امین فرجی؛ علی اصغر آدینه وند؛ مهدی علیان
چکیده
تجربه کشورهای تمرکزگرا نشان داده است که نگاه یکسونگر و از بالا به شهر، مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که تنها راه برای رفع آن، ایجاد الگویی انعطافپذیر میباشد؛ الگویی که بتواند همه ارکان تأثیرگذار بر شهر را مورد توجه قرار دهد. به نظر میرسد الگوی حکمرانی خوب شهری پیشنهاد مناسبی برای وضعیت شهرهای امروزی باشد. بر همین اساس پژوهش ...
بیشتر
تجربه کشورهای تمرکزگرا نشان داده است که نگاه یکسونگر و از بالا به شهر، مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که تنها راه برای رفع آن، ایجاد الگویی انعطافپذیر میباشد؛ الگویی که بتواند همه ارکان تأثیرگذار بر شهر را مورد توجه قرار دهد. به نظر میرسد الگوی حکمرانی خوب شهری پیشنهاد مناسبی برای وضعیت شهرهای امروزی باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر سعی نموده که مؤلفههای اصلی حکمرانی خوب شهری را مورد مطالعه قرار داده و با معرفهسازی از مؤلفههای کلان حکمرانی خوب شهری، میزان رعایت اصول حکمرانی خوب شهری را در شهرداریهای مناطق هشتگانه شهر اهواز مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش از منظر ماهیت، کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی میباشد. شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشی- کتابخانهای میباشد. جامعه آماری شامل سه گروهِ شهروندان (ساکنان مناطق هشتگانه شهر اهواز)، بخش دولتی (ادارات آب، برق و گاز) و همچنین بخش خصوصی (شرکتهای پیمانکاری و بخش خصوصی تأثیرگذار بر شهر) میباشد. در ادامه به تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، تست دانکن و ضریب همبستگی پیرسون مبادرت گردیده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که عملکرد کلی شهرداری شهر اهواز، در چارچوب الگوی حکمرانی خوب شهری نمیباشد. همچنین بین شهرداریهای مختلف مناطق هشتگانه شهر اهواز اختلاف عملکرد وجود دارد.
محمدتقی رضویان؛ حامد قادرمرزی؛ مهدی علیان؛ رامین چراغی
چکیده
از اوایل دهه ۹۰ میلادی بهکارگیری شاخصهای مربوط به اندازهگیری و ارزیابی عملکرد در برنامهها و پروژههای آژانسهای دولتی مجدداً رونق یافته است و مدیریت شهری نیز از این موج بینصیب نمانده است. از آنجایی که مدیریت شهری با شکلدهی به فضای زیستی در همه زمینهها، در پی افزایش رفاه شهروندان و دستیابی به توسعه پایدار محلهای و شهری ...
بیشتر
از اوایل دهه ۹۰ میلادی بهکارگیری شاخصهای مربوط به اندازهگیری و ارزیابی عملکرد در برنامهها و پروژههای آژانسهای دولتی مجدداً رونق یافته است و مدیریت شهری نیز از این موج بینصیب نمانده است. از آنجایی که مدیریت شهری با شکلدهی به فضای زیستی در همه زمینهها، در پی افزایش رفاه شهروندان و دستیابی به توسعه پایدار محلهای و شهری است؛ ارزیابی عملکرد، در حقیقت یکی از ابزارهای اصلی و اساسی مدیریت جهت تحقق اهداف، استراتژیها و برنامهها میباشد و یکی از راههای ارزیابی عملکرد میزان رضایت مردم میباشد. در همین راستا پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه و در ارتباط با ابعاد پایداری محلهای و عملکرد مدیریت شهری در پایداری محلهای، به دنبال سنجش وضعیت عملکرد مدیریت شهری و تعیین استراتژی بهینه در بافت تاریخی شهر یزد میباشد. نتایج حاصله از میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری، در ابعاد چهارگانه اجتماعی- فرهنگی، زیست- محیطی، اقتصادی و کالبدی- فیزیکی نشانگر این است که در تمامی محلات بافت تاریخی شهر یزد، عملکرد مدیریت شهری از منظر شهروندان قابلقبول نمیباشد و لازم است مدیریت شهری با در دستور کار قرار دادن استراتژی ارتقاء در تمامی محلات بر تأمین هرچه بهتر شاخصهای عملکردی و بهطور ویژه شاخصهای مرتبط با پایداری محلهای همت گمارد و با تمرکز برنامهها، منابع و فعالیتها و به تأمین هرچه مطلوبتر خدمات موردنیاز شهروندان اقدام نماید.