برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
احمد غیاثوند
چکیده
امروزه توجه به رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی یک جامعه محسوب میگردد. پژوهش حاضر باهدف بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی احداث کتابخانه در سطح محله ده ونک شهر تهران انجامشده است. با عنایت به رویکرد انسانی ـ محیطی، میتوان سه تغییرات مداخلهای شامل: اجتماع محلی، فرصتهای فراغتی و رفتار کتابخوانی ...
بیشتر
امروزه توجه به رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی یک جامعه محسوب میگردد. پژوهش حاضر باهدف بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی احداث کتابخانه در سطح محله ده ونک شهر تهران انجامشده است. با عنایت به رویکرد انسانی ـ محیطی، میتوان سه تغییرات مداخلهای شامل: اجتماع محلی، فرصتهای فراغتی و رفتار کتابخوانی موردتوجه قرار داد و درنهایت به سنجش تأثیرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی این اقدام توسعهای پرداخت. در مطالعه حاضر ابتدا از روش تحلیل تماتیک و بعد از روش پیمایش استفاده شده است. در میان آثار مختلف احداث کتابخانه، پیامدهایی از قبیل کاهش ایمنی عبور مراجعان در سطح خیابان، کاهش آسایش روحی و روانی همسایگان پروژه، درگیری بین همسایگان و مراجعان کتابخانه به خاطر مزاحمت، مشکل جای پارکینگ همسایگان پروژه از مهمترین پیامدهای منفی بعد از تأسیس کتابخانه ده ونک محسوب میشوند. از سوی دیگر آثاری از قبیل بهبود دسترسی به فضای کتابخانه، موفقیت محصلان در امتحانات و کنکور، رونق کسبوکار مجاور پروژه، افزایش سرمایه اجتماعی نهادی از طریق ارتباط بین مدرسه و کتابخانه، کاهش آسیبهای اجتماعی و بالا رفتن سطح آگاهی و توسعه فرهنگی محله از مهمترین پیامدهای مثبت توسعه و احداث کتابخانه میباشند. با عنایت به رخدادهای احتمالی آینده پروژه، برحسب دو عامل مهم «نحوه برنامهریزی و مدیریت اجرایی» و نیز «نحوه جلب رضایت و مشارکت اجتماعی»، چهار سناریوی شکست، جبران، استقبال و امید برای کاهش پیامدهای منفی و افزایش آثار مثبت میتوان پیشبینی نمود.