نقش حمل‌ونقل انسان‌محور در پایداری اجتماعی شهرها نمونه موردی: بلوار دانش شهر کاشان

احمد پوراحمد؛ حسن کلانتری؛ امیر اشنوی؛ مهدی مولایی آرائی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22054/urdp.2015.2311

چکیده
  در کشورهای پیشرفته و صنعتی غربی و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا سال‌های زیادی است که تلاش کرده‌اند تا مبانی حمل‌ونقل پایدار و فعال بر مبنای پیاده مداری و دوچرخه‌سواری را در میان مردم ترویج کنند. در این کشورها در راستای افزایش ایمنی دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، مسیرهای ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که علاوه بر شاخص زیبایی، ترغیب‌کننده ...  بیشتر

آسیب شناسی مدیریتِ یکپارچۀ حریم کلانشهر تهران

محمد شیخی؛ محسن شبستر

دوره 3، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/urdp.2019.42544.1128

چکیده
  حریم و محدوده‌های شهری در برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل توسعه شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. رشد سریع شهرنشینی، گسترش بی‌ضابطه شهرها و اراضی پیرامون آن‌ها به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، موجب شده تا امر برنامه‌ریزی برای کلان‌شهرها با چالش‌های زیادی روبه‌رو گردد. مدیریت و برنامه‌ریزی برای حریم کلان‌شهر تهران در دهه‌های ...  بیشتر

مدلسازی آسیب پذیری اجتماعی شهرها در برابر زلزله با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزارARC GIS(مطالعه موردی: منطقه 1 شهر تبریز)

محسن احدنژاد روشتی؛ حجت محمدی ترکمانی؛ قهرمان خوش روی

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/urdp.2020.11551

چکیده
  بلایای طبیعی علی الخصوص زلزله همواره تهدیدی برای فعالیت‌های بشری محسوب می‌شده است،که علی‌رغم پیشرفت‌های تکنولوژیکی در ابعاد مختلف هم اکنون نیز شاهد خسارات و تلفات این پدیده به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه می باشیم. تا چند دهه اخیر دیدگاه ها ونظرات در رابطه با آسیب‌پذیری ناشی از زلزله صرفا محدود به عوامل کالبدی بود، اما این اواخر ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی تجربیات سیاستی کشورهای منتخب آسیایی در زمینه‌ی توزیع متوازن جمعیت شهری

محمود مشفق

دوره 2، شماره 3 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/urdp.2018.25598.1077

چکیده
  این مقاله به مقایسه تجربیات کشورهای منتخب آسیایی در زمینه‌ی توزیع متوازن جمعیت می‌پردازد و تلاش خواهد کرد نشان دهد کدام پاردایم‌های برنامه‌ریزی فضایی ـ جمعیتی در توزیع بهینه‌تر جمعیت نتایج بهتر و مؤثرتری داده است. روش تحقیق، تحلیل اسنادی است و از اسناد معتبر در زمینۀ برنامه‌ریزی‌های دولتی استفاده شده است. به‌طور کلی چهار نوع ...  بیشتر

بومی سازی الگوی شهر اکولوژیک بر اساس آینده پژوهی سناریو مبنا، نمونه موردی؛ شهر بجنورد

محمود جمعه پور؛ سیده شبناز اتحاد؛ فرشاد نوریان

دوره 3، شماره 7 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/urdp.2020.42574.1130

چکیده
  ظهور رویکردهای جدید برنامه‌ریزی شهری، افقی تازه از این علم را نمایان می‌سازد. رویکردهایی که به جای الویت‌دهی به کالبد شهر، زمینه‌های مختلف آن را دربر می‌گیرد. در این رویکردها، نگاه به شهر، به عنوان سیستمی اکولوژیکی-اجتماعی بر نگاه کالبدی صرف غالب شده‌ و توانسته روابط اکولوژیکی- اجتماعی موثر بر شهر را شناسایی و از آنها در جهت رفع ...  بیشتر

توسعه منطقه ساحلی مکران در پرتو منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار

کیانا اعتمادی؛ مظفر صرافی؛ سحر ندایی طوسی

دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.55996.1255

چکیده
  از جمله سیاست‌های توسعه منطقه‌ای ایجاد مناطق آزاد تجاری[1]، مناطق ویژه اقتصادی[2] یا مناطق پردازش توسعه صادرات[3] به نحوی است که باعث ارتقا ظرفیت اجتماعات برای پاسخگویی به نیازها گردد. درحالی‌که در این مناطق بیشتر "توسعۀ جزیره‌ای" با انتشار کمینۀ آثار به منطقه را شاهد بوده و توسعه در مورد وضعیت زندگی جامعه محلی رخ نداده است. هدف این ...  بیشتر

الگوی توسعه گردشگری اکولوژیک مناطق کوهستانی صعب‌العبور در بستر زیرساخت کهن شبکه ریلی (محور مطالعه: مسیر ریلی تهران-مازندران)

رضا خیرالدین؛ محمد عباسپور کالمرزی

دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1398، ، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.58483.1285

چکیده
  مناطق صعب‌العبور کوهستانی یکی از مقاصد جذاب گردشگری هستند؛ که به دلیل دسترسی دشوار به این مناطق کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند. بهترین راه دسترسی به این مناطق استفاده از شبکه ریلی است، شبکه ریلی می‌تواند موجب حفاظت از محیط طبیعی و سکونتگاهی گردد و از آلودگی‌های محیطی و ورود بیش‌ازحد جمعیت به این مناطق جلوگیری نماید. با توجه به این ...  بیشتر

بررسی تطبیقی نابرابری فضایی – اجتماعی محله‌های شهری(مطالعه موردی: محله‌های دارسیران و بهاران شهر مریوان)

غلامرضا لطیفی؛ اسماعیل پیری؛ یادگار محمدی؛ شهرام پارسا

دوره 4، شماره 10(منتشرشده درمرداد 1400) ، آذر 1398، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.57105.1267

چکیده
  شهرها به دلیل ماهیت پیچیده و افزایش روزافزون رشد جمعیت شهرنشینی و همچنین عواملی نظیر؛ توزیع نامناسب ارائه خدمات در ابعاد مختلف شهری، قیمت زمین، عادلانه نبودن درآمدها بین اقشار مختلف مردم، عدم دسترسی متعادل به امکانات و خدمات و همچنین فضاهای مختلف شهری بین ساکنان نواحی مختلف سبب شده که شهرها یکی از جلوه‌های نمایان بروز نابرابری ...  بیشتر

رفتارهای شهروندی مردم شهر تهران؛ فعال یا فرسایش هنجارها

مهرناز امین آقایی؛ احمد غیاثوند

دوره 4، شماره 11(منتشر شده در شهریور 1400) ، اسفند 1398، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.57366.1269

چکیده
  شهروندی به‌عنوان پویاترین شاخص جامعه مدرن، از اهمیت بسزایی برخوردار است. پژوهش حاضر باهدف توصیف انواع رفتارهای شهروندی فعال مردم شهر تهران انجام‌گرفته است، همچنین سعی شده ابعاد و رفتارهای شهروندی فعال در شهر تهران برحسب متغیرهای زمینه‌ای تحلیل آماری شوند. این مطالعه به روش پیمایش انجام‌شده و جامعه آماری آن را «کلیه افراد 15 ...  بیشتر

سنجش سطح پایداری محلات ارگانیک و برنامه ریزی شده با استفاده از شاخص های اسکان سازمان ملل (مطالعه موردی: محلات نوغان و سجاد مشهد)

محمود جمعه پور؛ الهام روحانی چولائی

دوره 5، شماره 12 ، خرداد 1399، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.55894.1256

چکیده
  برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-HABITAT)، رویکرد جدیدی، در تصحیح نظریه برنامه‌ریزی شهری پایدار پیشنهاد می‌کند؛ هدف این رویکرد برای کمک به ایجاد یک رابطه پایدار بین ساکنان و فضای شهری و افزایش ارزش زمین شهری می‌باشد. این رویکرد بر 5 اصل استوار است که از 3 ویژگی کلیدی شهرها و محلات پایدار؛ فشردگی، یکپارچگی و اتصال حمایت می‌کند. این ...  بیشتر

بررسی دیدگاه ساکنین محله‌های منطقه 8 تهران درباره تأثیر شیوع کووید 19 بر شاخص‌ها و عوامل محله‌های زیست‌پذیر

مریم قربان پور؛ سعید صداقت نیا؛ سید عبدالهادی دانشپور

دوره 5، شماره 13 ، شهریور 1399، ، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.59868.1307

چکیده
  شیوع ویروس کووید 19، شهرها را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها، به خطر انداختن پایداری و زیست‌پذیری محله‌های شهری است. اقدامات توصیه‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از شیوع این ویروس ازجمله فاصله‌گذاری فیزیکی و قرنطینه خانگی سبب ایجاد سازوکارهای جدیدی شده که زیست‌پذیری محله‌ها را به‌شدت تحت تأثیر ...  بیشتر

سهم مفهوم «مقیاس انسانی» در موفقیت طرح‌های شهری (موردپژوهش: طرح‌های مرمتی شهری تهران در دهه 1380)

محمود رضایی؛ آیدا ایرانی ملک کیان

دوره 5، شماره 14 ، آذر 1399، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.57686.1275

چکیده
  این مقاله می‏کوشد در پی بازتعریف مقیاس انسانی، ابعاد پنهان آن‏ را در موفقیت طرح‏های شهری بکاود. هدف، تقویت طرح‌های شهری در بافت‌های تاریخی با تعریف معیارهای مؤثر موفقیت است. ازهمین‏رو، طرح‌های مرمتی شهری اجراشده دهه 1380 شمسی منطقه 12 تهران به ‏عنوان مورد مطالعه در نظرگرفته‏ شده‏‏است. روش کیفی-کمی با به‌کارگیری «کدگذاری ...  بیشتر

احیا تعاملات اجتماعی در شرایط پاندمی (Covid19) در میدان‌های شهری، با نگاهی به میدان نقش‌جهان اصفهان

سیدمحسن موسوی؛ سحر امینی گوهرریزی؛ هانیه لطفی پور؛ راضیه رهنما

دوره 5، شماره 15 ، اسفند 1399، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.62453.1363

چکیده
  یکی از عوامل تقویت روابط بین افراد ایجاد تعاملات اجتماعی است و این‌یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی انسان‌ها در طول زندگی است. در شرایط وقوع پاندمی، افراد ترس و اضطراب فراوانی دارند که در محیط‌های شلوغ به ملاقات یکدیگر بپردازند، زیرا امکان به خطر افتادن سلامتی آن‌ها بالا می‌رود. هدف این پژوهش، بررسی امکان ایجاد تعاملات اجتماعی از ...  بیشتر

الگوی توزیع فضایی جزایر حرارتی در بستر ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی (مورد کاوی شهر تهران)

زهرا ثروتی؛ غلامرضا لطیفی؛ علی سلطانی؛ هانیه صنایعیان

دوره 6، شماره 16 ، خرداد 1400، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.62607.1367

چکیده
  روند توسعه طی 50 سال گذشته دارای اثرات مثبت و منفی زیادی روی جوامع شهری سراسر جهان داشته است. یکی از نگرانی‌های قابل‌توجه افزایش مداوم درجه حرارت شهری تحت عنوان جزیره حرارتی شهری می‌باشد. جزیره حرارتی همانند چتری از هوا می‌باشد که اغلب روی مناطق ساخت‌وساز شده شهر قرار داشته و دمای درون آن گرم‌تر از هوای اطرافش می‌باشد. در دهه‌های ...  بیشتر

ارزیابی کیفی کاربری جایگاههای سوخترسانی خطی کلانشهر اصفهان بر اساس ترکیب منطق فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی

همایون نورائی؛ احمد رحیمی؛ مهسا فتاحیان

دوره 6، شماره 17 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.53803.1233

چکیده
  افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاه‍های سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی می‍گردد. در سال‍های اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین ...  بیشتر

تحولات گفتمانی ابژۀ سیاست‌های مسکن در ایرانِ پس از انقلاب

معصومه شفیعی؛ علی اکبر تاج مزینانی؛ بهرنگ صدیقی

دوره 6، شماره 18 ، آذر 1400، ، صفحه 1-37

https://doi.org/10.22054/urdp.2021.64648.1391

چکیده
  پژوهش حاضر، با اتخاذ زاویۀ دیدِ دیرینه‌شناسیِ سیاست، به کاوش در فضای گفتمانی‌ای پرداخته است که منجر به پدیداریِ ابژۀ سیاست‌های مسکن پس از انقلاب به‌مثابه تنها ابژۀ ممکن و مطلوب گردیده است، تا از این طریق به درک درستی از قواعدی که بر اجزای پراکندۀ گفتمانِ به پیش برندۀ سیاست‌گذاری مسکن در ایران پس از انقلاب حاکم است، نائل گردد. بدین ...  بیشتر

بررسی میزان سازگاری شهرهای هوشمند با زمینه و بستر آن ها

شادی شکری یزدان آباد؛ محمدرضا پورجعفر؛ مجتبی رفیعیان

دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.65097.1399

چکیده
  رشد سریع جمعیت شهرنشین باعث بروز مشکلات شده است. یکی از این رویکردهای نوین برای حل مشکلات، شهرهای هوشمند هستند. هدف این پژوهش بررسی میزان سازگاری شهرهای هوشمند با زمینه و بستر آن‌ها است. پژوهش بنیادی -کاربردی است. از فراترکیب که یکی از روش‌های فرا مطالعه است و تحلیل محتوا استفاده شده است. رویکرد روش‌شناسی آمیخته (کمی- کیفی) بوده و داده‌های ...  بیشتر

مقایسه ی رفتار کاربران در استفاده از دوچرخه های اشتراکی و سایر سیستم های حمل ونقل شهری قبل و بعد از پاندمی کرونا

حسن صادقی نائینی؛ زهرا دهقانی؛ حمیده ترابی؛ ناصر کلینی ممقانی؛ زهرا کاویان

دوره 7، شماره 21 ، تیر 1401، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.67563.1432

چکیده
  شیوع کرونا باعث تغییر در سبک زندگی و رفتار مردم شد. این تغییرات در حوزه‌های مختلفی نظیر حمل‌ونقل رخ داد. در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری، گزینه‌های مختلفی شامل سیستم حمل‌ونقل عمومی، شخصی و دوچرخه وجود دارد که کشورهای مختلف رفتارهای متفاوتی در میزان استفاده از آن‌ها قبل و بعد از کرونا داشتند. هدف از این پژوهش، سنجش تأثیر کووید-19 بر ...  بیشتر

به‌سوی چارچوبی برای مفهوم‌پردازی از منفعت عمومی در برنامه‌ریزی فضایی

سمیه زندیه؛ مظفر صرافی

دوره 7، شماره 22 ، مهر 1401، ، صفحه 1-43

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.69943.1475

چکیده
  منفعت عمومی مفهومی پرمناقشه در نظریه‌های برنامه‌ریزی فضایی بوده است. این مناقشات، با دلالت بر نبود وفاق بر سر چیستی (و بودونبود) مفهوم منفعت عمومی، منجر به توسعه‌ی نظریه‌های مختلفی در و درباره‌ی برنامه‌ریزی فضایی شده‌ و گاه تا جایی پیش رفته‌اند که مشروعیت برنامه‌ریزی را به چالش بکشند. این مقاله با تأکید بر ضرورت پرداختن به این ...  بیشتر

مدیریت فضاهای عمومی و ناپایداری‌های اجتماعی: مطالعه موردی پایانه‌های مسافربری شهر تهران

محمدعلی فاطمی نیا؛ علی خاکساری

دوره 7، شماره 23 ، دی 1401، ، صفحه 1-47

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.68498.1446

چکیده
  حمل‌ونقل بخش مهمی از توسعه پایدار شهری محسوب می‌شود. پایانه‌های مسافربری بین‌شهری تهران در طول سال میلیون‌ها مسافر را جابه‌جا می‌کنند و از حین حیث سهم قابل‌توجهی در بخش حمل‌ونقل مدیریت شهری دارند. پایانه‌های شهر تهران علاوه بر فضای کالبدی خاصی که دارند فضای اجتماعی ویژه‌ای بر آن‌ها حاکم است که منجر به جذب و حتی بازتولید آسیب‌ها ...  بیشتر

واکاوی جایگاه عقلانیت در سند راهبردی توسعه گردشگری کشور

مرتضی احمدی؛ محمود ضیائی؛ رضا واعظی؛ غلامرضا کاظمیان؛ فاطمه یاوری گهر

دوره 8، شماره 24 ، فروردین 1402، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/urdp.2022.70644.1491

چکیده
  یکی از موضوعات تأثیرگذار بر موفقیت یا ناکامی برنامه‌های توسعه گردشگری، نوع عقلانیت حاکم بر نظام برنامه‌ریزی کشور در هر دوره زمانی و نظریه برنامه‌ریزی متناظر با آن می‌باشد. این مقاله باهدف واکاوی عقلانیت در برنامه‌ریزی به‌عنوان یک چارچوب شناخت‌شناسانه در سند راهبردی توسعه گردشگری کشور تدوین گردید. چارچوب مفهومی عقلانیت در این ...  بیشتر

برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
بررسی و ارزیابی تغییرات شاخص‌های تمرکزگرائی جمعیت شهری طی برنامه‌های اول تا پنجم توسعه ایران (1394-1368)

محمود مشفق

دوره 8، شماره 26 ، مهر 1402، ، صفحه 1-41

https://doi.org/10.22054/urdp.2023.72952.1537

چکیده
  هدف این مقاله مطالعه سطح و روند تحولات شاخص‌های تمرکزگرائی جمعیت با توجه ‌به اهداف سیاست‌های تعادل منطقه‌ای و شهری طی برنامه‌های اول تا پنجم توسعه ایران (1394-1368) است. روش تحقیق روندپژوهی جمعیتی و منبع داده‌ها سرشماری‌های کشور است. نتایج نشان می‌دهد که علی‌رغم تصریح اهداف توازن و تعادل توسعه منطقه‌ای و شهری در تمامی برنامه‌های ...  بیشتر

برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
ارزیابی تأثیر اجتماعی و فرهنگی احداث کتابخانه (کافه کتاب) محله ده ونک در شهر تهران

احمد غیاثوند

دوره 8، شماره 27 ، دی 1402، ، صفحه 1-45

https://doi.org/10.22054/urdp.2023.72987.1539

چکیده
  امروزه توجه به رشد و توسعه کتاب و کتاب‌خوانی یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی یک جامعه محسوب می‌گردد. پژوهش حاضر باهدف بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی احداث کتابخانه در سطح محله ده ونک شهر تهران انجام‌شده است. با عنایت به رویکرد انسانی ـ محیطی، می‌توان سه تغییرات مداخله‌ای شامل: اجتماع محلی، فرصت‌های فراغتی و رفتار کتاب‌خوانی ...  بیشتر

برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
بی‌قدرتی و تله فقر و محرومیت اجتماع حاشیه‌نشین به‌مثابه چالشی برای حکمرانی شهری

سامان یوسف وند؛ شاپور سلمان وندی؛ مرتضی گنجی

دوره 9، شماره 28 ، فروردین 1403، ، صفحه 1-48

https://doi.org/10.22054/urdp.2023.52126.1214

چکیده
  پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد مردم­نگاری انتقادی در پی فهم وضعیت اجتماع حاشیه­نشین شهر خرم­آباد است که از این طریق روایت­های غالب افراد از تجربه زندگی در اجتماع حاشیه­نشین را ارائه نماید و درنهایت با در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات بومی منطقه، تحلیلی واقع­بینانه متناسب با بافت محلی ارائه دهد. در این راستا از نمونه­گیری هدفمند ...  بیشتر

یادبود آقای دکتر سیدمحسن حبیبی

غلامرضا لطیفی

دوره 3، شماره 5 ، شهریور 1397، ، صفحه 5-10

https://doi.org/10.22054/urdp.2018.12117

چکیده
  فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای در مهرماه سال 1399 یکی ازبرجسته ترین اعضا هیات تحریریه خود را از دست داد که ثلمه ای برای جامعه علمی وبویژه فعالان حوزه شهرسازی کشور بود، لذا بر اساس ادای وظیفه و اخلاق حرفه ایبرآن شدیم که مقدمه ای در شماره جاری فصلنامه به این امر اختصاص داده شود تاشاید سهم کوچکی از دین خود را به او تقدیم داریم.  بیشتر