محمدتقی رضویان؛ حامد قادرمرزی؛ مهدی علیان؛ رامین چراغی
چکیده
از اوایل دهه ۹۰ میلادی بهکارگیری شاخصهای مربوط به اندازهگیری و ارزیابی عملکرد در برنامهها و پروژههای آژانسهای دولتی مجدداً رونق یافته است و مدیریت شهری نیز از این موج بینصیب نمانده است. از آنجایی که مدیریت شهری با شکلدهی به فضای زیستی در همه زمینهها، در پی افزایش رفاه شهروندان و دستیابی به توسعه پایدار محلهای و شهری ...
بیشتر
از اوایل دهه ۹۰ میلادی بهکارگیری شاخصهای مربوط به اندازهگیری و ارزیابی عملکرد در برنامهها و پروژههای آژانسهای دولتی مجدداً رونق یافته است و مدیریت شهری نیز از این موج بینصیب نمانده است. از آنجایی که مدیریت شهری با شکلدهی به فضای زیستی در همه زمینهها، در پی افزایش رفاه شهروندان و دستیابی به توسعه پایدار محلهای و شهری است؛ ارزیابی عملکرد، در حقیقت یکی از ابزارهای اصلی و اساسی مدیریت جهت تحقق اهداف، استراتژیها و برنامهها میباشد و یکی از راههای ارزیابی عملکرد میزان رضایت مردم میباشد. در همین راستا پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه و در ارتباط با ابعاد پایداری محلهای و عملکرد مدیریت شهری در پایداری محلهای، به دنبال سنجش وضعیت عملکرد مدیریت شهری و تعیین استراتژی بهینه در بافت تاریخی شهر یزد میباشد. نتایج حاصله از میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری، در ابعاد چهارگانه اجتماعی- فرهنگی، زیست- محیطی، اقتصادی و کالبدی- فیزیکی نشانگر این است که در تمامی محلات بافت تاریخی شهر یزد، عملکرد مدیریت شهری از منظر شهروندان قابلقبول نمیباشد و لازم است مدیریت شهری با در دستور کار قرار دادن استراتژی ارتقاء در تمامی محلات بر تأمین هرچه بهتر شاخصهای عملکردی و بهطور ویژه شاخصهای مرتبط با پایداری محلهای همت گمارد و با تمرکز برنامهها، منابع و فعالیتها و به تأمین هرچه مطلوبتر خدمات موردنیاز شهروندان اقدام نماید.