نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران، ایران

2 استادیار شهرسازی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

3 دانشیار مهندسی شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

چکیده

شناسایی مؤلفه‍های آموزش شهرسازی با تأکید بر ارتباط با اجتماع یادگیری به‍عنوان یکی از راهکارهای ارتقاء دانـش، مهـارت و نگـرش استادان و دانشجویان پیرامون مسائل کمی و کیفی رشته شهرسازی سال‍هاست که مطرح و اجراشده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، از نوع تحقیق کاربردی است؛ این پژوهش به‍صورت کیفی بوده؛ که از شیوه‍ی تحلیل محتوا بهره گرفته است؛ لذا در تحقیق حاضر تعداد 12 نفر از کارشناسان حوزه شهرسازی انتخاب شده و به گردآوری داده‍ها از طریق مصاحبه ی عمیق پرداخته شد. به این منظور در مرحله اول داده‍های مستخرج از فرآیند گردآوری، در سه‍گام کدگذاری شده بود تا بر اساس آن مدل نهایی استخراج گردد؛ همچنین برای تسهیل در فهم مصاحبه‍ها و استخراج نتایج، آن‍ها کدگذاری شده است؛ که در سه مرحله خرده مقوله‍ها، مقوله‍های میانی و مقوله های اصلی (نهایی) انجام شد. درنهایت از محتوای مصاحبه‍ها درمجموع 176 کد شناسایی شد که بعد از حذف مشترکات 89 خرده مقوله در مرحله کدگذاری اولیه، 23 مقوله میانی در مرحله کدگذاری ثانویه و در مرحله کدگذاری نهایی تعداد 5 مقوله اصلی شناسایی گردید؛ شامل: کیفیت آموزش، شیوه‍ها و ابزار؛ مدرسان و مربیان؛ عوامل اساسی آموزش؛ مهارت‍ها؛ ارزش‍ها و درنهایت روابط بین مقولات آشکار و مدل مفهومی منبعث از روش تحلیل کیفی با رویکرد استقرایی فراهم آمد؛ که به‍صورت مدل نهایی تحقیق ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explain the components of urban planning education with emphasis on communication with professional learning communities

نویسندگان [English]

  • Alireza Sabermanesh 1
  • Hasan Ahmadi 2
  • Naser Barati 3

1 PhD Candidate of Urban Planning, Islamic Azad University of South Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Urban Planning, University of Guilan, Guilan, Iran

3 Associate Professor of of Urban Engineering, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

A proven methodology in various research is to confirm the cooperation required in the professional development of professors and teachers, to create of professional learning societies (PLC); Which provides a platform for professors of different departments of the university; In this regard, identifying the components of urban planning education with emphasis on the relationship with learning communities as one of the ways to improve the knowledge, skills and writing of professors and students on the quantitative and qualitative issues of urban planning has been proposed. The present research is a basic research based on purpose; This research was qualitative; Therefore, in the present study, 12 experts in the field of urban planning were selected and data were collected through in-depth interviews. the data extracted from the collection process was coded in three steps to extract the final model based on it; We also coded the interviews to facilitate their understanding and extraction of results, which was done in three stages: subcategories, intermediate categories, and main categories.. After removing the commonalities, 89 subcategories were identified in the primary coding stage, 23 intermediate categories in the secondary coding stage, and 5 main categories in the final coding stage; Includes: quality of training, methods and tools; professors and coaches; Basic factors of education; Skills; The values and finally the relationships between the obvious categories and the conceptual model derived from the qualitative analysis method with an inductive approach were provided; Which was presented as the final model of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational components
  • Urban planning
  • Vocational learning communities
  • Content analysis
بحرینی، سیدحسین و فلاح‍منشادی، الهام. (1393). «تحلیلی بر مهم‍ترین مهارت‍های شهرسازان در ایران و موفقیت دوره کارشناسی در انتقال این مهارت‍ها»، هنرهای زیبا، شماره 19 (4): 16-5.
بحرینی، سیدحسین و فلاح‍منشادی، الهام. (1398). «تحلیل آموزش شهرسازى در ایران و رابطه آن با نقش متخصص شهرسازى»، مقاله پژوهشی کاربردی هویت شهر، شماره چهلم، سال سیزدهم: 16-5.
براتی، ناصر؛ محقق منتظری، مائده و نیک پیما، محمد. (1398). «بازاندیشی در چالش مفهومی بین «برنامه» و «طرح» در گفتمان توسعه شهری ایران: از آموزش تا عمل»، دانش شهرسازی، دانشگاه گیلان، 32-15.
پور جعفر، محمدرضا؛ شاه‍حسینی، گلاره و آهنی، سمیه. (1395). «فرا تحلیلی بر چالشهای ساختاری نهادی نظام آموزش شهرسازی در ایران»، چهارمین کنگره بین‍المللی مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران: 13-1.
پورجعفر، محمدرضا؛ شاه‍حسینی، گلاره و آهنگی، سمیه. (1395). «فراتحلیلی بر چالشهای ساختاری- نهادی نظام آموزش شهرسازی در ایران»، چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران.
جعفری امیردیزج، کریم. (1396). «بررسی میزان کیفیت کاربست آموزش مربیگری (کوچینگ) در فعالیتهای «آموزشی اعضای هیئتعلمی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز»، پایان‍نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، گروه علوم تربیتی – آموزش و بهسازی منابع انسانی.
خیرالدین، رضا و دلایی میلان، ابراهیم. (1395). «تحلیل محتوای سطوح چهارگانه روش‍شناسی پژوهش در مطالعات شهری (مورد پژوهی: پایان‍نامه‍های شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 1393-1380)»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، س 20، شماره 89: 136-107.
رزاقی اصل، سینا. (1390). «ارتباط میان نظریه و عمل در آموزش رشته‍های حرفه مبنا، نمونۀ موردی حرفه- دانش طراحی شهری»، نشریه آرمانشهر، شماره 6: 26-21.
زالی، نادر؛ قلی پور، مستوره و عظیمی، نورالدین (1393). «واکاوی دستاوردهای دانش شهرسازی: تحلیل محتوای مقالات علمی و پژوهشی در حوزه شهرسازی»، مدیریت شهری، شماره 34:126-109.
سجادی، سیدمهدی. (1379). «رویکردها و روش‍های تربیت اخلاقی و ارزشی»، پژوهشهای فلسفی-کلامی، شماره 3، 165-144.
سوری، الهام. (1396). «نقش آموزش در شایستگی مدیران شهری در زمینه طراحی شهری: مورد کاوی سازمان زیباسازی شهر تهران»، رساله دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، خرداد.
سیمونی، پیونیک و عباسی، مریم. (1399). «ارزیابی رابطه آموزش دانشگاهی و فعالیت حرفه‍ای در رشته‍های معماری و شهرسازی؛ نمونه تفصیلی: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر»، نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، دوره 35، شماره 1: 54-43.
طالبی، زینب؛ حبیب، فرح و اعتصام، ایرج. (1395). «ضرورت آموزش کارگاهی در توانمندسازی دانشجویان شهرسازی در کاربرد دانش از منظر مدل‍های یادگیری سازنده گرا»، مدیریت شهری، شماره 45: 72-57.
قاسمی، فرزانه؛ پارسا، عبداله؛ مهرعلیزاده، یداله و شاهی، سکینه. (1398). بررسی نقش تعاملی دانشگاه و شهرداری در ایجاد و توسعه شهر یادگیرنده، فصلنامه برنامهریزی توسعه شهری و منطقهای (علمی)، سال چهارم، شماره 11: 188-157.
کریمی، صدیقه و نصر، احمدرضا. (1391). «روش‍های تجزیه‍وتحلیل داده‍های مصاحبه»، پژوهش، سال چهارم، شماره اول، پیاپی 7: 94-70.
متحیر پسند، رقیه؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ موسی پور، نعمت‍الله و تورانی، حیدر. (1399). «بسترها و مبانی نظری شکل‍گیری جوامع یادگیری حرفه‍ای: الگوهای جوامع یادگیری و مقایسه آن‍ها»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 74، سال نوزدهم: 84-57.
محمدی، مهدی و دهداری راد، طاهره. (1389). «ارزیابی میزان شایستگی محوری دوره کاردانی مکانیک خودرو»، فصلنامه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. سال پنجم، شماره 19: 64-43.
یالپانیان، علی؛ سعیده زرآبادی، زهرا سادات و بهزاد فر، مصطفی. (1396). «کاربست الگوی مدیریت گرا (سیپ) در ارزشیابی نظام آموزشی شهرسازی ایران»، مدیریت شهری، شماره 49:25-5.
References
Frank, A. I. (2006). Three Decades of Thought on Planning Education. Journal of Planning Literature, 21(1), 15-44.
Agyeman, J. & Erickson, J. S. (2012). Culture, recognition, and the negotiation of difference: Some thoughts on cultural competency in planning education. Journal of Planning Education and Research, 32(3), 358-366.
Allen, C. M. (2017). The Impact of School Leadership on the Effectiveness of Professional Learning Communities and Employee Engagement.  Doctoral dissertation, Regent Universit).
Baldwin, C. & Rosier, J. (2017). Growing future planners: A framework for integrating experiential learning into tertiary planning programs. Journal of planning education and research, 37(1), 43-55.
Banerjee, T. (1990).Third World city design:values, models and education. In Breaking the Boundaries (pp.173-189).Springer, Boston, MA.‏
Beunen, R. Hagens, J. & Neuvel, J. (2007). Reflection on planning practices: an important aspect of planning education. In Planning for the Risk Society. Dealing with Uncertainty, Challenging the Future. Abstracts (pp. 55-55).
Budge, T. (2009). Educating planners, educating for planning or planning education:The never‐ending story. Australian Planner, 46(1), 8-13.
Collins, T. M. N. (2017). Lesson study as professional development within secondary physics teacher professional learning communities. Doctoral dissertation, University of Alabama Libraries.
Dalton, L. C. (2001). Weaving the fabric of planning as education. Journal of Planning Education and Research, 20(4), 423-436.
Gallucci, C. Van Lare, M. D. Yoon, I. H. & Boatright, B. (2010). Instructional coaching: Building theory about the role and organizational support for professional learning. American educational research journal, 47(4), 919-963.‏
Gunder, M. (2004). Shaping the Planner's Ego-Ideal, A Lacanian Interpretation of Planing. Journal of Planning Education and Research, 23(3), 299-311.
Hambleton, R. (2006). Purpose and collegiality in planning education: An international perspective. Journal of Planning Education and Research, 26(1), 107-117.
Jorgensen, C. L. (2016). A mixed-methods study examining the role of the instructional coach within a professional learning community.  Doctoral dissertation, Northwest Nazarene University.
Kotval, Z. (2003). Teaching experiential learning in the urban planning curriculum. Journal of Geography in Higher Education, 27(3), 297-308.
Olesen, K. (2018). Teaching planning theory as planner roles in urban planning education. Higher Education Pedagogies, 3(1), 302-318.
Poxon, J. (2001). Shaping the planning profession of the future: the role of planning education. Environment and Planning B: Planning and Design, 28(4), 563-579.
Rooij, R. & Frank, A. I. (2016). Educating spatial planners for the age of co-creation: The need to risk community, science and practice involvement in planning programmes and curricula, 473-485.
Ruben, B. D. (1999). Simulations, games, and experience-based learning: The quest for a new paradigm for teaching and learning. Simulation & Gaming, 30(4), 498-505.
Tian, L. (2016). Behind the growth: planning education in China during rapid urbanization. Journal of Planning Education and Research, 36(4), 465-475.
Yeh, A. G. (1999). Urban planning and GIS. Geographical information systems, 2(877-888), 1.‏
Yocom, K. Proksch, G. Born, B. & Tyman, S. K. (2012). The built environments laboratory: An interdisciplinary framework for studio education in the planning and design disciplines. Journal for Education in the Built Environment, 7(2), 8-25.