برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
محمد غفاری؛ مهلا رضایی
چکیده
شناسایی انگیزه گردشگران جهت سفر به یک منطقه کمک ویژهای به شناخت رفتار گردشگران میکند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی انگیزه گردشگران داخلی از سفر به شهر کرمان است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت از نوع توصیفی و از حیث نوع داده از نوع ترکیبی است. از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری ...
بیشتر
شناسایی انگیزه گردشگران جهت سفر به یک منطقه کمک ویژهای به شناخت رفتار گردشگران میکند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی انگیزه گردشگران داخلی از سفر به شهر کرمان است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت از نوع توصیفی و از حیث نوع داده از نوع ترکیبی است. از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل آن دسته از گردشگران داخلی است که به شهر کرمان در فروردین 1401 سفر کردهاند و همچنین در دسترس پژوهشگر قرار دارند. روش نمونهگیری پژوهش، نمونهگیری غیراحتمالی و از نوع نمونهگیری آسان یا در دسترس است. جهت شناسایی و دستهبندی انگیزه گردشگران از روش تحلیل عاملی اکتشافی و جهت اولویتبندی انگیزههای شناساییشده از روش تاپسیس استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد انگیزه گردشگران داخلی جهت سفر به شهر کرمان به ترتیب شامل موارد زیر است: انگیزه بازدید از جاذبههای فرهنگی-تاریخی، انگیزه مذهبی، انگیزه کاری، بهرهمندی از سفر اقتصادی، بهرهمندی از سفر گروهی، دیدار دوستان و بستگان، خرید، تفریح و سرگرمی، انگیزه نوستالژیک، بهرهمندی از محیط طبیعی، یادگیری.