نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 گروه مهندسی عمران، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

چکیده

در دهه‌های اخیر، استقرار و استفاده از دوچرخه در بسیاری از شهرهای جهان رواج داشته و تولد سامانه‌های دوچرخه اشتراکی نیز عملاً بر رونق آن افزوده است. بااین‌وجود استفاده از این راهبرد در نظام مدیریت حمل‌ونقل درون‌شهری شهرهای ایران کمتر به چشم می‌خورد. هدف از این پژوهش؛ بررسی میزان مقبولیت عمومی استفاده از دوچرخه در شهر کوچک آق‌قلا می‌باشد. رویکرد این پژوهش، کمّی توأم با منطق استدلال قیاسی و ماهیت آن از نوع تحقیقات پیمایشی است. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از یک پرسشنامه محقق ساخته و حجم نمونه 400 نفری استفاده گردیده که در تدوین آن از دو مدل «یوتات» و نظریه «رفتار برنامه‌ریزی‌شده» استفاده‌شده است. براین‌اساس، یافته‌های پژوهش نشانگر مقبولیت اندک و نکات ضعف محسوسی در شهر آق‌قلا در ابعاد اجتماعی استفاده از دوچرخه و عدم‌تأیید معناداری ضرایب همبستگی متغیرهایی همانند «نگرش»، «هنجارهای تأکیدی» و حتی «سودمندی درک شده» با متغیر رفتار هست. در این زمینه، عدم باور به دوچرخه به‌عنوان یک وسیله سفر مشاهده می‌شود و نگرش ورزش به دوچرخه بیشتر نمایان می‌باشد. نتایج آزمون رگرسیون خطی چندگانه پژوهش نیز نشانگر معناداری کل مدل و وجود رابطه مابین متغیرهای اجتماعی- روان‌شناختی پژوهش و نیز معناداری سه متغیر اثرگذار «آگاهی» (292/0+)، «هنجارهای توصیفی» (243/0+) و «تأثیرپذیری فردی» (312/0-) و ضریب تعیین تعدیل‌شده دارای مقدار 23% از تغییرات تبدیل‌پذیری در متغیر وابسته است. در پایان، نیز یافته‌های آماری پژوهش بازخوانی و تفسیر گردیده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A behavioral analysis on the level of public acceptance of bicycle use in Aq Qala city

نویسندگان [English]

  • roghayeh bakhshandeh 1
  • korosh afzali 1
  • mohamadhadi almasi 2

1 Department of Urban Planning, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

2 Department of Civil Engineering, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

چکیده [English]

In recent decades, the establishment and use of bicycles has become popular in many cities of the world, and the birth of shared bicycle systems has actually increased its prosperity. Despite this issue, the use of this strategy in the system and management of intra-urban transportation in Iranian cities is less visible. The aim of this research; is Investigating the public acceptability of using bicycles in the small town of Aq Qala. The approach of this research is qualitative with the logic of deductive reasoning and its nature is survey research. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used and a sample size of 400 people was used. Based on this, the findings of the research show low efficient of public acceptance of bicycle use and significant weaknesses in the social dimensions of bicycle use in the city of Aq Qala and the lack of significant confirmation of the correlation coefficients of variables such as “attitudes”, “Injunctive norms” and even “perceived usefulness” with the behavior variable. In this context, the lack of belief in the bicycle as a means of travel is seen, and the attitude of sports to the bicycle is more visible. The results of the multiple linear regression test of the research also indicate the significance of the whole model and the existence of a relationship between the socio-psychological variables of the research as well as significance of the three affecting variables of awareness (+0.292), descriptive norms (+0.243) and individual affectivity (-0.312) with the adjusted

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bicycle
  • Public Acceptance
  • Utah model
  • theory of planned behavior
  • Aq Qala