برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
علی اکبر سالاری پور؛ آرمان حمیدی؛ عالیه فریدی فشتمی؛ امیرحسین نوربخش
چکیده
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کمی میباشد. جهت جمعآوری اطلاعات با هدف سنجش تاثیر میزان دلبستگی به شهر و همچنین خصوصیات فردی شهروندان، بر بروز رفتارهای حامی محیط زیستی در میان شهروندان، تعداد 402 پرسشنامه از طریق ساکنین شهر رشت تکمیل شده-است. دادههای بهدست آمده از پرسشنامهها به صورت کمی وارد نرم افزار SPSS شده و سپس با استفاده از نرم ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کمی میباشد. جهت جمعآوری اطلاعات با هدف سنجش تاثیر میزان دلبستگی به شهر و همچنین خصوصیات فردی شهروندان، بر بروز رفتارهای حامی محیط زیستی در میان شهروندان، تعداد 402 پرسشنامه از طریق ساکنین شهر رشت تکمیل شده-است. دادههای بهدست آمده از پرسشنامهها به صورت کمی وارد نرم افزار SPSS شده و سپس با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 به مدلسازی و تجزیه و تحلیل یافتهها پرداخته شدهاست. نتایج پژوهش نشان داد که بر خلاف انتظار رابطه تاثیرگذاری میان شاخصهای دلبستگی فردی به مکان، محل تولد، مدت سکونت و میزان تحصیلات بر رفتارهای حامی محیط زیستی شهروندان، وجود ندارد؛ اما از سوی دیگر نتایج مدل سازی نمایانگر این موضوع بود که در گام نخست رفتارهای حامی محیط زیستی شهروندان بیشترین ارتباط و اثرپذیری را از دلبستگی اجتماعی شهروندان با مکان یا شهر دارند و پیوند قابل توجهی بین این دو متغیر برقرار می باشد لذا این متغیر می تواند عاملی مهم در شکل گیری و جهت دهی اذهان شهروندان در راستای حمایت از محیط زیست شهر خود داشته باشد. سپس در گام بعدی تعدادی از ویژگی های فردی شهروندان از جمله سن و وضعیت تأهل نیز بر رفتارهای حامی محیط زیستی شهروندان تاثیرگذار می باشد و رابطه مستقیمی میان آن ها برقرار است.
صابر محمدپور؛ مهرداد مهرجو؛ فاطمه اغنائی
چکیده
امروزه ناپایداری در بخش حملونقل بیشتر شهرهای کشورهای درحالتوسعه در حال افزایش است و توسعه حملونقل بهاشتباه با فعالیتهایی نظیر ساختوساز پلها و زیرگذرها، عریضسازی معابر و بر سیستمهای حملونقل سریع مترادف گرفته میشوند. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر حملونقلی در کیفیت زندگی شهروندان شهر رشت و ارزیابی تأثیر سیاستهای ...
بیشتر
امروزه ناپایداری در بخش حملونقل بیشتر شهرهای کشورهای درحالتوسعه در حال افزایش است و توسعه حملونقل بهاشتباه با فعالیتهایی نظیر ساختوساز پلها و زیرگذرها، عریضسازی معابر و بر سیستمهای حملونقل سریع مترادف گرفته میشوند. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر حملونقلی در کیفیت زندگی شهروندان شهر رشت و ارزیابی تأثیر سیاستهای سلبی-ایجابی حملونقلی در روند شاخصهای کیفیت زندگی است. این پژوهش با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون و همچنین با استفاده از آزمون مدل ساختاری به دنبال تحلیل مسیر تأثیرات دو سیاست سلبی محدودیت تردد اتومبیل و محدودیت پارکینگ و دو سیاست ایجابی توسعه حملونقل عمومی و توسعه فضاهایی برای عابران پیاده بر بهبود شاخصهای کیفیت زندگی است. بر این اساس برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه 384 نفر محاسبه شد. پایایی و اعتبار پرسشنامهها 822/0 بدست آمد که با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است، که با استفاده از مدل معادلات ساختاری نمایان شد که متغیر سیاستهای سلبی حملونقلی درمجموع 89/0 از واریانس متغیر رضایت از کیفیت زندگی شهری را تبیین میکند.. با مدنظر قرار دادن مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص، ضریب تعیین این مقدار در حد قوی (80/0) برآورد میشود و همچنین متغیر سیاستهای ایجابی حملونقلی درمجموع 94/0 از واریانس متغیر رضایت از کیفیت زندگی شهری را تبیین میکند. با مدنظر قرار دادن مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص، ضریب تعیین این مقدار در حد قوی (89/0) برآورد میشود، بهعبارتدیگر سیاستهای ایجابی-سلبی در ابعاد مختلف در حد قوی توان تبیین واریانس متغیر رضایت از کیفیت زندگی شهر شهروندان را دارند.