همایون نورائی؛ احمد رحیمی؛ مهسا فتاحیان
چکیده
افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاههای سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی میگردد. در سالهای اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین ...
بیشتر
افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاههای سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی میگردد. در سالهای اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین بار در کشور، فاز نخست طرح احداث پمپ بنزین های خطی به عنوان راهکاری برای کاهش صف وسایل نقلیه در مقابل جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهر اصفهان اجرا شده است. لذا ارزیابی جایگاه های سوخت خطی اجراشده به ویژه به لحاظ کیفی (ماتریس های سازگاری، مطلوبیت، ظرفیت و وابستگی) اهمیت فراوانی دارد. در این راستا در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است؛ ضمن اینکه برای تحلیل وضعیت جایگاهها از ترکیب روشهای فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفتهشده است. نتایج حاکی از آن است که 34 درصد از کل پمپ بنزین های خطی شهر اصفهان به لحاظ ارزیابی کیفی کاربری در وضعیت مکانی نسبتاً نامناسب قرار گرفتهاند. پیشنهادهای کلی این پژوهش، توجه به تأمین زیرساختهای لازم برای احداث پمپ بنزین های خطی، رفع نقصان های جایگاههای خطی موجود و انجام مطالعات یکپارچه حمل ونقل و کاربری زمین پیش از اجرای فاز دوم پروژه میباشد.
حمید مطیعیان
چکیده
پدیده شهرنشینی باعث شده است تا شهرها آرایش فضایی جدیدی به خود اختصاص دهند و بافتهای قدیمی شهرها کمتر مورد توجه قرار گیرند. این عدم توجه، مشکلات اقتصادی-اجتماعی و زیستمحیطی فراوانی را در این بافتها به همراه داشته و باعث تبدیل آنها به بافتهای فرسوده شهری شده است. بنابراین، امروزه تشخیص بافت فرسوده یکی از گامهای اولیه برای ...
بیشتر
پدیده شهرنشینی باعث شده است تا شهرها آرایش فضایی جدیدی به خود اختصاص دهند و بافتهای قدیمی شهرها کمتر مورد توجه قرار گیرند. این عدم توجه، مشکلات اقتصادی-اجتماعی و زیستمحیطی فراوانی را در این بافتها به همراه داشته و باعث تبدیل آنها به بافتهای فرسوده شهری شده است. بنابراین، امروزه تشخیص بافت فرسوده یکی از گامهای اولیه برای برنامهریزی مدرن شهری میباشد. هدف این مقاله ارائه یک شاخص مکانی یکپارچه بوده تا بتوان به کمک آن میزان فرسودگی بافتهای شهری را تشخیص داد. البته این شاخص شامل مجموعهای از معیارهای مکانی همچون ریزدانگی بافت، قدمت بناها و نفوذپذیری میباشد که جهت محاسبه آنها از سامانه اطلاعات مکانی استفاده شده است. اما در این معیارها، نفوذپذیری نیاز به توجه بیشتری در مدلسازی نسبت به تحقیقات صورت گرفته دارد، لذا در این تحقیق سعی شده است که این معیار به کمک توسعه نشانگرهای دسترسی، اتصال و ترافیک معابر بهصورت جامعتری ارزیابی گردد. سپس بهمنظور تولید یک شاخص یکپارچه برای ارزیابی بافت فرسوده، معیارها بر اساس نظرات افراد خبره و به کمک تصمیمگیری چند معیاره با یکدیگر ترکیب شدهاند. در نهایت، بهمنظور نمایش نتایج فرسودگی، مقادیر حاصل از این شاخص در سطح محلههای منطقه 7 تهران در پنج کلاس از فرسودگی خیلی کم تا خیلی زیاد نمایش داده شده است. مقایسه نتایج مقادیر ارائهشده با بلوکهای فرسوده شهری معرفیشده توسط شهرداری، بازدیدهای میدانی از منطقه و اقدامات شهرداری جهت بهسازی بافت، کارایی بالای روش پیشنهادی را تصدیق میکند.