برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
محمد غفاری؛ مهلا رضایی
چکیده
شناسایی انگیزه گردشگران جهت سفر به یک منطقه کمک ویژهای به شناخت رفتار گردشگران میکند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی انگیزه گردشگران داخلی از سفر به شهر کرمان است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت از نوع توصیفی و از حیث نوع داده از نوع ترکیبی است. از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری ...
بیشتر
شناسایی انگیزه گردشگران جهت سفر به یک منطقه کمک ویژهای به شناخت رفتار گردشگران میکند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی انگیزه گردشگران داخلی از سفر به شهر کرمان است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت از نوع توصیفی و از حیث نوع داده از نوع ترکیبی است. از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل آن دسته از گردشگران داخلی است که به شهر کرمان در فروردین 1401 سفر کردهاند و همچنین در دسترس پژوهشگر قرار دارند. روش نمونهگیری پژوهش، نمونهگیری غیراحتمالی و از نوع نمونهگیری آسان یا در دسترس است. جهت شناسایی و دستهبندی انگیزه گردشگران از روش تحلیل عاملی اکتشافی و جهت اولویتبندی انگیزههای شناساییشده از روش تاپسیس استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد انگیزه گردشگران داخلی جهت سفر به شهر کرمان به ترتیب شامل موارد زیر است: انگیزه بازدید از جاذبههای فرهنگی-تاریخی، انگیزه مذهبی، انگیزه کاری، بهرهمندی از سفر اقتصادی، بهرهمندی از سفر گروهی، دیدار دوستان و بستگان، خرید، تفریح و سرگرمی، انگیزه نوستالژیک، بهرهمندی از محیط طبیعی، یادگیری.
محمد غفاری؛ سید علیرضا کیایی؛ احمد عباسی؛ مینا خوشرو
چکیده
یکی از مؤلفههای مؤثر بر رشد مقاصد گردشگری کیفیت ادراکشده از برند مقصد است که میتواند زمینه جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا پژوهش حاضر به تدوین چارچوب جامعی برای سنجش ابعاد کیفیت ادراکشده و رتبهبندی آنها در مقاصد گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل ...
بیشتر
یکی از مؤلفههای مؤثر بر رشد مقاصد گردشگری کیفیت ادراکشده از برند مقصد است که میتواند زمینه جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا پژوهش حاضر به تدوین چارچوب جامعی برای سنجش ابعاد کیفیت ادراکشده و رتبهبندی آنها در مقاصد گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران خارجی سفرکرده به تهران در تابستان 1398 خورشیدی است که از این جامعه نمونهای به حجم 265 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مطابق تحلیل عاملی کیفیت ادراکشده از مقصد گردشگری از شش بعد تشکیل شده است که بر طبق آزمون رتبهبندی فریدمن به ترتیب عبارتند از: کیفیت ادراکشده از روابط انسانی، کیفیت ادراکشده از جاذبههای گردشگری، کیفیت ادراکشده از جاذبههای دیداری گردشگری، کیفیت ادراکشده از مدیریت مقصد گردشگری، کیفیت ادراکشده از تسهیلات فیزیکی و کیفیت ادراکشده از استانداردهای بهداشتی مقصد.