ارزیابی و سنجش اثرات احداث کنارگذر جدید بر کیفیت زندگی ساکنان (مورد پژوهی: کوی 22 بهمن شهرستان ساری)

محمدحسین قادی؛ محمدصالح شکوهی بیدهندی؛ ولی عابدی بیزکی

دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1400، ، صفحه 59-86

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.64287.1387

چکیده
  گسترش شهرها به‌واسطه‌ی افزایش میزان شهرنشینی به امری ضروری تبدیل‌شده و وابستگی به‌وسیله نقلیه و به‌تبع آن گسترش شبکه‌های حمل‌ونقلی را به یک ضرورت، و نه یک انتخاب تبدیل کرده است. همین موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای در محلاتی که راه‌های جدید از آن عبور کرده‌اند، می‌شود. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیرگذاری پروژه تکمیلی کنارگذر ...  بیشتر

ارزیابی تأثیرات سیاست‌های حمل‌ونقلی در بهبود رضایتمندی شهروندان از کیفیت زندگی شهری مطالعه موردی: شهر رشت

صابر محمدپور؛ مهرداد مهرجو؛ فاطمه اغنائی

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1398، ، صفحه 145-178

https://doi.org/10.22054/urdp.2020.48536.1168

چکیده
  امروزه ناپایداری در بخش حمل‌ونقل بیشتر شهرهای کشورهای درحال‌توسعه در حال افزایش است و توسعه حمل‌ونقل به‌اشتباه با فعالیت‌هایی نظیر ساخت‌وساز پل‌ها و زیرگذرها، عریض‌سازی معابر و بر سیستم‌های حمل‌ونقل سریع مترادف گرفته می‌شوند. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر حمل‌ونقلی در کیفیت زندگی شهروندان شهر رشت و ارزیابی تأثیر سیاست‌های ...  بیشتر

شهرهای دوستدار زن و استراتژی‌های دستیابی به آن

میترا عظیمی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 119-144

https://doi.org/10.22054/urdp.2016.7259

چکیده
  زنان و مردان متناسب با نقش و مسئولیت‌شان از فضاهای شهری به شیوه‌های گوناگون استفاده می‌کنند. در این میان، زنان همواره به‌طور مستقیم با خانواده و جامعه در ارتباط بوده‌اند و می‌باید در کانون فرایند برنامه‌ریزی و ساخت فضاهای شهری قرار گیرند. اما تاکنون روند غالب در تدوین برنامه‌ریزی‌های شهری از حاکمیت نگرش مردانه و درک نیازهای ...  بیشتر