ونداد بنائی کشتان؛ حسن احمدی؛ حسین ذبیحی
چکیده
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای ...
بیشتر
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای مصاحبه انتخاب شدند. از آنان خواسته شد تا اصطلاحات عامیانه زبان که در مقوله معاملات مسکن و معرفی محلات کاربرد فراوان دارند را بیان کنند. همچنین با مراجعه به آگهیهای مسکن در سایتهای اینترنتی دیوار و شیپور و نیز صفحات مشاوران املاک در اپلیکیشن اینستاگرام، اصطلاحات مشابه، استخراج شدند. در ادامه، فرآیند کدگذاری و مقولهبندی این اصطلاحات انجام شد، به این صورت که همه اصطلاحاتی که دارای درونمایه معنایی مشترک بودند در یک مقوله قرار گرفتند. بر این اساس، 8 مقوله تأثیرگذار بر ارزشگذاری مسکن و محله مبتنی بر اصطلاحات عامیانه زبان به دست آمد که به ترتیب درصد تکرار عبارتاند از: 1- ویژگیهای جغرافیایی زمین ساختمان در محله و شهر؛ 2- ویژگیهای حقوقی؛ 3- امکانات رفاهی ساختمان؛ 4- ویژگیهای طبیعی، اقلیمی و شرایط محیطی ساختمان؛ 5- ویژگیهای مصالح و عمر بنا؛ 6- ویژگیهای عامیانه؛ 7- امکانات خدماتی ساختمان؛ و 8- ویژگیهای مهندسی ساختمان. ازنظر ارزشگذاری مسکن و محله در متن شهر، 5 مقوله تحریفشده، نادرست یا بیش از ارزش ذاتی هستند و فقط 3 مقوله دارای ارزشگذاری همتراز ارزش ذاتی میباشند.
علیرضا صابرمنش؛ حسن احمدی؛ ناصر براتی
چکیده
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره ...
بیشتر
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره گرفته است؛ لذا در تحقیق حاضر تعداد 12 نفر از کارشناسان حوزه شهرسازی انتخاب شده و به گردآوری دادهها از طریق مصاحبه ی عمیق پرداخته شد. به این منظور در مرحله اول دادههای مستخرج از فرآیند گردآوری، در سهگام کدگذاری شده بود تا بر اساس آن مدل نهایی استخراج گردد؛ همچنین برای تسهیل در فهم مصاحبهها و استخراج نتایج، آنها کدگذاری شده است؛ که در سه مرحله خرده مقولهها، مقولههای میانی و مقوله های اصلی (نهایی) انجام شد. درنهایت از محتوای مصاحبهها درمجموع 176 کد شناسایی شد که بعد از حذف مشترکات 89 خرده مقوله در مرحله کدگذاری اولیه، 23 مقوله میانی در مرحله کدگذاری ثانویه و در مرحله کدگذاری نهایی تعداد 5 مقوله اصلی شناسایی گردید؛ شامل: کیفیت آموزش، شیوهها و ابزار؛ مدرسان و مربیان؛ عوامل اساسی آموزش؛ مهارتها؛ ارزشها و درنهایت روابط بین مقولات آشکار و مدل مفهومی منبعث از روش تحلیل کیفی با رویکرد استقرایی فراهم آمد؛ که بهصورت مدل نهایی تحقیق ارائه شد.
بهزاد عراقی کزاز؛ واراز مرادی مسیحی
چکیده
کشورهای در حال توسعه همواره با نوعی توسعه ناموزون همراه بودهاند. در واقع مجموعهای از عوامل تاثیرگذار در این کشورها باعث شده که فارغ از هرگونه برنامهریزی و برنامهپذیری عمل کنند. در این پژوهش، کلانشهر کرج با تجربه انواع طرحهایتوسعهشهری به عنوان نمونه موردی انتخاب گردید تا با کاربست مفهوم پایداری در محتوای طرحهایتوسعهشهری ...
بیشتر
کشورهای در حال توسعه همواره با نوعی توسعه ناموزون همراه بودهاند. در واقع مجموعهای از عوامل تاثیرگذار در این کشورها باعث شده که فارغ از هرگونه برنامهریزی و برنامهپذیری عمل کنند. در این پژوهش، کلانشهر کرج با تجربه انواع طرحهایتوسعهشهری به عنوان نمونه موردی انتخاب گردید تا با کاربست مفهوم پایداری در محتوای طرحهایتوسعهشهری که هدف این پژوهش بهشمارمیرود، زمینه تدوین الگوی توسعه پایدار در آن فراهم گردد. در این پژوهش توصیفیـ تحلیلی با تکنیک تحلیل سیستماتیک، لیستی از شاخصهای پایداری از منابع معتبر(بانک جهانی، کمیسیون توسعه پایدار سازمانمللمتحد (UNCSD)، سازمان همکاری اقتصادیوتوسعه (OECD) و ...) احصاء گردید. سپس با بهرهگیری از روششناسی "کتابسبز" (بخشی از برنامه استراتژیک و تحقیقاتی دفتر تحقیقوتوسعه ORD3)) در ایالاتمتحده) و توجه به قانون تغییرنام وزارت آبادانیومسکن(1353)، طبقهبندی و بومیسازی شاخصهای ارزیابی و مدیریت پایداری طرحهای توسعه صورت گرفت. در ادامه نتایج حاصل از ارزیابی با تکنیک AHP ، تحلیل محتوا و دلفی دو مرحلهای نشان میدهد؛ میزان کاربست شاخصهای توسعه پایدار در مرحله شناخت طرحهای توسعه شهری در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد ولیکن در خروجی طرح، ارتباط مابین شاخصها در شناخت وضع موجود و ارایه طرح رها گردیده است. لذا ضروری است که در فرایند تهیه و محتوای طرحهای توسعهشهری به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به توسعه، بازنگری اساسی صورت پذیرد.