محمدعلی فاطمی نیا؛ علی خاکساری
چکیده
حملونقل بخش مهمی از توسعه پایدار شهری محسوب میشود. پایانههای مسافربری بینشهری تهران در طول سال میلیونها مسافر را جابهجا میکنند و از حین حیث سهم قابلتوجهی در بخش حملونقل مدیریت شهری دارند. پایانههای شهر تهران علاوه بر فضای کالبدی خاصی که دارند فضای اجتماعی ویژهای بر آنها حاکم است که منجر به جذب و حتی بازتولید آسیبها ...
بیشتر
حملونقل بخش مهمی از توسعه پایدار شهری محسوب میشود. پایانههای مسافربری بینشهری تهران در طول سال میلیونها مسافر را جابهجا میکنند و از حین حیث سهم قابلتوجهی در بخش حملونقل مدیریت شهری دارند. پایانههای شهر تهران علاوه بر فضای کالبدی خاصی که دارند فضای اجتماعی ویژهای بر آنها حاکم است که منجر به جذب و حتی بازتولید آسیبها و ناپایداریهای اجتماعی مختلف و متعددی شده است. این تحقیق در نظر دارد با رویکردی کیفی- اکتشافی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون مسائل، ناکارآمدیها و ناپایداریهای اجتماعی پایانههای شهر تهران را شناسایی و الگوپردازی نماید. شیوه نمونهگیری از نوع هدفمند میباشد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که پایانههای شهر تهران به دلیل ریسک فاکتورهایی چون ازدحام، ناپایداری عناصر و عوامل، گردش مالی زیاد، ورود و خروج شهری، خلأ قانونی در مدیریت و حتی مباحث اعتقادی به محلی برای آسیبهای اجتماعی تبدیل شده است. از سوی دیگر به دلیل ضعف نظارتها و فقدان مدیریت یکپارچه شهری موجب سرریز این آسیبها و ناپایداریها به محلات همجوار و حتی درون اتوبوس شده است که درنهایت موجب بازتولید چرخة معیوب فضای ناپایدار و آسیبهای اجتماعی پایانهها شده است.