Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate of architecture, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Hamedan, Iran

2 Assistant Professor of Architecture, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Hamedan, Iran

3 Assistant Professor of Architecture, Islamic Azad University, Eslamabad Gharb Branch, Eslamabad Gharb, Iran

Abstract

Undoubtedly, privacy with the tool of spatial hierarchy has been one of the main criteria for designing and building Islamic cities. Islam's emphasis on privacy has caused this characteristic to affect all social and cultural aspects of which architecture is one of its manifestations. The architecture of buildings is designed to respond to the cultural and environmental needs of people. Since the model of the contemporary houses of Kermanshah is to some extent proof of the disregard for the principle of privacy in Iranian architecture and culture, providing a model for maintaining privacy in modern houses based on the typology of housing seems to be one of the necessities. This research aims to know the spatial hierarchy in creating privacy in the historical typology of houses. By investigating the spatial hierarchy in creating privacy, the evolution of these spaces in the houses of three eras was investigated. The research method is descriptive-analytical, with an emphasis on logical reasoning. The research findings show that in the historical houses (traditional and transition period) of Kermanshah, the hierarchy in entering the house has been proportional to the needs of the residents, and this proportionality is less in the priority of attention of today's designers. Therefore, by creating a hierarchy in the entrance space, in addition to creating privacy, it is possible to achieve a proper definition of private and semi-private spaces in contemporary (modern) houses and to prevent disruption in the use and identity of other spaces.

Keywords

 
اخوت، هانیه. (1392)، «بررسی تطبیقی ابعاد حریم در مسکن سنتی و معاصر با استفاده از مدل تحلیلی BDSR»، مسکن و محیط روستا، شماره 142: 97-112.
اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1389)، حس وحدت سنت عرفانی در معماری ایرانی، ترجمه: حمید شاهرخ، اصفهان: نشر خاک.
اسکندری، مصطفی. (1389)، ماهیت و اهمیت حریم خصوصی، تهران: نشریه حکومت اسلامی.
امینی، ندا و نوروزیان پور، هیربد. (1393)، «خلوت و محرمیت شناخت تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو مفهوم در معماری و شهرسازی»، فصلنامه شهر ایرانی اسلامی، شماره 15: 99-107.
آلتمن، ایروین. (1382)، محیط و رفتار اجتماعی: خلوت، فضای شخصی، قلمرو، ازدحام، ترجمه علی نمازیان، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
بوکهارت، تیتوس. (1369)، هنر مقدس اصول‌ها و روش‌ها، ترجمه: جلال ستاری، تهران: انتشارات سروش.
بهمنی، المیرا؛ گودرزی، سروش؛ محمدمهدی، زارعی و محمدابراهیم. (1395)، «بررسی شناخت عوامل زمینه گرا در کالبد خانه‌ها و بافت کهن سنندج با نگاهی به ویژگی‌های عمارت وکیل الملک»، فصلنامه علمی پژوهشی ایرانی اسلامی، شماره 26: 69-55.
پیرنیا، محمد کریم. (1381)، سبک‌شناسی معماری، تهران: نشر معمار.
پیرنیا، محمد کریم. (1387)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، تهران: انتشارات سروش دانش.
چرمایف، سرچ و الکساندر، کریستوفر (1376)، «عرصه‌های زندگی جمعی و زندگی خصوصی: به جانب یک معماری انسانی»، ترجمه: منوچهر مزینی، تهران:. مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه، چاپ سوم.
حائری، محمدرضا. (1388)، نقش فضا در معماری ایران، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
حائری، محمدرضا. (1388)، خانه، فرهنگ، طبیعت: بررسی معماری خانه‌های تاریخی و معاصر، تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
دهخدا. (1377)، لغتنامه دهخدا، تهران: مؤسسة انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
سلطان‌زاده، حسین. (1372)، فضاهای ورودی در معماری سنتی، تهران: انتشارات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی.
سیفیان، محمدکاظم و محمودی، محمدرضا. (1386)، «محرمیّت در معماری سنتی ایران»، نشریه هویت شهر، شماره 1: 14-3.
صارمی، علی‌اکبر و رادمهر، تقی. (1376)، «ارزش‌های پایدار در معماری ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور»، پژوهش‌های معماری اسلامی، شماره 3: 58-76،
علی‌الحسابی، مهران و قربانی، ابوالفضل. (1393)، «بررسی ویژگی‌های فضای ورودی به‌عنوان مفصل و حریم بصری در عرصه‌های عمومی مجاور؛ نمونه موردی: بندرلافت»، پژوهش‌های معماری اسلامی، شماره 5، 87-107.
عمید. (1385)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ 32.
غفوریان، میترا؛ پی سخن، مینا و حصاری، الهام. (2017)، «گونه‌شناسی سازمان فضایی و سلسله‌مراتب ورود در خانه‌های ایرانی با تأکید بر محرمیت»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامه‌ریزی توسعه کالبدی، 4(3), 129-144.
لنگ، جان. (1388)، آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه: علیرضا عینی فر، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
مجلسی، محمدتقی. (ق 1403)، بحارالانوار جلد 93.،. بیروت: دارالوفاء.
محمودی، محمدمهدی و نیکقدم، نیلوفر. (1386)، «خانه وارث خاطرات نسل‌ها»، مجله آبادی، شماره 24:55- 29.
معماریان، غلامحسین. (1373)، آشنایی با معماری مسکونی ایران، گونه شناسی درونگرا، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
معماریان، غلامحسین و طبرسا، محمدعلی. (1392)، «گونه و گونه شناسی معماری»، نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، دانشگاه علم و صنعت، شماره 6: 103-114.
معماریان، غلامحسین؛ هاشمی طغرالجردی، سید مجید و کمالیپور، حسام. (1389)، «تأثیر فرهنگ دینی بر شکل‌گیری خانه مقایسه تطبیقی خانه در محله مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان کرمان»، نشریه تحقیقات فرهنگی، شماره 2: 1-25.
معماریان، غلامحسین. (1394)، آشنایی با معماری مسکونی ایرانی: گونه شناسی برون‌گرا، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
مهدوی نژاد، محمدجواد؛ منصورپور، مجید و قیدرلو، کمیل. (1390)، محرمیت در الگوی مسکن بومی و به‌کارگیری آن در معماری معاصر ِ، تهران: سازمان زیباسازی تهران.
نصر، سید حسین؛ نصر. (1380)، معرفت و امر قدسی، ترجمه: فرزاد حاجی میرزایی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
نورآقایی، آرش. (1386)، معماری ایرانی؛ معماری درون‌گرا، تهران: نشریه تهران امروز.
Akhot, Haniyeh. (2012), "Comparative study of the dimensions of the sanctuary in traditional and contemporary dwellings using the model, dwelling and village environment by the analytical method of BDSR", No. 142: 97-112[In Persian].
Ali al-Hasabi, M. and Qurbani, Abolfazl. (2014), "Investigating the characteristics of the entrance space as a joint and a visual sanctuary in adjacent public arenas; Case example: Bandarloft", Journal of Islamic Architecture Research, No. 5, 87-107[In Persian].
Altman, Irwin (1975). To Theory of Man-Environment Relations.Utah: Department of Psychology University of North Utah, vol2, 1.98-113.
Altman, Irwin. (2012), Environment and Social Behavior: Solitude, Personal Space, Territory, Congestion, translated by Ali Namazian, Tehran: Shahid Beheshti University Press[In Persian].
Amid (2016), Farhang Farsi Amid, Tehran: Amir Kabir Publications, 32nd edition[In Persian].
Amini, Neda and Nurzoyanpour, Hirbad. (2013), Seclusion and privacy, knowing the differences and similarities of these two concepts in architecture and urban planning,Journal of Iranian Islamic City Quarterly, No. 15: 99-107[In Persian].
Ardalan, Nader and Bakhtiar, Laleh. (2010), The sense of unity of mystical tradition in Iranian architecture, translated by: Hamid Shahrokh, Isfahan: Khak Publishing House[In Persian].
Bahmani, Elmira; Guderzi, Soroush; Mohammad Mahdi, Zarei and Mohammad Ebrahim. (2016), "Investigating the recognition of contextual factors in the corpus of houses and the ancient texture of Sanandaj with a look at the characteristics of the Vakil al-Mulk mansion", Journal of Iranian Islamic Scientific Research Quarterly, No. 26: 55-69[In Persian].
Bockhardt, Titus. (1369), The Sacred art of principles and methods, translated by: Jalal Sattari, Tehran: Soroush Publishing House[In Persian].
Cheng, X. (2013). Four Key Stones of Ecological Aesthetic Appreciation, New York: Palgrave Macmillan, 221–236.
Chermaev, Serge and Alexander, Christopher (1376), Areas of collective life and private life: towards a human architecture, translation: Manouchehr Mazini, Tehran: University Publishing and Printing Institute, third edition[In Persian].
De Quincey T.s. (1970). Recollections of the Lakes and the Lake Poets. New York: Penguin Books.
Decarlo, G. (1985). The Logic Political economy, William Blackwood and Son Publication.
Dehkhoda. (1999), Dehkhoda Dictionary, Tehran: University of Tehran Publishing and Printing Institution[In Persian].
Eskandari, Mustafa. (1389), The Nature and Importance of Privacy, Tehran: Islamic Government Publication[In Persian].
Georgiou, M. (2006). Architectural Privacy: A Topological Approach To Relational Design Problems. A Thesis of Master of Science, Graduate of Bartlett school. University College London.
Ghafurian, Mitra; Pi Sokhan, Mina and Hesari, (2017), "Typology of Spatial Organization and Entry Hierarchy in Iranian Houses with an Emphasis on Privacy", Journal of Physical Development Planning Scientific-Research Quarterly, 4(3), 129-144[In Persian].
Haeri, Mohammad Reza. (2008), House, Culture, Nature: Architectural Study of Historical and Contemporary Houses, Tehran: Urban Planning and Architecture Study and Research Center[In Persian].
Haeri, Mohammad Reza. (2008), The Role of Space in Iranian Architecture, Tehran: Cultural Research Office[In Persian].
Hillier, B., Honson, J. & Peponis, J. (1984). What do we mean by building Function?. New York: Designing for Building Utilisation. 61-72.
Lang, Jan. (2008), Creation of Architectural Theory: The Role of Behavioral Sciences in Environmental Design, translated by: Alireza Einifar, Tehran: University of Tehran Publishing and Printing Institute[In Persian].
Madanipour, A. (2003). Public and private Spaces of the City. London. New York: Routledge.
Mahdovinejad, Mohammad J.; Mansoorpour, Majid and Keiderlo, Kamil. (2017), Privacy in the model of native housing and its application in contemporary architecture, Tehran: Tehran Beautification Organization[In Persian].
Mahmoudi, Mohammad M. and Nikkadam, Nilofar. (2016), "The house of heirs to the memories of generations", Journal of Abadi, number 24:55-29[In Persian].
Majlisi, Mohammad T. (1403), Bihar al-Anwar, volume 93. Beirut: Darulfa[In Persian].
Marcus, C.C. (2003). The house as a Symbol of the Self. Translated by Ahad Aligholian. Journal of Khia. 5. 84-119.
Memarian Gh. (1998). House Tyoplogy in Iran. A Thesis of ph.D,University of Manchester.
Memarian, Gholamhossein and Tabarsa, Mohammad A. (2012), "Types and Typology of Architecture", Scientific Research Journal of the Scientific Association of Architecture and Urban Planning of Iran, University of Science and Technology, No. 6: 103-114[In Persian].
Memarian, Gholamhossein. (2013), Introduction to Iranian Residential Architecture, Introverted Typology, Tehran: University of Science and Technology Publications[In Persian].
Mimarian, Gholamhossein. (2014), Acquaintance with Iranian residential architecture: extroverted typology, Tehran: Iran University of Science and Technology[In Persian].
Mimarian, Gholamhossein; Hashemi Taghraljardi, Seyyed Majid and Kamalipour, Hessam. (2009), "The effect of religious culture on the formation of houses, a comparative comparison of houses in the Muslim, Zoroastrian and Jewish neighborhood of Kerman", Journal of Cultural Research, No. 2: 1-25[In Persian].
Nasr, Seyyed Hossein; Nasr. (1380), Knowledge and Holy Matter, translated by: Farzad Haji Mirzaei, Tehran: Farzan Rouz Publishing and Research[In Persian].
Noor Aghaei, Arash (2006), Iranian Architecture; Introverted Architecture, Tehran: Tehran Today Magazine[In Persian].
 Orhun, D., Hillier, B. & Hanson, J. (1995). "Spatial Types in traditional Turkish Houses". Journal of Environment and Planning B. 22 (4). 475-498.
Parker, S. (2004). Urban theory and the Urban experience: encountering the city Porker, London: Routledge.
Petruccioli, A. (2004). The courtyard house: typological variations over space and time. Journal of Courtyard Housing, New York:Taylor & Francis, 24-48.
Petruccioli, A. (2006). The courtyard house: typological variations over space and time. Courtyard housing: past, present, and future, New York: Taylor and Francis, 3-20.
Pir Nia, Mohammad Karim. (2011), Architecture Style, Tehran: Memar Publishing[In Persian].
Pirnia, Mohammad Karim. (2007), Introduction to Islamic Architecture of Iran, Tehran: Soroush Danesh Publications[In Persian].
Polyzoides, S., Sherwood, R., & Tice, J. (1982/1992). Courtyard housing in Los Angeles: a typological analysis. New York: Princeton Architectural Press.
Polyzoides, S., Sherwood, R., & Tice, J. (1992). Courtyard Housing in Los Angeles. Princeton Architectural Press.
Randhawa, T.S. (1999). Indian courtyard house. New Delhi: Prakash Books.
Rapoport, A. (1969). House form and culture. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Rapoport, A. (2000). Culture and built form: reconsideration. Culture meaning architecture: critical reflections on the work of Amos Rapoport. Aldershot: Ashgate,175-216.
Rapoport, Amos, (1990). Vernacular Architecture. environmental social Sciences, Avebury, Aldershot, England.
Reynolds, J.S. (2002). Courtyards: aesthetic, social, and thermal delight. New York: John Wiley and Sons.
Rishsefid, S., Hashempoor, P. (2015). “Privacy in Iran’s Houses Architecture.” The National Conference on Iranian-Islamic Architecture and Urbanism, 1-15.
Sarmi, Ali A. and Radmehr, Taghi. (2016), "Sustainable values in Iranian architecture, Iran's Cultural Heritage Organization", Journal of Islamic Architecture Research, No. 3: 58-76[In Persian].
Seifian, Mohammad K. and Mahmoudi, Mohammad R. (2016), "Privacy in traditional Iranian architecture", Hoyt Shahr magazine, No. 1: 3-14[In Persian].
Sultanzadeh, Hossein. (1994), Entrance spaces in traditional architecture, Tehran: Publications of the Deputy of Social and Cultural Affairs[In Persian].
Valizadeh, M. (2014). “Moral Thoughts and Principles in the Spatial Structure of Iranian Traditional Houses”, Pazhuhesh-e Honar, 4, 7, 47-60.
Witte, N. (2003). “Privacy: Architecture in Support of Privacy Regulation.”A Thesis of Architectural of University of Cincinnati,79.
Zhang. (2020). Courtyard Houses around the World: A Cross-Cultural Analysis and Contemporary Relevance: In New Approaches in Contemporary Architecture and Urbanism, Alanya: Hamd Emin Pasa University, 23–44
 
 
استناد به این مقاله: ازنب، مریم.، هنرور، جمال‌الدین.، سروش، محمدمهدی.، طاهری سرمد، فائزه. (1401). بررسی سلسله‌مراتب فضایی در ایجاد محرمیت خانه‌ها با رویکرد گونه شناسی تاریخی،  فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، 7(23)، 153-189.
DOI: 10.22054/urdp.2022.66792.1422
 Urban and Regional Development Planning  is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License...