@article { author = {Ziyari, Keramatilah and Nezami, Melika and Pourahmad, Ahmad}, title = {Explanation of the Role of the Third Places in the Socialization of Urban Districts (Case Study: Urban Open-air Cafes in Tehran, District 2)}, journal = {Quarterly Journals of Urban and Regional Development Planning}, volume = {4}, number = {8}, pages = {35-74}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-6402}, eissn = {2476-5864}, doi = {10.22054/urdp.2020.55428.1251}, abstract = {Third places become one of the places of their lives by creating social equality by leveling the environmental conditions and creating a popular atmosphere, creating common habits and offering psychological support to individuals. The purpose of this study was to explain the concept of the formation of the third place in the form of urban open-air cafes and the importance of socialization in the urban fabric. The present study is analytical-descriptive and in terms of aim is evaluative and ultimately applied. The method of data collection is library and survey. In In the present study, after explaining the conceptual framework and using research tools including observation and presence, first a number of questionnaires with a number of specific items, researcher-made in the form of Likert spectrum according to the average population of Tehran Region 2, and to evaluate some of them. The variables were distributed by simple and non-probabilistic random sampling method and analyzed using SPSS software. According to these findings, the studied cafes have a situation in cases where variables such as social interactions in their three forms in the first place and also the qualities of aesthetics, flexibility of space, access and services in the second place have received high scores. It was more appropriate and also when variables such as dynamics, activity and comfort were moderate, variables such as climate and protection had the greatest impact.}, keywords = {Third place,urban open-air café,urban fabric,socialization,Social Interactions}, title_fa = {نقش مکان‌های سوم در بعد اجتماعی مناطق شهری نمونه موردی: کافه‌های روباز منطقه 2 تهران}, abstract_fa = {مکان‌های سوم شهری، معرف مکان‌هایی هستند که مردم را بدون برنامه‌ریزی، ناگهانی و خلاقانه و در جهت ساخت اجتماع، دورهم جمع می‌کنند. کافه‌های روباز شهری با در نظر گرفتن فرم باز خود، با انشعاب از فضای معماری دارای فصل مشترکی با فضای‌شهری و منظر میانی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم شکل‌گیری مکان‌سوم در فرم کافه‌های روباز و اهمیت اجتماع‌پذیری در بافت شهری است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی بوده و شیوه گردآوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای و پیمایشی است. بعد از تبیین چارچوب مفهومی و با استفاده از ابزار تحقیق شامل مشاهده و حضور، ابتدا پرسشنامه با گویه‌های مشخص، به شیوه محقق‌ساخت در قالب طیف لیکرت با توجه به میانگین جمعیت منطقه 2 تهران، تدوین و جهت ارزیابی برخی از متغیرها به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده و غیراحتمالی توزیع و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر اهمیت بالای مکان‌های سوم شهری نظیر کافه‌های روباز است که با توجه به این یافته‌ها کافه‌های مورد بررسی در مواردی که متغیرهایی مانند تعاملات اجتماعی در سه شکل خود در اولویت اول و کیفیات زیبایی‌شناسی، انعطاف‌پذیری فضا، دسترسی و خدمات در اولویت دوم نمرات بالایی را دریافت کرده‌اند دارای وضعیت مناسب‌تری بوده و زمانی که متغیرهای پویایی، فعالیت و راحتی حد وسط را داشته‌اند، متغیری نظیر اقلیم و حفاظت، بیشترین تأثیر را داشته است.}, keywords_fa = {مکان سوم,کافه روباز شهری,بافت شهری,اجتماع پذیری,تعاملات اجتماعی}, url = {https://urdp.atu.ac.ir/article_12256.html}, eprint = {https://urdp.atu.ac.ir/article_12256_8a131340464d6a304b18dd4a06cafc49.pdf} }