رحیمه جوادیان؛ زینب کرکه آبادی؛ محمدرضا زند مقدم
چکیده
بافت قدیمی هر شهر نشاندهنده تاریخ و هویت گذشته آن است یکی از اقداماتی که میتوان برای حفظ آن انجام داد، تبدیل این معابر به پیاده راه است که میتواند مقصدی جذاب برای پیادهروی باشد و به رشد و توسعه پایدار شهر کمک کند. بنابراین توجه بیشتر مدیران شهری به فضاهای حرکت شهری مانند "پیادهرو" یکی از اساسیترین بخشهای سیاستهای شهری برای ...
بیشتر
بافت قدیمی هر شهر نشاندهنده تاریخ و هویت گذشته آن است یکی از اقداماتی که میتوان برای حفظ آن انجام داد، تبدیل این معابر به پیاده راه است که میتواند مقصدی جذاب برای پیادهروی باشد و به رشد و توسعه پایدار شهر کمک کند. بنابراین توجه بیشتر مدیران شهری به فضاهای حرکت شهری مانند "پیادهرو" یکی از اساسیترین بخشهای سیاستهای شهری برای رسیدن به توسعه پایدار خصوصاً در بافت قدیم دارای ارزش تاریخی شهرها است. در این مقاله با بررسی شاخصهای مختلف پیاده راه از منظر توسعه پایدار در شهر سمنان شامل شاخصهای پیاده مداری، شاخصهای توسعه پایدار، در فرآیند بازآفرینی پیاده راهها بر اساس پرسشنامههای تدوین شده با روشهای آزمون فرضیه برابری میانگین یک جامعه t-test، ضریب همبستگی پیرسون و سپس رتبهبندی شاخصها بر اساس وزن آنتروپی و در نهایت با روش TOPSIS تحلیل دادهها انجام میگردد و فرضیهها مورد بررسی قرار میگیرد. جهت انجام سنجش میزان پیاده مداری از مدل HQE2R استفادهشده است. نتایج نشان داد شاخصهای پیاده مداری، شاخصهای توسعه پایدار، شاخص گذران اوقات فراقت در برنامهریزی شهری و فرآیند بازآفرینی پیادهراهها شهری از منظر توسعه پایدار در بافت تاریخی شهر سمنان بهدرستی تعریفشده و میتواند به پیاده راه شهری تبدیل شود.
علی خاکساری؛ الهام روحانی چولائی
چکیده
در میان تمامی مباحث مربوط به شهر پایدار، مبحث حملونقل شهری در اولویت قرار دارد. حملونقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن روبهرو هستیم. نظر به اینکه بافتتاریخیو کهنهستهمرکزیاغلبشهرها، کهعناصرارزشمندوباستانیشهررادر خود جای دادهوبهمثابههویتوپیشینهشهرونداناست بامشکلاتمتعددکالبدی، اقتصادیواجتماعیمواجه ...
بیشتر
در میان تمامی مباحث مربوط به شهر پایدار، مبحث حملونقل شهری در اولویت قرار دارد. حملونقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن روبهرو هستیم. نظر به اینکه بافتتاریخیو کهنهستهمرکزیاغلبشهرها، کهعناصرارزشمندوباستانیشهررادر خود جای دادهوبهمثابههویتوپیشینهشهرونداناست بامشکلاتمتعددکالبدی، اقتصادیواجتماعیمواجه است و سهولتدسترسیفیزیکیوبصریبهاین بخشازشهر،میتواند موجبارتقاسطح شاخصهای کیفیت محیطشود؛ لزوم توجه به سیاستهایجدیدشهرسازی در امر برنامهریزیحملونقلاز طریقدسترسیپیاده، دوچرخهوحملونقلعمومی رادر اینگونه از بافتها نشان میدهد. این مقاله نیز باهدف اصلی ضرورت پایدارسازی حملونقل در بافتهای تاریخی در جهت ارتقاء کیفیت محیطی درصدد آن است؛ ضمن مطالعه ادبیات نظری، به بررسی اقدامات حملونقلی صورت گرفته در مرکز تاریخی شهر مشهد در نگاهی تطبیقی - تحلیلی با نمونه بارز و موفق جهانی مرکز تاریخی شهر فرایبورگ بپردازد و به این پرسش اساسی که " آیا پیادهسازی حملونقل پایدار در بافتهای تاریخی میتواند سبب ارتقاء سطح شاخصهای کیفیت محیط شهری گردد یا خیر"، پاسخ دهد. پژوهش حاضر؛ ضمن ارائه شاخصهای مناسب، با استفاده از روش چکلیستهای کیفی دودویی طراحی شهری و نیز مطالعه تطبیقی – تحلیلی صورت گرفته، نشان میدهد که پیادهسازی حملونقل پایدار در بافتهای تاریخی موجب احیاء و ارتقاء سطح شاخصهای کیفیت محیط شهری خواهد شد.