فرزانه قاسمی؛ عبداله پارسا؛ یداله مهرعلی زاده؛ سکینه شاهی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در کلانشهر اهواز انجام شده است. پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش داده بنیاد است. جامعۀ آماری شامل استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسان و مدیران شهرداری کلانشهر اهواز بوده و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در کلانشهر اهواز انجام شده است. پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش داده بنیاد است. جامعۀ آماری شامل استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسان و مدیران شهرداری کلانشهر اهواز بوده و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 23 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. با تحلیل محتوای مصاحبههای انجام گرفته، تعداد 834 کدباز استخراج و از تلفیق آنها تعداد 38 مقوله احصاء گردید و طی سه مرحلۀ کدگذاری، الگوی ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در شش مقولۀ اصلی ارائهشده است. الگوی طراحیشده میتواند بهعنوان یک الگوی راهبردی یا عملیاتی در شهرداری کلانشهر اهواز مورداستفاده قرار گیرد. یافتهها نشان میدهد، پیامدهای ایجاد شهر یادگیرنده درنتیجه تعامل دانشگاه و شهرداری، رشد و بلوغ اجتماعی و یادگیری شهروندان، توسعه فعالیتهای فرهنگی در شهر، توسعه انجمنها و شبکههای علمی- فرهنگی، تصمیمگیریهای علمی و مطلوبتر در سطح شهر، افزایش تعاملات دانشگاه و شهرداری، افزایش مسئولیت اجتماعی شهروندان، شهرداری، دانشگاه و سایر دستگاههای اجرایی برای توسعه یادگیری، تعالی فضا و منظر شهری و توسعه فضای یادگیری، ایجاد ضمانت ارائه پیوست آموزش شهروندی برای همه پروژههای شهر یادگیرنده، افزایش تعاملات شهرداری در سطح ملی و بینالمللی است.