سینا منصوری
چکیده
هویت شهری منطقۀ یک تهران درگذر زمان دچار تحولات بسیاری شده است. پژوهش حاضر با مدنظر قرار دادن تصاویر ذهنی مردمی و بررسی نقشههای سیستم اطلاعات جغرافیایی شهری به دنبال یافتن معانی ذهنی از مردم منطقۀ یک تهران میباشد که با تکیه بر این تصاویر و تجزیهوتحلیل آنها، بتواند الگوهایی (پارامترهایی) زنده به جهت ارائۀ یک مدل مفهومی تبیین ...
بیشتر
هویت شهری منطقۀ یک تهران درگذر زمان دچار تحولات بسیاری شده است. پژوهش حاضر با مدنظر قرار دادن تصاویر ذهنی مردمی و بررسی نقشههای سیستم اطلاعات جغرافیایی شهری به دنبال یافتن معانی ذهنی از مردم منطقۀ یک تهران میباشد که با تکیه بر این تصاویر و تجزیهوتحلیل آنها، بتواند الگوهایی (پارامترهایی) زنده به جهت ارائۀ یک مدل مفهومی تبیین نماید. هدف اصلی این پژوهش یافتن پارامترهایی در راستای تقویت هویت فضای شهری مبتنی بر تئوری زبان الگو میباشد روش تحقیق پیمایشی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش نقشه شناختی، این الگوها متناسب با روش گفتهشده توسط کریستوفر الکساندر برای منطقۀ یک به دست میآید. الگوهای 14 گانه تحت قالب سلسله مراتبی از کلان به خرد تقسیمبندی شده است و یافتههای بهدستآمده نشان میدهد که تصویر ذهنی مردمی بر پایه سه اصل اساسی دلالتهای ذهنی، سطح هویت محیطی و سطح عملکردی استوار است که هریک زیرمجموعههای خرد خود را دارا میباشند.