Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD of Sociology, Payameh Noor Yniversity, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Sociology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

Citizenship is important as one of the components of modern society. The purpose of this study was to describe a variety of citizenship behaviors between people in Tehran. It is also tried to analyze the dimensions and behaviors of citizenship based on demographic variables. The method of this study was A survey and its population was 15 years or more in 2017.The sampling method is multi-stage and the sample size is 2400 according to The cochran formula. A questionnair tool was used for data collection. The concept of active citizenship has been measured by four components: citizen participation, citizen responsibility, citizen socialization, and citizen identity.The results show that half of the people are active citizens (46%) and a quarter (26%) are passive citizens. The average active citizenship status is 3.36 (range 1 to 2). Also, the mean score for social participation was 2.9, social responsibility was 3.25, citizenship was 3.61, and 3.64 perceived citizenship. In fact, the level of citizenship participation is passive. On the contrary, the sense of citizenship identity shows the active state.Among all types of citizenship behaviors: neighborhood behaviors, community-based behaviors, traffic issues, and urban ethics indicate a favorable situation. On the other hand, there is the erosion of citizen participation norms.

Keywords

  • اخوان زنجانی، داریوش. (1373)، نکاتی دربارۀ مسئولیت، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، خرداد و تیر، شماره 81 و 82.
  • امین آقایی، مهرناز. (1397)، شهروندی فعال و عوامل مؤثر بر آن (نمونه موردی شهر تهران)، رساله دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه پیام.
  • اسولیوان، نوئل (1388). نظریه سیاسی در گذار (بررسی انتقادی) ویراستار نوئل اسولیوان، ترجمه: حسن آب‌نیکی، تهران: انتشارات کویر
  • الکاک، پیت؛ می، مارگارات و راولینگسون، کارن. (1391)، کتاب مرجع سیاست گذاری اجتماعی (جلد دوم)، ترجمه: علی اکبر تاج مزینانی، محسن قاسمی و مرتضی قلیچ، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  • توسلی، غلام‌عباس و نجاتی حسینی، سید محمود. (1383)، «واقعیت اجتماعی شهروندی در ایران»، مجله جامعه‌شناسی ایران، شماره 5: 61-80.
  • تاجیک اسماعیلی، عزیر ا... . (1393)، مدیریت شهری، آموزش و فرهنگ شهروندی، تهران، نشر تیسا.
  • شیانی، ملیحه. (1382)، وضعیت شهروندی و موانع تحقق آن در ایران، رساله دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی.
  • شیانی، ملیحه. (1384)، شهروندی و مشارکت در نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، فصلنامه حقوق و تأمین اجتماعی، سال اول، شماره یک.
  • غیاثوند، احمد. (1390)، گرایش به شهروندی سیاسی و عوامل مؤثر بر آن، رساله دکتری، رشته جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی.
  • غفاری، غلامرضا و حبیب پور گتابی، کرم. (1393)، سیاست اجتماعی: بنیان‌های مفهومی و نظری، تهران: چاپ اول.
  • فالکس، کیث. (1381)، شهروندی، ترجمه: محمد تقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
  • فیتزپتریک، تونی. (1381)، نظریه رفاه؛ سیاست اجتماعی چیست؟، ترجمه: هرمز همایون پور، تهران: انتشارت مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
  • گیدنز، آنتونی. (1386)، جامعه شناسی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
  • میلر، دیوید. (1381)، «حقوق بشر و شهروندی مقید به مرز»، مجله راهبرد، نشریه مرکز تحقیقات استرتژیک، شماره 23.
  • موسوی، سید محسن. (1393)، گرایش به شهروندی اجتماعی فعال و عوامل مؤثر بر آن؛ مطالعه‌ای در استان یزد، رساله دکتری، رشته رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی.
  • محسنی تبریزی، علیرضا و صداقتی فرد، مجتبی. (1390)، پژوهشی دربارۀ بی تفاوتی اجتماعی در ایران (مورد پژوهش: شهروندان تهرانی). جامعه شناسی کاربردی، دوره 22، شماره 3: 1-22.
  • نجاتی حسینی، سید محمود. (1383)، واقعیت اجتماعی شهروندی در ایران، رساله دکتری رشته جامعه شناسی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  • یزدان پناه، لیلا (1386) موانع مشارکت شهروندان تهرانی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 26.
  • یوسفی، علی و مژگان عظیمی هاشمی. (1387)، احساس شهروندی در مراکز استان‌های ایران، مجله جامعه شناسی ایران، دوره نهم، شماره 3 -4 :3-23.
  • جلائی پور، حمیدرضا. (1392)، جامعه‌شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن، تهران: نشر علم.

 

 

  • Janoski, Thomas Glennie, Elizabeth. (1995). “The Root of Citizenship: Explaning naturalization in advanced industrialized Nations”, in: Marco Martinello. (Ed.), Citizenship in the economic Community. Aldershot, avebury, 11-39
  • Kadioglu Ayse. (2006). Citizenship and individuation in Turkey: the triumph of will over reason, in Cemoti, n° 26 L'individu en Turquie et en Iran, [En ligne], mis en ligne le 20.
  • Kartal, Filiz. (2001). ”liberal and republican conceptualization of citizenship: a theoretical inquiry”, Turkish Public Administration Annual, Vol.27-28. pp 101-130.
  • Lawson, H. (2001) Active Citizenship in Schools and the Community. Curriculum Journal1, 2163-178.

 - Janoski,Thomas & Brian Gran. (2002). Handbook of Citizenship Studies, Landon, sage publications.

  • Marshall, T. H. (1964). Citizenship and Social Class, in T. H. Marshall,Class, Citizenship and Social Development: Essays by T. H, Marshall; (Garden City, NY: Doubleday).
  • Miller, D. (1999). ‘Bounded Citizenship,’ in K. Hutchings, ed. and R. Dannreuther (eds), Cosmopolitan Citizenship. New York: Martin's Press.
  • Nelson, Julie and Kerr, David. (2006). Active citizenship in INCA countries: definitions, policies, practices and outcomes. Qualifications and Curriculum Authority And National Foundation for Educational Research. October.
  • Sassen, S. (1996). Losing Control: Sovereignty in an Age of Globalization, New York, Columbia University
  • Turner, B. (1990). Outline of a theory of citizenship; Sociology, Vol. 24, no.2, pp. 189-217.
  • Zepke, Nick,. (2013). Three perspectives on active citizenship in lifelong and life-wide education research, http://lline.fi/en/article/research/220132/three-perspectives-on-active-citizenship-in-lifelong-and-life-wide-education-research.
  • Zepke, Nick, 2013, Three perspectives on active citizenship in lifelong and life-wide education research, http://lline.fi/en/article/research/220132/three-perspectives-on-active-citizenship-in-lifelong-and-life-wide-education-research
  • Brannan, T. (2006). .Active citizenship and effective public services and programmes: How can we know what really works?', Urban Studies.
  • Dalton. J Russell, (2006). Citizenship Norms and Political Participation in America, the Center for Democracy and Civil Society, Geogetown Universiry.
  • Faulks, K. (2006). Rethinking citizenship education in England: some lessons from contemporary social and political theory. Education, citizenship and social justice, 1(2), 123-140.
  • Hoskins, B. (2012). Contextual Analysis Report, Participatory Citizenship in the European Union Institute of Education.
  • Janoski, Thomas. (1998). Citizenship and Civil Society. Cambridge: Cambridge University
  • Marshall, T. H. (1950). Citizen and social class, in Citizenship and Social Class and other Essays, Cambridge University
  • Marshall, T.H. (1964). Class, Citizenship and Social Development. Chicago: University of Chicago
  • Mead, Lawrence. (1986). Beyond Entitlement. New York: Free Press.
  • Turner, B. (1994). ‘Outline of a theory of citizenship’, in B. Turner, ed. and P. Hamilton (eds), Citizenship. London: Routledge.
  • Turner, Bryan. (2001). Citizenship and Social Theory. Newbury Park, CA: Sage.
  • Powell, Martin. (2009). A Welfare State without citizens, Formez - Giannini Research, Recommendations and Proposals, Volume X.
  • Banks, James A, And Roger W.Caves. (2005). Encyclopedia of the City, Routledge, Oxon, First published.
  • Potter, john. (2002). Active Citizenship in Schools, Kogan page.
  • Nelson, J & Kerr, D. (2006). Active citizenship in INCA countries: definitions, policies, practices and outcomes. INCA, International Review of Curriculum and Assessment Frameworks Internet Archive, QCA & NFER, October.
  • Matiuta, Cristina. (2007). Active Citizenship and Governance in Eastern Europe Case Study: Romania and Bulgaria, Institute of Federalism Fribourg Switzerland.