تحلیل محتوای متن شهر مبتنی بر کاربست اصطلاحات عامیانه زبان در ارزش‌گذاری محله و مسکن: مورد پژوهی تهران

ونداد بنائی کشتان؛ حسن احمدی؛ حسین ذبیحی

دوره 6، شماره 18 ، آذر 1400، ، صفحه 71-95

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.63842.1381

چکیده
  زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمی‌ترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر می‌باشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس برای ...  بیشتر

تبیین مؤلفه ‏های آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری حرفه ای

علیرضا صابرمنش؛ حسن احمدی؛ ناصر براتی

دوره 6، شماره 17 ، شهریور 1400، ، صفحه 147-178

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.63922.1382

چکیده
  شناسایی مؤلفه‍های آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری به‍عنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سال‍هاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش به‍صورت کیفی بوده؛ که از شیوه‍ی تحلیل محتوا بهره ...  بیشتر

کاربست پایداری در طرح‌های توسعه‌شهری بر اساس تحلیل‌ محتوا (موردپژوهی؛ کلانشهرکرج)

بهزاد عراقی کزاز؛ واراز مرادی مسیحی

دوره 4، شماره 10(منتشرشده درمرداد 1400) ، آذر 1398، ، صفحه 175-202

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.59014.1296

چکیده
  کشورهای در حال توسعه همواره با نوعی توسعه ناموزون همراه بوده­اند. در واقع مجموعه­ای از عوامل تاثیرگذار در این کشورها باعث شده که فارغ از هرگونه برنامه­ریزی و برنامه­پذیری عمل کنند. در این پژوهش، کلانشهر کرج با تجربه انواع طرح‌های­توسعه­شهری به عنوان نمونه موردی انتخاب گردید تا با کاربست مفهوم پایداری در محتوای طرح‌های­توسعه­شهری ...  بیشتر