برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
اکبر اسمعیلی؛ رسول قربانی؛ حسن محمودزاده
چکیده
گسترش روزافزون شهرها و ترافیک از یکسو و توسعه فناوریهای نوین از سوی دیگر کشورها را با مسائل جدیدی مواجه ساخته است. نهادها و شیوههای مدیریت قدیمی با جهان پیچیده و بهسرعت در حال تغییر در تضادند، درنتیجه برنامه ریزان در تلاشاند تا با نگاهی یکپارچه، مدلهایی را برای توسعه شهرهای قرن 21 بهمنظور پاسخگویی به انتظارات جدید، ...
بیشتر
گسترش روزافزون شهرها و ترافیک از یکسو و توسعه فناوریهای نوین از سوی دیگر کشورها را با مسائل جدیدی مواجه ساخته است. نهادها و شیوههای مدیریت قدیمی با جهان پیچیده و بهسرعت در حال تغییر در تضادند، درنتیجه برنامه ریزان در تلاشاند تا با نگاهی یکپارچه، مدلهایی را برای توسعه شهرهای قرن 21 بهمنظور پاسخگویی به انتظارات جدید، توسعه دهند. یکی از این مفاهیم، توسعه شهر هوشمند است که محور تحول و توسعه هزاره سوم میباشد. حملونقل شهری نیز از حوزههایی است که از فناوریها نظیر اینترنت اشیاء (IoT) متأثر میگردد. این تحقیق جزء تحقیقات کاربردی و ازنظر گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی- تحلیلی میباشد. با انجام تحلیلهای کیفی به کمک پرسشنامه باز، مؤلفههای تأثیرگذار شناسایی و سپس پرسشنامه بستهای طراحی و با روش نمونهگیری هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی، اقدام به جمعآوری اطلاعات به تعداد 177 نمونه از سطح جامعه آماری گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شهر تبریز بهعنوان یکی از کلانشهرهای کشور با مشکلاتی زیادی در زمینه حملونقل هوشمند درونشهری مواجه میباشد که تحقق آن با چالشها و موانع متعدد منجمله ضعف مدیریت یکپارچه شهری، نداشتن چشمانداز مشخص، ضعف برنامهریزی، کمبود منابع مالی، نبود ساختارهای تشکیلاتی مرتبط، نبود سامانههای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء و استفاده از سامانههای ناهمگون، عدم آشنایی با سیستمهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء و... روبرو میباشد.
موسی واعظی؛ اکبر اسمعیلی؛ توحید احمدی؛ هابیل خرمی
چکیده
بررسی وضعیت ترافیکی شهر شیراز و در کنار آن بررسی وضعیت توقفگاهها و پارکسوارهای موجود در سطح این شهر جهت پاسخگویی به نیازهای موجود و آتی آن، یکی از مسائل بسیار مهمی است که مشکلآفرین بوده و مسئولان شهری با آن درگیر هستند و با هدف رفع مشکلات موجود و پاسخ به نیازهای آتی، لزوم انجام مطالعات کارشناسی بر روی این مسئله آشکار میگردد. ...
بیشتر
بررسی وضعیت ترافیکی شهر شیراز و در کنار آن بررسی وضعیت توقفگاهها و پارکسوارهای موجود در سطح این شهر جهت پاسخگویی به نیازهای موجود و آتی آن، یکی از مسائل بسیار مهمی است که مشکلآفرین بوده و مسئولان شهری با آن درگیر هستند و با هدف رفع مشکلات موجود و پاسخ به نیازهای آتی، لزوم انجام مطالعات کارشناسی بر روی این مسئله آشکار میگردد. بنابراین در این مقاله به مکانیابی و بررسی نقش عملکردی توقفگاهها و پارکینگهای چندمنظورۀ پارکسوار در شهر شیراز پرداخته شده است. جهت نیل به این هدف ابتدا مطالعات اولیهای بر روی مبانی نظری مسئله صورت گرفته و سپس اقدام به شناسایی شاخصهای تأثیرگذار شده است. با انجام مدلسازی و طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی لازمه در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، اقدام به ورود لایههای اطلاعاتی شهر شیراز گردیده و با اعمال ضرایب تأثیرگذاری هر یک از این شاخصها که با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره (MCDM) انجامگرفته است اقدام به شناسایی نقاط مستعد جهت احداث و ایجاد توقفگاه و پارکسوارهای چندمنظوره شده است. نتایج تحقیق نشاندهنده آن است که لکههای مستعد و مناسب برای احداث پارکسوارها مکانهای مرکزی، شمالی و شمال شرق شهر شیراز میباشند و بر اساس مطالعات میدانی 54 نقطه مستعد در خارج از محدوده ترافیک شهر و 39 نقطه در داخل و درمجموع 93 نقطه مستعد انتخاب و اولویتبندی شده است.