نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ، استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش به بررسی وضعیت ابعاد شاخص‌هایی خلاقیت در نظام سکونتگاهی استان هرمزگان پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر روش‌های کتابخانه‌ای و اسنادی است. به‌طورکلی این پژوهش بر اساس دو هدف اصلی بنیان نهاده شده است هدف اول پژوهش استخراج عوامل و شاخص‌های اثرگذار و کلیدی در خلاقیت شهرهای استان هرمزگان و هدف دوم دستیابی به یک رتبه‌بندی از شهرهای استان هرمزگان بر اساس میزان خلاقیت بوده است. برای هدف اول پژوهش از معادلات ساختاری و نرم‌افزار میک مک (MICMAC) استفاده شده است و نتایج آن نشان داد که عواملی همچون درصد تکنسین‌ها و متخصصان و درصد هنرمندان به‌عنوان اثرگذارترین شاخص‌ها در تحقق شهر خلاق در استان هرمزگان و شاخص‌های تعداد چاپخانه، تعداد کتابخانه و تعداد نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان کم‌اثرترین شاخص‌ها در تحقق شهر خلاق شناخته شده‌اند. در راستای هدف دوم از مدل تاپسیس (TOPSIS) استفاده گردید و نتایج آن نشان داد که شهر بندرعباس بالاترین میزان خلاقیت را به خود اختصاص داده است و در مراتب بندر لنگه در رتبه دوم، میناب در رتبه سوم، قشم در رتبه چهارم، رودان در رتبه پنجم، بستک در رتبه ششم، پارسیان در رتبه هفتم، حاجی‌آباد در رتبه هشتم، جاسک در رتبه نهم، خمیر در رتبه دهم، سیریک در رتبه یازدهم، ابوموسی در رتبه دوازدهم و  بشاگرد در رتبه آخر قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessing the spatial distribution of creativity indicators in the residential system of Hormozgan province

نویسندگان [English]

  • Keramatilah Ziyari 1
  • Ahmad Hatami 2

1 Professor of Geography and Uraban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

2 PhD Candidate of Geography and Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

. In the realization of the creative city in Hormozgan province are known and the indicators of the number of printing houses, the number of libraries and the number of cultural and artistic exhibitions with an impact weight of 0.0195 are known as the least effective indicators in the realization of the creative city. In line with the second goal, TOPSIS model was used and its results showed that Bandar Abbas with the value of Ci 1 has the highest level of creativity and in the port of Lengeh with the value of 0.815649 in the second place, Minab with the value of 124715 / 0 in the third rank, Qeshm with the value of 0.09292 in the fourth rank, Rudan with the value of 0.070436 in the fifth rank, Bastak with the value of 0.070352 in the sixth rank, Parsian with the value of 0.0586565 in the seventh rank, Hajiabad with the value of / 058778 0 in the eighth place, Jask with the value of 0.051672 in the ninth place, Khamir with the value of 0.04316 in the tenth place, Sirik with the value of 0.016682 in the eleventh place, Abu Musa with the value of 0.012988 in the twelfth place and Bashagard with the value of 0.008452 It is ranked last.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative city
  • Creativity geography
  • Mick Mac structural equations
  • TOPSIS model
  • Hormozgan cities
  • رفیعیان، مجتبی و شعبانی، مرتضی. (1394)، «تحلیل شاخص‌های خلاقیت شهری در نظام سکونتگاهی استان مازندران»، فصلنامه جغرافیاوآمایش شهری منطقه‌ای، سال 5، شمارۀ 16:3-19.
  • زیاری، کرامت اله؛ بیرانوند، محمد و حاتمی، احمد. (1398)، (سنجش شاخص‌های خلاقیت شهری در نظام سکونتگاهی استان لرستان)، مجله جغرافیا و آمایش شهری و منطقه‌ای، سال دهم، شماره سی و چهارم: 91-105.
  • زنگنه شهرکی، سعید؛ فتوحی مهربانی، باقر؛ پور اکرمی، محمد و سلیمان زاده، محمدرضا. (1395)، (تحلیل قابلیت‌ها و جایگاه شهر تهران ازنظر تحقق مفهوم شهر خلاق در مقایسه با سایر شهرهای دنیا)، دو فصلنامۀ جغرافیا و توسعه فضای شهری، سال 2، دوره: 67-89 .
  • شجاعیان، علی؛ مدیری، مهدی و امیدی پور، مرتضی. (1394)، کاربرد مدل در علوم جغرافیایی، تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
  • سالنامه آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان، 1398.
  • سالنامه آماری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان، 1397.
  • سربندی، فرناز. (1399)، ظرفیت‌های ایجاد شهر خلاق سینمایی در اسناد بالادستی و ارائه راهبرد برای آینده، فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، سال سوم، شماره 7: 185-218.
  • ضرابی، اصغر؛ موسوی، میر نجف و باقری کشکولی، علی. (1393)، بررسی میزان تحقق‌پذیری شهر خلاق مقایسه تطبیقی بین شاخص‌های توسعۀ پایدار شهری و معیارهای ایجاد شهر خلاق نمونۀ مورد مطالعه: شهرهای استان یزد، مجلۀ جغرافیا و توسعۀ فضای شهری، دوره 1، شماره 1: 1-17.
  • فتوحی مهربانی، باقر و حاتمی نژاد، حسین. (1397)، سنجش و تحلیل تنوع فرهنگی اجتماعی در استان‌های ایران، مجله جغرافیا و روابط انسانی، دوره 1، شماره: 1-29.
  • کلانتری، محسن؛ رجایی، سید عباس و فتوحی مهربانی، باقر. (1395)، تحلیلی بر برخورداری کلان‌شهرهای ایران از شاخص‌های شهر خلاق، مجلۀ پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، دوره 14، شماره 4: 587-612.
  • مدیری، محمود؛ میرزایی خاکی، مریم و کریمی شیرازی، حامد. (1393)، تعیین اولویت کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع خودرو با مدل تصمیم‌گیری فازی ترکیبی، فصلنامه مدیریت توسعۀ فناوری، دوره 2، شماره 1: 137-160.
  • مرکز آمار ایران، بررسی ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان‌های استان هرمزگان در سال‌های 1390 و 1395.
  • -ندایی طوسی، سحر و جهانبخش جاوید، رامینا. (1398)، ارزیابی و وضعیت سنجی کلان‌شهر تهران از منظر اصول انگاشت شهر خلاق و ارائه راهکارهای برنامه‌ریزی)، فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، دوره4، شماره 11، 29-56.
  • نظم فر، حسین؛ علوی، سعیده و عشقی چهار برج، علی. (1396)، سنجش میزان برخورداری سکونتگاه‌های استان اردبیل از شاخص‌های شهر خلاق، مجلۀ جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، دوره 28، شماره2 : 184-166.

 

  • Asheim, Bjorn, and Hansen, H. (2009). "Knowledge Bases Talents and Contexts: On the Usefulness of the Creative Class Approach in Sweden". Economic Geography, 85(8/9), 425–442.
  • Barnett, C. (2001). "Culture policy and subsidiarity in the European Union: from symbolic identity to the governmentalisation of culture. "Political Geography, 20(4), 405–426.
  • Baycan, T. (2016). Creative cities: Context and perspectives Sustainable City and Creativity. Routledge.
  • Combes, P, and Gobillon, L. (2015). The Empirics of Agglomeration Economies In. Handbook of Urban and Regional Economics: Elsevier Ltd
  • CAVES, R. (2002). Creative Industries: Contracts between Art and Commerce. Cambridge London: Harvard University Press
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention.HarperCollins Publishers.
  • Cretella, A,and Buenger, M. (2016). Food as creative city politics in the city of Rotterdam. Cities, 51, 1-10.
  • Culver, G. (2017). "Mobility and the making of the neoliberal creative city The streetcar as a creative city project. "Journal of transport geography, 58, 22-30.
  • Dai-Zhou, Keane, Huang. (2012). "Mobility of the creative class and city attractiveness: A case study of Chinese animation workers" Eurasian Geography and Economics, 53(5), 649-670.
  • Eglins, A, and Lusena I. (2016). "From industrial city to the creative city: development policy challenges and Liepaja case". Procedia Economics and Finance, 39, 122-130.
  • Florida, R. (2002). The rise of the creative class, and how it is transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books.
  • Fritsch, M,and Stuetzer M. (2009). "The geography of creative people in Germany".International Journal of Foresight and Innovation Policy, 5(1-3), 7-23.
  • Florida, R. (2004). The rise of the creative class and how it’s transforming work leisure community and everyday life, New York: Basic Books.
  • Goldberg, Miller,and Shoshanah B. (2018). "Creative city strategies on the municipal agenda in New York. City. "Culture and Society,17(5-6),26-37.
  • Gibson,K. (2006). A Postcapitalist Politics Minneapolis. Minnesota University Press.
  • Grodach, C. (2017). "Urban cultural policy and creative city making". Cities, 68, 82-91.
  • Hall, P. (2000). "Creative Cities and Economic Development." Urban Studies, 37(4), 639–649.
  • Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford: Blackwell.
  • Harvey, D. (1989b). "From managerialism to entrepreneurialism: the transformation in urban governance in late capitalism. "Geografiska Annaler B, 71(1), 3–17.
  • Hospers, J. and Van Dalm R. (2005). "How to create a creative city The viewpoints of Richard Florida andJane Jacobs". foresight, 7(4), 8-12.
  • Jakob, D. (2010). "Constructing the creative neighborhood: Hopes and limitations of creative city policies in Berlin. City", Culture and Society, 1(4), 193-198.
  • Landry, Charles. (2008). The Creative City A Toolkit for Urban Innovators 2nd Edition. Near Stroud: Comedia
  • Landry, C. (2012). The creative city: A toolkit for urban innovators.Routledge.
  • Landry, C. (2012). The origins & futures of the Creative City. city of Helsinki. Near Stroud: Comedia.
  • Landry,C., and Bianchini F. (1995). The creative city. London: Demos.
  • Landry, C., and Hyams J. (2012). The creative city index: Measuring the pulse of the city. Comedia.
  • Lin, J., and Mele C. (2005). The urban sociology reader.Oxon:Routledge.
  • Maryunani, S, and Mirzanti I. (2015). "The development of entrepreneurship in creative industries with reference to Bandung as a creative city". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 169, 387-394.
  • Pratt, A, and Hutton T. (2013). "Reconceptualising the relationship between the creative economy and the city: Learning from the financial crisis". Cities, 33, 86-95.
  • Ratiu, D. (2013). "Creative cities and/or sustainable cities: Discourses and practices." City, Culture and Society,4(3), 125-135.
  • Songmei, L. (2005). High tech spatial concentration human capital, agglomeration economies, location theories and creative citie (Master's thesis). University of Louisville.
  • Scott, A. (2014). "Beyond the creative city: cognitive–cultural capitalism and the new urbanism". Regional Studies, 48(4), 565-578.
  • Shaw, K. (2014). "Melbourne’s Creative Spaces program: Reclaiming the ‘creative city’(if not quite the rest of it)". City, Culture and Society, 5(3), 139-147.
  • Törnqvist, G. (2012). The geography of creativity. Cheltenham: Edward Elgar Pub.