زهره فرزین فر؛ امیررضا کنجکاو منفرد؛ سید محمد طباطبایی نسب
چکیده
مالکیت روانشناختی یکی از مباحث اصلی مدیریت است که در دانش مدیریت، روانشناسی و در محدوده رفتار سازمانی راهیافته است. هدف این پژوهش واکاوی عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی در گردشگری شهری است. روش پژوهش فراترکیب است. جامعه آماری شامل مقالات خارجی معتبر و در دسترس پژوهشگر در پایگاههای داده امرالد، ساینس دایرکت و گوگل اسکالر است ...
بیشتر
مالکیت روانشناختی یکی از مباحث اصلی مدیریت است که در دانش مدیریت، روانشناسی و در محدوده رفتار سازمانی راهیافته است. هدف این پژوهش واکاوی عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی در گردشگری شهری است. روش پژوهش فراترکیب است. جامعه آماری شامل مقالات خارجی معتبر و در دسترس پژوهشگر در پایگاههای داده امرالد، ساینس دایرکت و گوگل اسکالر است که بین آنها تعداد 42 پژوهش، که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند (غیر تصادفی) و روش گردآوری دادههای پژوهش مطالعه نظاممند است. روایی پژوهش با استفاده از تحلیل کسپ و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب کاپا بررسی و تأیید شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به موفقیت مالکیت روانشناختی باید عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی را شناسایی کنیم که شامل شخصیت، دلبستگی، خودمختاری، عدالت درک شده، کنترل درک شده توسط گردشگر، انگیزه، سرمایهگذاری گردشگران در گردشگری، دلبستگی ملی گردشگران، شهرت برند درک شده، جذبه تبلیغات شبه- مالکیت، خود پنداره، عامل اجتماعی فرهنگی، ایجاد دانش، سیستم کاری با عملکرد بالا و احساس قدرت است.