نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشگاه علامه طباطبائی

2 استادیار برنامه ریزی شهری دانشگاه علامه طباطبایی

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری مؤسسه آموزش عالی نور طوبی

چکیده

به دنبال فراگیر شدن پارادایم‌های جدید در برنامه‌ریزی شهری مقوله اختلاط کاربری‌های زمین به عنوان اقدامی مهم جهت نیل به اهداف توسعه پایدار شهری مطرح شده است. با توجه به مزایای متعدد اختلاط کاربری‌های زمین در یک منطقه شهری از جمله کاهش نرخ تولید سفر، کارشناسان در تلاشند با روش‌های گوناگونی تناسب اختلاط کاربری‌های زمین را ارزیابی نموده و به عنوان یک مؤلفه محوری در برنامه‌ریزی شهری از آن بهره گیرند. بر این اساس در تحقیق حاضر قصد بر آن است تا به بررسی مزایا و تأثیر اختلاط کاربری‌ها بر تولید سفر در محله‌های شماره 5 و 6 شهر بانه پرداخته شود. این تحقیق از نوع پژوهش‌هایکاربردیبوده و به روش کمّی انجام شده و داده‌های تحقیق به روش پیمایش و توزیع پرسشنامه همچنین برداشت‌های میدانی بهدستآمدهاست. به لحاظ کالبدی تفاوت اصلی این دو محله در درجه اختلاط کاربری‌هاست. بنابراین ارزیابی تناسب اختلاط کاربری‌های دو محله یاد شده می‌تواند در سطح محلی، راهنمای مناسبی در جهت برنامه‌ریزی شهری بانه باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اختلاط کاربری‌ها در محله 6 بیش از محله 5 بوده و در پی آن تولید سفر درون محله‌ای محدوده شماره 6 بیشتر از محدوده شماره 5 است. همچنین میزان تولید سفر برون محله‌ای در محدوده محله 5 با اختلاط کاربری کمتر بیشتر از میزان تولید سفر برون محله‌ای محدوده محله 6 باترکیب کاربری بالاتر بوده است. بنابراین جهت‌گیری اصلی برنامه‌ریزی در محله 5 می‌باید افزایش اختلاط کاربری‌ها باشد و در محله 6، حفظ و ارتقای کیفیت اختلاط کاربری‌ها مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of Land Use Mixing on Travel Production in Urban Neighborhoods (Case Study: Neighborhoods 1 and 2 of Baneh City)

نویسندگان [English]

  • Ali Khaksari 1
  • Mitra Azimi 2
  • Edris Khaki 3

1 Professor of Urban and Regional Planning, Allameh Tabataba'i University

2 Assistant Professor of Urban Planning, Allameh Tabataba'i University

3 M.A of Urban Planning, Noortouba Virtual University

چکیده [English]

Following the inclusion of new paradigms in urban planning, land use mixing has been identified as an important step towards achieving urban sustainable development goals. Given the many benefits of incorporating land use in an urban area, including reduced travel production rates, experts are trying to evaluate land use mixing in a variety of ways and as a central component in urban planning of taking advantage of it. Accordingly, the present study aims to investigate the benefits and impact of land use mixing on trip production in Baneh, Districts 5 and 6. This research is an applied and quantitative research. The research data is obtained through survey and questionnaire distribution as well as field surveys. Physically, the main difference between the two is the degree of mixing of land uses. Therefore, assessing the suitability of mixing these two neighborhoods can be a good guide for urban planning in Baneh. The results show that the mixing of land uses in neighborhood 6 is more than neighborhood 5 and consequently the production of travel within neighborhoods of area 6 is more than area 5. Also, the rate of out-of-district trip production in neighborhood 5 with less user mixing was higher than the rate of out-of-district neighborhood 6 in terms of mixed use. Therefore, the main focus of planning in Neighborhood 5 should be to increase land mixing, and in Neighborhood 6, maintaining and enhancing land mix quality should be considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Land use
  • land use mixing
  • travel production
  • urban management
  • Baneh
-  اسمعیل‌پور، نجما؛ کارآموز، الهام و فخارزاده، زهرا. (1394)، «ارزیابی اختلاط کاربری در فضای شهری خیابان و راهکارهای ارتقای آن (مورد نمونه: خیابان کاشانی در بافت میانی شهر یزد)»، فصلنامهتحقیقاتجغرافیایی، سال سی، شماره 3: 1-24.
-  پورمحمدی، محمدرضا؛ صدرموسوی، میرستار و حسین‌آبادی، سعید. (1394)، «ارزیابی الگوی اختلاط کاربری زمین در محلات شهر سبزوار»، مطالعاتجغرافیاییمناطقخشک، سال ششم، شماره 22: 34-53.
-  جوادی، قاسم؛ طالعی، محمد و کریمی، محمد. (1391)، «توسعة مدل ارزیابی اثرات اختلاط کاربری‌های شهری بر پایة شاخص‌ها و تحلیل‌های مکانی»، جغرافیاوآمایششهریمنطقه‌ای، شماره 8: 69-84.
-  فرجام، رسول؛ سلیمانی، محمد؛ تولایی، سیمین؛ رفیعیان، مجتبی و موحد، علی. (1392)، «توسعه شهری مبتنی بر ترکیب کاربری‌ها؛ مروری بر ادبیات دانشگاهی آن در ایران»، فصلنامهپژوهشوبرنامه‌ریزیشهری، شماره 12:23-48.
-  قربانی، رسول و همکاران. (1393)، نگرشیبرالگوهاینوینآمایششهری، تبریز: انتشارات فروزش، چاپ اول.
 
-   Beyer, Paul. (2012). Mixed use Zoning. Livable New York Resource Manual.
-   Christian, Hayley, Bull, Fiona, Nicholas, Middleton, Matthew, Divitini, Mark, Hooper, Paula, Amarasinghe, Anura and Billie Giles-Corti (2011). “How important is the land use mixmeasure in understanding walking behaviour?” Results from the RESIDEstud.
-   Hirt, Sonia (2007).”The mixed-use trend: planning attitudes and practices northeast Ohio”. Journal of architectural and planning research, 24:3,224-246.
-   Hoek, Joost W. van (2008). “The MXI (Mixed-use Index) as Tool for Urban Planning and Analysis.” Corporations and Cities, Available 26 May 2008, www.corporationsandcities.org.
-   Koster, Hans (2010). “The Impact of Mixed Land-Use, A hedonic analysis of the effects of mixed land-use on housing values.” VU University Amsterdam.
-   Kotharkar, Rajashree and Bahadure, Sarika (2012). “Mixed Landuse and Sustainable Urban Development, a Case Study of Nagpur”. PLEA2012 - 28th Conference, Opportunities, Limits & Needs Towards an environmentally responsible architecture, Lima, Perú 7-9.
-   Manaugh, Kevin and Kreider, Tyler (2013). “What is mixed use? Presenting an interaction method for Measuring land use mix.” The Journal of Transport and Land Use, (6/1), 63-72.
-   Rowley, Alan. (1996). “Mixed-use Development: Ambiguous concept, simplistic analysis and wishful thinking?” Planning Practice & Research, (11/1), 85-98.
-   Song, Y AND Rodriguez, D.A (2005).” The measurement of the level of mixed land uses: A synthetic Approach.” Carolina Transportation, Program, Carolina.