نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران، ایران
2 استادیار شهرسازی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
3 دانشیار مهندسی شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
چکیده
شناسایی مؤلفههای آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری بهعنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سالهاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش بهصورت کیفی بوده؛ که از شیوهی تحلیل محتوا بهره گرفته است؛ لذا در تحقیق حاضر تعداد 12 نفر از کارشناسان حوزه شهرسازی انتخاب شده و به گردآوری دادهها از طریق مصاحبه ی عمیق پرداخته شد. به این منظور در مرحله اول دادههای مستخرج از فرآیند گردآوری، در سهگام کدگذاری شده بود تا بر اساس آن مدل نهایی استخراج گردد؛ همچنین برای تسهیل در فهم مصاحبهها و استخراج نتایج، آنها کدگذاری شده است؛ که در سه مرحله خرده مقولهها، مقولههای میانی و مقوله های اصلی (نهایی) انجام شد. درنهایت از محتوای مصاحبهها درمجموع 176 کد شناسایی شد که بعد از حذف مشترکات 89 خرده مقوله در مرحله کدگذاری اولیه، 23 مقوله میانی در مرحله کدگذاری ثانویه و در مرحله کدگذاری نهایی تعداد 5 مقوله اصلی شناسایی گردید؛ شامل: کیفیت آموزش، شیوهها و ابزار؛ مدرسان و مربیان؛ عوامل اساسی آموزش؛ مهارتها؛ ارزشها و درنهایت روابط بین مقولات آشکار و مدل مفهومی منبعث از روش تحلیل کیفی با رویکرد استقرایی فراهم آمد؛ که بهصورت مدل نهایی تحقیق ارائه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explain the components of urban planning education with emphasis on communication with professional learning communities
نویسندگان [English]
- Alireza Sabermanesh 1
- Hasan Ahmadi 2
- Naser Barati 3
1 PhD Candidate of Urban Planning, Islamic Azad University of South Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Urban Planning, University of Guilan, Guilan, Iran
3 Associate Professor of of Urban Engineering, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]
A proven methodology in various research is to confirm the cooperation required in the professional development of professors and teachers, to create of professional learning societies (PLC); Which provides a platform for professors of different departments of the university; In this regard, identifying the components of urban planning education with emphasis on the relationship with learning communities as one of the ways to improve the knowledge, skills and writing of professors and students on the quantitative and qualitative issues of urban planning has been proposed. The present research is a basic research based on purpose; This research was qualitative; Therefore, in the present study, 12 experts in the field of urban planning were selected and data were collected through in-depth interviews. the data extracted from the collection process was coded in three steps to extract the final model based on it; We also coded the interviews to facilitate their understanding and extraction of results, which was done in three stages: subcategories, intermediate categories, and main categories.. After removing the commonalities, 89 subcategories were identified in the primary coding stage, 23 intermediate categories in the secondary coding stage, and 5 main categories in the final coding stage; Includes: quality of training, methods and tools; professors and coaches; Basic factors of education; Skills; The values and finally the relationships between the obvious categories and the conceptual model derived from the qualitative analysis method with an inductive approach were provided; Which was presented as the final model of the research.
کلیدواژهها [English]
- Educational components
- Urban planning
- Vocational learning communities
- Content analysis