موسی واعظی؛ اکبر اسمعیلی؛ توحید احمدی؛ هابیل خرمی
چکیده
بررسی وضعیت ترافیکی شهر شیراز و در کنار آن بررسی وضعیت توقفگاهها و پارکسوارهای موجود در سطح این شهر جهت پاسخگویی به نیازهای موجود و آتی آن، یکی از مسائل بسیار مهمی است که مشکلآفرین بوده و مسئولان شهری با آن درگیر هستند و با هدف رفع مشکلات موجود و پاسخ به نیازهای آتی، لزوم انجام مطالعات کارشناسی بر روی این مسئله آشکار میگردد. ...
بیشتر
بررسی وضعیت ترافیکی شهر شیراز و در کنار آن بررسی وضعیت توقفگاهها و پارکسوارهای موجود در سطح این شهر جهت پاسخگویی به نیازهای موجود و آتی آن، یکی از مسائل بسیار مهمی است که مشکلآفرین بوده و مسئولان شهری با آن درگیر هستند و با هدف رفع مشکلات موجود و پاسخ به نیازهای آتی، لزوم انجام مطالعات کارشناسی بر روی این مسئله آشکار میگردد. بنابراین در این مقاله به مکانیابی و بررسی نقش عملکردی توقفگاهها و پارکینگهای چندمنظورۀ پارکسوار در شهر شیراز پرداخته شده است. جهت نیل به این هدف ابتدا مطالعات اولیهای بر روی مبانی نظری مسئله صورت گرفته و سپس اقدام به شناسایی شاخصهای تأثیرگذار شده است. با انجام مدلسازی و طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی لازمه در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، اقدام به ورود لایههای اطلاعاتی شهر شیراز گردیده و با اعمال ضرایب تأثیرگذاری هر یک از این شاخصها که با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره (MCDM) انجامگرفته است اقدام به شناسایی نقاط مستعد جهت احداث و ایجاد توقفگاه و پارکسوارهای چندمنظوره شده است. نتایج تحقیق نشاندهنده آن است که لکههای مستعد و مناسب برای احداث پارکسوارها مکانهای مرکزی، شمالی و شمال شرق شهر شیراز میباشند و بر اساس مطالعات میدانی 54 نقطه مستعد در خارج از محدوده ترافیک شهر و 39 نقطه در داخل و درمجموع 93 نقطه مستعد انتخاب و اولویتبندی شده است.