نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 دانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 استاد توسعه منابع انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4 استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی برای ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در کلانشهر اهواز انجام شده است. پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش داده بنیاد است. جامعۀ آماری شامل استادان دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسان و مدیران شهرداری کلانشهر اهواز بوده و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 23 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. با تحلیل محتوای مصاحبههای انجام گرفته، تعداد 834 کدباز استخراج و از تلفیق آنها تعداد 38 مقوله احصاء گردید و طی سه مرحلۀ کدگذاری، الگوی ایجاد شهر یادگیرنده با محوریت دانشگاه در شش مقولۀ اصلی ارائهشده است. الگوی طراحیشده میتواند بهعنوان یک الگوی راهبردی یا عملیاتی در شهرداری کلانشهر اهواز مورداستفاده قرار گیرد. یافتهها نشان میدهد، پیامدهای ایجاد شهر یادگیرنده درنتیجه تعامل دانشگاه و شهرداری، رشد و بلوغ اجتماعی و یادگیری شهروندان، توسعه فعالیتهای فرهنگی در شهر، توسعه انجمنها و شبکههای علمی- فرهنگی، تصمیمگیریهای علمی و مطلوبتر در سطح شهر، افزایش تعاملات دانشگاه و شهرداری، افزایش مسئولیت اجتماعی شهروندان، شهرداری، دانشگاه و سایر دستگاههای اجرایی برای توسعه یادگیری، تعالی فضا و منظر شهری و توسعه فضای یادگیری، ایجاد ضمانت ارائه پیوست آموزش شهروندی برای همه پروژههای شهر یادگیرنده، افزایش تعاملات شهرداری در سطح ملی و بینالمللی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Interactive Role of University and Municipality in Creating and Developing a Learning City
نویسندگان [English]
- Farzaneh Ghasemi 1
- Abdollah Parsa 2
- Yadollah Mehralizadeh 3
- Sakineh Shahi 4
1 Ph.D. Candidate of, Education Management, , Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor of Curriculum, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Professor of Human Resource Development ,Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
4 Assistant Professor of Education Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
This study aimed at designing a model for developing a learning city with a focus on the university role in metropolis city of Ahvaz. The research is based on the Grounded theory. The statistical population included faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz and Ahvaz municipality managers. Snowball sampling was purposeful and continued until the researcher reached a saturated decision after interviewing 23 samples. After analyzing the interviews’ data, 834 open codes extracted, 38 categories developed and following the three steps of coding, the learning city model was presented. The model focuses on the university with six main categories. The designed model could be used as a strategic or operational model in municipality of Ahvaz city. Based on the data, the consequences and implications of a collaboration between the city and university are as follows: social development and maturating of the citizens, developing social urban activities, increasing cultural and scientific associations, improving urban decisions, upgrading university and municipality cooperation, increasing public awareness and responsibility of the citizens and officials regarding the education, teaching, innovation in urban landscapes and landscape and the obligation of preparing tutorials for any projects in the learning city and improving the municipality collaboration in national and international levels.
کلیدواژهها [English]
- Learning city
- University
- Municipality
- Ahvaz
- Grounded Theory
- امیرانتخابی، شهرام؛ قلی پور، یاسر و میثمی، سعید. (1397)، "تحلیلی بر ارتباط شهر یادگیرنده و شهر خلاق در راستای دستیابی به شهر پایدار (مطالعه موردی: شهر رشت)"، مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، دوره 13، شماره 2: 482-465.
- بیات، سوده؛ قلیپور، آرین و پورعزت، علی اصغر. (۱۳۹2)، «شناسایی عوامل مؤثر در شکلگیری شهر یادگیرنده در منطقه ۶ شهرداری تهران»، مجله علمی و پژوهشی مدیریت شهری، شماره ۳۱، 156-139.
- پرهیزکار، اکبر و فیروزبخت، علی. (2011)، «چشمانداز مدیریت شهری در ایران با تأکید بر توسعه پایدار شهری»،جغرافیایی سرزمین، دوره 8، شماره 32: 43-67.
- دادجوی توکلی، عطیه؛ حسینی، محمدعلی؛ نیکنامی، مصطفی و صالحی، محمدجواد. (1398)، "تقویت مشارکت بخش غیردولتی در تأمین منابع مالی آموزش عالی"،نشریه مدیریت فردا، دوره 18، شماره 58: 138-123.
- داناییفرد، حسن و امامی، سیدمجتبی. (1386)، «استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد»، اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، دوره 1، شماره 2، 97-69.
- ذاکرصالحی، غلامرضا. (1395). «مطالعه تطبیقی ساختار مدیریت و رهبری دانشگاهی: مطالعه موردی هیئتهای امنا»، آموزش عالی ایران، دوره ۸، شماره ۳: ۷۹-۱۱۰.
- سرور، رحیم؛ اکبری، مجید و طالشی انبوهی، مرضیه. (1395)، "بررسی رابطه بین عوامل مؤثر بر شکلگیری شهر یادگیرنده (مطالعه موردی: شهر بناب)"، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، دوره پنجم، شماره 18: 116-103.
- سلمان زاده، سارا. (1394)، " پارادایم تبیینی «شهر آموزش محور» تا «شهر پژوهش محور» از شهر آموزشدهنده تا شهرهای علم و فناوری (تکنو پل)"، نشریه مدیریت شهری، دوره 14، شماره 38: 105-131.
- شاهی، سکینه؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و مهرعلیزاده، یدالله. (1387)، "ارتباطات گشوده آموزش عالی، ضرورت رویارویی با چالشهای جهانی شوندگی؛ مطالعه موردی دانشگاههای دولتی خوزستان"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 14، شماره 4: 45-19.
- شماعی، علی و محمودی، سید مهدی. (1390)، " سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از نقش دانشگاهی شهر بابلسر". مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، دوره 2، شماره 6: 86-71.
- شیعه، اسماعیل. (1382)، "لزوم تحول مدیریت شهری در ایران"، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره 1، دوره 1: 62-37.
- غفرانی، محمدباقر. (1390)، "مسائل ساختاری نظام آموزش عالی ایران و راههای برونرفت از آن در برنامه چهارم"، فصلنامه راهبرد مجلس، شماره 41: 100-73.
- کاظمیان، غلامرضا و میرعابدینی، زهره. (2011)، "آسیبشناسی مدیریت یکپارچه شهری در تهران از منظر سیاستگذاری و تصمیمگیری شهری"،نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، دوره 3، شماره 46: 38-27.
- کریمی، صدیقه؛ نصر، احمد رضا و شریف، مصطفی. (1392)، "مفهوم و مدل جامعه یادگیری در کشور ایران"، جامعهشناسی کاربردی، سال 24، شماره 41: 66-50
- مرکز تحقیقات سیاستهای علمی کشور. (1399). آینده دانشگاهها در ایران؛ جامعهمحور و کارآفرین، تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور.
- مهرعلیزاده، یداله؛ صفایی مقدم، مسعود؛ صالحی عمران، ابراهیم و علم، محمدرضا. (1396). مبانی نظری و عملی پژوهش (کمی، کیفی و آمیخته) در علوم انسانی، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
- مهرعلی زاده، یداله و همکاران. (1396)، "تدوین برنامه راهبردی 5 ساله شهرداری کلانشهر اهواز، شهرداری کلانشهر اهواز"، معاونت پژوهش و فناوری، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- نوروزی وند، طاهره؛ مهر علیزاده، یدالله و سعیدی، احمد. (1394)، " بررسی و ارزیابی مؤلفههای بومی شهر یادگیری در شهر اهواز"،دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار،
https://www.civilica.com/Paper-EPSCONF02-EPSCONF02_0659.html
- یوسفی، محمد؛ شیعه، اسماعیل؛ خطیبی، محمدرضا و سعیدی رضوانی، نوید. (1398)، "شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شهر یادگیرنده با تأکید بر یادگیری مادامالعمر"، مجله نوآوریهای آموزشی، دوره 18، شماره 3: 126-105.
- یوسفی، محمد؛ شیعه، اسماعیل؛ خطیبی، محمدرضا و سعیدی رضوانی، نوید. (1399)، بررسی ارتباط شهر یادگیرنده و سطح مشارکت شهروندان در شهر قزوین،راهبرد اجتماعی فرهنگی، دوره 9، شماره 2: 140-103
- یونسکو. (1376)، یادگیری گنج درون: گزارش کمسیون بینالمللی تعلیم و تربیت برای قرن بیست و یکم یونسکو، ترجمه: دفتر همکاریهای علمی بینالمللی وزارت آموزش و پرورش، تهران: تزکیه
- یونسکو. (1388)، بهسوی جامعه دانایی محور، ترجمه: حسن قاسمی و سیروس آزادی، تهران: سمت.
- Delanty, Gerard. (2003). Ideologies of knowledge society and cultural. Contradiction of higher education. Policy of Futures in Education, Vol 11 (1), 71- 82.
- Di Sivo, Michele, and Daniela, Ladiana. (2010). Towards a learning City the neighborhood lab and the lab net. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5349-5356.
- Dohmen, Günther. (1996). Lifelong learning. Guidelines for a modern education policy.Bonn: Federal Ministry for Education, Science. Research and technology.
- Duke, Chris. (2002). Managing the learning university. USA: SRHE and Open University Press.
- Facer, Keri, and Magdalena (2019). Towards a research agenda for the ‘actually existing’Learning City. Oxford Review of Education, 45 (2), 151-167.
- Faris, Ron.) 2006(. Learning Cities: Lesson Learned, in Support of Vancouver Learning city Initiative, http://www.members.shaw.ca
- Goddard, John B., and Paul Chatterton. (1999). Regional Development Agencies and the knowledgeeconomy: harnessing the potential of universities. Environment and Planning C: Government and Policy. 1(6), 685-699.
- Hartley, David. (2000). Realizing the University in An Age of Supercomplexity. Journal of Education for Teaching, 26 (3), 313.
- Hutchins, Robert. M. (1968). The learning society. London: Pall Mall
- IEARN International Education and Resource Network. (2005). found on http://www.iearn.org/projects/index.html
- Illich, H. (1973). Deschooling society. Harmondsworth UK: penguin. 20-104.
- Jain, Manish. (2005). Shikshantar: The Peoples' Institute for Rethinking Education and Development. Journal of Futures Studies, 10(1), 115-118.
- Jarvis, Peter. (2008). Globalization, lifelong learning and the learning society. London and New York: Rotledge.
- Knapper, Christopher, and Arthur J. Cropley. (2000). Lifelong learning in higher education. London: Kogan Page.
- LILARA project. (2006). details from University of Stirling Centre for Research into Lifelong Learning, Airthrey Castle, Stirling
- Longworth, Norman. (2000). Making Lifelong Learning Work: Learning Cities for a Learning Century. Routledge
- Longworth, Norman. (2000). Towards a European Learning Society (TELS). Project Report presented to the European Commission November 2000. Also available [online] longlearn.org.uk
- Longworth, Norman. (2006). Learning cities, learning regions, learning communities: Lifelong learning and local government. London: Routledge.
- Longworth, Norman. (2011). Norman Longworth on Learning Cities. longlearn.org.uk
- Longworth, Norman, and W. Keith Davies. (1996). Lifelong Learning: New Vision, New Implications, New Roles for People, Organizations, Nations and Communities in the 21st Century. Kogan Page Limited, 120 Pentonville Rd., London N1 9JN, England, United Kingdom
- Morgan, Bob. (2002). Higher education and regional economic development in Wales: an opportunity for demonstrating the efficacy of devolution in economic development. Regional Studies,36(1), 65-73.
- (2007). Globally Competitive, Locally Engaged – Higher Education and Regions. Paris: OECD.
- Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet. (1990), Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage.
- Times Higher Education: University Impact Ranking (2021, August 1). Retrieved from https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2020/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats
- UNESCO, U. (2015). UNESCO Global Network of Learning Cities: Guiding Documents. Hamburg: UNESCO UIL. Retrieved July,13, 2017.
- (1972). Learning to be: The world of education today and tomorrow. New York: Unesco.
- Van Der Zee, H. (2006). 20 The learning society. From Adult Education to the Learning Society: 21 Years from the International Journal of Lifelong Education, 331
Walker, Diane, and Florence Myrick. (2006). Grounded Theory, an Exploration of Process and Procedure. Qualitative Health Research, 16, 547-559.