ونداد بنائی کشتان؛ حسن احمدی؛ حسین ذبیحی
چکیده
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای ...
بیشتر
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای مصاحبه انتخاب شدند. از آنان خواسته شد تا اصطلاحات عامیانه زبان که در مقوله معاملات مسکن و معرفی محلات کاربرد فراوان دارند را بیان کنند. همچنین با مراجعه به آگهیهای مسکن در سایتهای اینترنتی دیوار و شیپور و نیز صفحات مشاوران املاک در اپلیکیشن اینستاگرام، اصطلاحات مشابه، استخراج شدند. در ادامه، فرآیند کدگذاری و مقولهبندی این اصطلاحات انجام شد، به این صورت که همه اصطلاحاتی که دارای درونمایه معنایی مشترک بودند در یک مقوله قرار گرفتند. بر این اساس، 8 مقوله تأثیرگذار بر ارزشگذاری مسکن و محله مبتنی بر اصطلاحات عامیانه زبان به دست آمد که به ترتیب درصد تکرار عبارتاند از: 1- ویژگیهای جغرافیایی زمین ساختمان در محله و شهر؛ 2- ویژگیهای حقوقی؛ 3- امکانات رفاهی ساختمان؛ 4- ویژگیهای طبیعی، اقلیمی و شرایط محیطی ساختمان؛ 5- ویژگیهای مصالح و عمر بنا؛ 6- ویژگیهای عامیانه؛ 7- امکانات خدماتی ساختمان؛ و 8- ویژگیهای مهندسی ساختمان. ازنظر ارزشگذاری مسکن و محله در متن شهر، 5 مقوله تحریفشده، نادرست یا بیش از ارزش ذاتی هستند و فقط 3 مقوله دارای ارزشگذاری همتراز ارزش ذاتی میباشند.