نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جغرافیا دانشگاه تهران

2 دانشیار جغرافیا، دانشگاه تهران

3 دانشجوی دکتری جفرافیا، دانشگاه تهران

4 کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه شیراز

چکیده

در کشورهای پیشرفته و صنعتی غربی و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا سال‌های زیادی است که تلاش کرده‌اند تا مبانی حمل‌ونقل پایدار و فعال بر مبنای پیاده مداری و دوچرخه‌سواری را در میان مردم ترویج کنند. در این کشورها در راستای افزایش ایمنی دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، مسیرهای ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که علاوه بر شاخص زیبایی، ترغیب‌کننده دوچرخه‌سواران می‌باشد. در کشور ایران نیز هرچند دیر اما چند سالی است که در شهرهای گوناگونی این طرح پیاده شده است. مردم کاشآن‌هم در زمره ساکنان شهرهای تاریخی ایران هستند که سابقه دیرینه‌ای در استفاده از دوچرخه دارند. بر این منوال و در شرایط کنونی که وسایل نقلیه موتوری مشکلات زیادی پدید آورده‌اند بررسی جایگاه دوچرخه در نظام حمل‌ونقل شهری کاشان ضرورت دیده‌ شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع دوچرخه‌سواری در کاشان و عوامل مؤثر در افزایش استفاده از آن می‌باشد. پس از مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی مبانی نظری موضوع، داده‌های موردنیاز به شیوه پیمایشی با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون‌های پیرسون، تی و فریدمن) با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان می‌دهد مهم‌ترین مانع عدم استفاده از دوچرخه ترس از تصادف با وسایل نقلیه موتوری می‌باشد. بین استفاده از حمل‌ونقل انسان‌محور با متغیرهای میزان آگاهی و وضعیت فضای کالبدی مسیرهای دوچرخه‌سواری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of The Human Centered Transportation In The Social Sustainability of Cities. (Case study: Danesh Boulevard, Kashan)

نویسندگان [English]

  • Ahmad Poorahmad 1
  • Hasan Kalantari 2
  • Amir Ashnavi 3
  • Mehdi Molaei Araee 4

1 Professor of Geography, University of Tehran

2 Associate Professor of Geography, University of Tehran

3 Ph.D Candidate of Geography, University of Tehran

4 MA of Urban Planning, Shiraz University

چکیده [English]

For many years in developed countries and even countries in South East
Asia, attempts have been made to promote the principles of sustainable and
active transportation oriented to walking and cycling among people. In order
to increase the safety of cycling and walking, these countries have prepared
special routes which in addition to the beauty index, they promote and
encourage cycling. Although a bit late, this project has been implemented in
various cities of Iran. People of Kashan like the inhabitants of the ancient
cities of Iran have a long history in the use of bicycles. Nowadays that the
uses of motor vehicles have created many problems; studying the role of the
bicycles in urban transportation system seems necessary. The aim of this
study was to investigate the barriers to cycling and effective factors in the
using growth of it in Kashan. After library studying and literature review,
our data was collected by survey using a questionnaire and were analyzed

منابع
- آل ابراهیم، پیمان. ( 1381 )، تدوین فرآیند گسترش دوچرخه سواری در شهرها با
نگاه خاص به برنامه ریزی کالبدی مصطفی عباس زادگان، پایان نامه کارشناسی
ارشد، دانشگاه علم و صنعت، دانشکده معماری و شهرسازی.
- اسماعیل پوراشکاء، رضا، رمضانیان، محمدرحیم، نبی زاده، ساره. ( 1393 )، ارزیابی
پایداری سیستم های حمل ونقل شهری. (مطالعه موردی: شهر رشت)، فصلنامه
. اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 8
32 فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای شماره 1، پاییز 1394
- اقبال مجد، مهدی. ( 1388 )، طراحی شبکه دوچرخه سواری برای شهر اصفهان،
پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی الغدیر تبریز.
- بحرینی، حسین. ( 1378 )، تحلیل فضاهای شهری، چاپ دوم، تهران، مؤسسه
انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
- بحرینی، سید حسین. ( 1376 )، شهر، شهرسازی و محیط زیست، نشریه محیط
. شناسی، شماره 20
- بحرینی، سید حسین. ( 1380 )، توسعه شهری پایدار: از فکر تا عمل، فصلنامه محیط
شناسی، شماره بیست و هفتم.
- جهانشاه لو، لعیا و امینی، الهام. ( 1384 )، برنامه ریزی شهری و نقش آن در دستیابی
به حمل ونقل پایدار شهری، برگرفته از سایت حمل ونقل.
- حاتمی نژاد، حسین یوسف اشرفی. ( 1388 )، دوچرخه و نقش آن در حمل ونقل
پایدار شهر، موردمطالعه شهر بناب، فصلنامه پژوهش های جغرافیای انسانی،
. شماره 70 ، زمستان 1388
- خدایی، علی، ارمگان، علیرضا. ( 1390 )، بررسی انتخاب شیوه های حملی و نقلی
فعال در سفرهای تحصیلی شهر تهران، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی
حمل ونقل و ترافیک.
- ساروخانی، باقر. ( 1382 )، دایره المعارف علوم اجتماعی، انتشارات کیهان.
- شاطریان، محسن. ( 1388 )، تحلیل فضایی جمعیت شهرستان کاشان، انتشارات
دعوت.
- عطاءالهی، مهدی. ( 1369 )، توسعه انسانی، مهم ترین هدف توسعه، مجله تدبیر، مهر
. 1369 ، شماره 5
نقش حمل و نقل انسان محور در پایداری ... 33
- قربانی، رسول؛ اسدی، احمد. ( 1394 )، بررسی عوامل مؤثر بر کاهش تمایل به
استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری. (مطالعه موردی؛ شهر زنجان)، نشریه
جغرافیا و برنامه ریزی، مقاله 13 ، دوره 19 ، شماره 51
- مختاری ملک آبادی، حسین. ( 1390 )، تحلیلی جغرافیایی بر نقش دوچرخه در
سیستم حمل ونقل پایدار شهر اصفهان، نشریه مطالعات و پژوهش های شهری و
.(9) . منطقه ای، شماره 3
- مرکز آمار ایرا . ن ( 1390 )، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 ، نتایج
تفصیلی شهرستان کاشان.
- ملک زاده، علی. ( 1381 )، ساماندهی حرکت پیاده و دوچرخه با استفاده از روش
چیدمان فضا، مطالعه موردی، ناحیه طرشت تهران، استاد راهنما راضیه رضازاده،
پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده معماری و
شهرسازی.
- موسویان، ابوالحسن. ( 1390 )، رابطه معنی دار پایداری حمل ونقل با رفاه شهروندان،
. ماهنامه صنعت حمل ونقل، سال 31 ، شماره 313
- هنرور، افشار؛ شریفیان، اسماعیل. ( 1385 )، نگرش ها درزمینه گسترش سامانه های
حمل ونقل پاک با تأکید بر نقش دوچرخه سواری؛ عوامل، موانع و راهکارها،
دومین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، تهران، موسسه مطالعاتی
زیست محیط پاک.
- هومن، حیدر علی. ( 1376 )، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، انتشارات
سمت.
- Balsas, C.J, (2003). Sustainable transportation planning on college
campuses, Transport Policy, Volume 10, Issue 1, January 2003, 35–49
34 فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای شماره 1، پاییز 1394
- Baltes, M., (1997). Factors Influencing Nondiscretionary Work Trips
Bicycle Determined from 1990 Us Census Metropolitan Area
Statistical Area Data, Transportation Research Record 1538, 96-101
- Bassett.D.R.et al, (2008). Walking, Cycling, and Obesity Rates in
Europe, North America, and Australia), Journal of Physical Activity
and Health, 2008, 5, 795-814
- Bonham J., and Wilson A., (2012). Bicycling and the Life Course: The
Start- Stop-Start Experiences of Women Cycling, International
Journal of Sustainable Transportation, 6:4,. 213-195.
- Bruijn Gert – Jan de, K. Stef P.J., Schaalma H., Mechelen Willem Van,
Brug J., (2005). Determinants of Adolescent Bicycle use for
Transportation and Snacking Behavior, Preventive Medicine, Volume
40, Issue 6, June 2005, 658–667.
- Cavill, N., Biddle, s., Sallis,J.F, (2001). Health enhancing physical
activity for young people: statement of consensus of the United
Kingdom expert consensus conference. Pediatric Exercise
Science,13,20-25
- Chandler. J. L. (2012). Kids Can BIKE: A Parks and Recreation Program
to Promote Youth Cycling, Master's Thesis, University of Tennessee,
2012.
- Cleary, J., McClintock, H., (2000). The Nottingham cycle-friendly
employers project: lessons for encouraging cycle commuting. Local
Environment, 5 (2), 217–222.
- dolleschel. M, (2013). why young people reject cycling, Canton of
Basel-Stadt, Velo-City Vienna 2013 / Thursday 13th June / Workshop
D). available on: http://velo-city2013.com/
نقش حمل و نقل انسان محور در پایداری ... 35
- Evenson.K.R. et al, (2003). Statewide Prevalence and Correlates of
Walking and Bicycling to School FREE, Arch Pediatr Adolesc Med.
2003;157(9):887-892
- Garrard, J., Geoffrey, R., Kailosing (2007). Promoting Transportation
Cycling for Women: The Role of Bicycle Infrastructure, Preventive
Medicine, Volume: 46, Issue 1, 55-59
- Hapkinson, P., Casten, O., Tight, M., (1989). Review of Literature on
Pedestrain and Cycle Route Choicce Criteria, Institute for Transport
Studies, university of leeds, Working paper20.
- Harkey,D., Reinfurt, D., Knuiman, M., Stewart, J, Sorton, A., (1998).
Development of the Bicycle Compatibility Index: a level of Service
Concept, Final Report, Chapel Hill (NC). 7, University of north
Carolina.
- Krized J., Roland, K., Rio, W., (2005). what is the End of the Road?
Understanding Discontinuities of on – Street Bicycle Lanes in Urban
Setting, Transportation Research. part D 100, 55-68
- Larsen, Kristian, Jason Gilliland, Paul Hess, Patricia Tucker, Jennifer
Irwin, and Meizi He (2009). the influence of the physical environment
and socio demographic characteristics on children's mode of travel to
and from school. American Journal of Public Health, 99, no.3
(March), 520-26.
- Metcalf B, Voss L, Jeffery A, Perkins J, Wilkin, T. (2004). Physical
activity cost of the school run: impact on schoolchildren of being
driven to school. BMJ.329:832-3
- Moudon. A.V. et al, (2005). Cycling and the built environment, a US
perspective)
- Nankervis, M., (1999). The Effect of Weather and Climate on Bicycle
Commuting Transportation Research Part A, No 33, 417- 431
36 فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای شماره 1، پاییز 1394
- Nasrudin.N & Nor.A, (2013). Travelling to school: transportation
selection by parents and awareness towards sustainable
transportation, The 3rd International Conference on Sustainable Future
for Human Security, SUSTAIN 2012, 3-5 November 2012, Clock
Tower Centennial Hall, Kyoto University, JAPAN, Procedia
Environmental Sciences, Volume 17, 2013, Pages 392–400.
- Noland, R.B., (1995). Perceived Risk and Modal Choice: Risk
Compensation in Transportation Systems, Accident Analysis and
Prevention, 27,503-521.
- Pucher J., Komanoff Ch., Schimek, P., (1999). Bicycling Renaissance in
North America? Recent Trends and Alternative Policies to Promote
Bicycling, Transportation Research Part A33. 625- 654
- Pucher. J& Buehler.R (2009). Integrating Bicycling and Public Transport
in North America, Journal of Public Transportation, Vol. 12, No. 3,
79-104.
- Sheikhlislami, A., (1995). Planning and Design for Cycling as a Viable
Urban Transportation Mode, A thesis for of master science in Roads
and Transportation Engineering, Supervisor H. Behbahani, Iran,
Tehran, LUST, School of Civil Engineering.
- Tolley, R., (1996). Green campuses: cutting the environmental cost of
commuting. Journal of Transport Geography, 4 (3), 213–217.
- Winters.M, Davidson.G, Kao.D, Teschke.K. (2011). Motivators and
deterrents of bicycling: comparing influences on decisions to ride.
Transportation (2011). 38, 153–168.
- Xing.Y. et al, (2008). Factors Associated with Bicycle Ownership and
Use: A Study of 6 Small U.S. Cities.
- http://www.transportstyrelsen.se/
- http://bitre.gov.au/statistics/index.aspx
- http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/