نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشیار شهرسازی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 دانشیار شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده

زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمی‌ترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر می‌باشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس برای مصاحبه انتخاب شدند. از آنان خواسته شد تا اصطلاحات عامیانه زبان که در مقوله معاملات مسکن و معرفی محلات کاربرد فراوان دارند را بیان کنند. همچنین با مراجعه به آگهی‌های مسکن در سایت‌های اینترنتی دیوار و شیپور و نیز صفحات مشاوران املاک در اپلیکیشن اینستاگرام، اصطلاحات مشابه، استخراج شدند. در ادامه، فرآیند کدگذاری و مقوله‌بندی این اصطلاحات انجام شد، به این صورت که همه اصطلاحاتی که دارای درون‌مایه معنایی مشترک بودند در یک مقوله قرار گرفتند. بر این اساس، 8 مقوله تأثیرگذار بر ارزش‌گذاری مسکن و محله مبتنی بر اصطلاحات عامیانه زبان به دست آمد که به ترتیب درصد تکرار عبارت‌اند از: 1- ویژگی‌های جغرافیایی زمین ساختمان در محله و شهر؛ 2- ویژگی‌های حقوقی؛
3- امکانات رفاهی ساختمان؛ 4- ویژگی‌های طبیعی، اقلیمی و شرایط محیطی ساختمان؛ 5- ویژگی‌های مصالح و عمر بنا؛ 6- ویژگی‌های عامیانه؛ 7- امکانات خدماتی ساختمان؛ و 8- ویژگی‌های مهندسی ساختمان.
ازنظر ارزش‌گذاری مسکن و محله در متن شهر، 5 مقوله تحریف‌شده، نادرست یا بیش از ارزش ذاتی هستند و فقط 3 مقوله دارای ارزش‌گذاری هم‌تراز ارزش ذاتی می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of City Text Based on the Use of Slang Phrases in the Residential and Neighborhood Valuation: Case Study of Tehran

نویسندگان [English]

  • Vandad Banaei Keshtan 1
  • Hasan Ahmadi 2
  • Hossein Zabihi 3

1 Ph.D. Candidate in Urban Planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, , Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of Urban Planning, University of Guilan, Rasht, Iran.

3 Associate Professor, of Urban Planning, , Islamic Azad University, Science and Research BranchTehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to use linguistic concepts and slang phrases in analyzing the content of the city text. The method used in this research is qualitative content analysis with an inductive approach. For data collection, 37 real estate consultants from 22 districts of Tehran were selected for interviews by the accessible sampling method. They were asked to express slang phrases that are widely used in the field of residential transactions and the introduction of neighborhoods. Also, by referring to the real estate advertisements on the online platforms including Divar and Sheypoor, as well as the real estate consultants’ pages on the Instagram App, similar phrases were extracted. Next, the process of coding and categorizing these phrases was done in such a way that all phrases that had a common semantic theme were placed in the same category. Accordingly, 8 categories affecting the valuation of housing and neighborhoods based on slang phrases in terms of percentage of repetition were obtained, respectively, which are: 1- geographical features of the building land in the neighborhood and the city; 2- legal features; 3- building welfare facilities; 4- natural, climatic features and environmental conditions of the building; 5- properties of materials and life of the building; 6- slang features; 7- building service facilities; and 8- building engineering features. In terms of residential and neighborhood valuation in the context of the city, 5 categories are distorted, incorrect, or more than intrinsic value, and only 3 categories have parity equal to intrinsic value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • City Text
  • Residential and Neighborhood
  • Slang Phrases
  • احمدی، بابک. (1386)، ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز، چاپ نهم.
  • اسپیرن، ویستون. (1384)، زبان منظر، ترجمه: حسین بحرینی و بهناز امین زاده، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اول.
  • البرزی، پرویز. (1392)، مبانی زبان‌شناسی متن، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم.
  • امینی، رضا. (1398)، «نقد و بررسی فرهنگ مردم: کلمات و اصطلاحات خودمانی، عامیانه و اسلنگ مردم آمریکا»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، سال نوزدهم، شماره 11: 31-44. doi: 30465/crtls.2020.4876
  • اهری، زهرا. (1381)، تحلیل دستور زبان طراحی در شالوده شهر اصفهان، پایان نامه دکتری رشته شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
  • بانک مرکزی. (1400)، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه سال 1400، بازیابی شده در 20 آذر 1400، از https://www.cbi.ir/showitem/22234.aspx
  • براتی، ناصر؛ شریفی فرد، فرحناز و نجاتیان، محسن.(1394)، معنابخشی در متن فضای شهری با رهیافتی از اصول زبانشناسی، کنفرانس بین‌المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط‌زیست؛ افق‌های آینده، نگاه به گذشته، تهران.
  • براتی، ناصر و زرین قلم، فرزاد. (1392)، «بازشناسی مفهوم «راه» از دیدگاه یک جهان زبانی-فرهنگی با تأکید بر واژه‌های حوزه معنایی «فضای ارتباطی» در زبان فارسی، باغ نظر، سال دهم، شماره 24: 105-116.
  • حسنی، حمیدرضا. (1393)، عوامل فهم متن در دانش هرمنوتیک و علم اصول استنباط از دیدگاه پل ریکور و محقق اصفهانی، تهران: انتشارات هرمس، چاپ دوم.
  • ریکور، پل. (1373)، زندگی در دنیای متن: شش گفتگو، یک بحث، ترجمه: بابک احمدی، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
  • سجودی، فرزان. (1397)، نشانه‌شناسی کاربردی، تهران: نشر علم، چاپ پنجم.
  • شعله، مهسا. (1390 الف)، بازآفرینی متن شهر با رهیافتی زبان‌شناختی، پایان نامه دکتری رشته شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
  • شعله، مهسا. (1390 ب)، «معیارهای متن بودگی شهر و روش‌شناسی تحلیل آن»، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، سال سوم، شماره 4: 19-32.
  • طیفوری، مهدی. (1393)، خیابان به‌مثابه یک متن، کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار، تهران.
  • لطیفی، غلامرضا و باباگلی، مژده. (1394)، «بررسی فضاهای نابرابر شهری در تهران سال‌های 1375 تا 1390»، فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، سال اول، شماره 1: 99-124. doi: 22054/urdp.2015.2315
  • مرکز آمار ایران. (1399)، شاخص قیمت مصرف‌کننده، بازیابی شده در 20 آذر 1400، از https://b2n.ir/f81411
  • محمدی، محمود؛ حسینی دهاقانی، مهدی و فدایی، ایمان. (1394)، «درآمدی بر مفاهیم «بالاشهر» و «پایین‌شهر» با تأکید بر حوزه‌های معنایی و تحلیل محتوای نگرش‌های مردمی»، باغ نظر، سال دوازدهم، شماره 33: 107-116.
  • هاشمی، منیرالسادات. (1396)، شیوه‌های ساخت واژه‌ها و اصطلاحات عامیانه در زبان فارسی، چهارمین همایش ملی متن پژوهی ادبی، نگاهی تازه به متون تاریخی، تهران.
  • هال، ادوارد. (1376)، بعد پنهان، ترجمه: منوچهر طبیبیان، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اول.

 

  • Alexander, Christopher, Sara Ishikawa, Murray Silverstein, Max Jacobson, Ingrid Fiksdahl-King, and Shlomo Angel. (1977). A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. Oxford: Oxford University
  • Allen, Graham. (2021). Intertextuality (3rd). London: Routledge.
  • Anandarajan, Murugan, Chelsey Hill, and Thomas Nolan. (2019). Practical text analytics: Maximizing the Value of Text Data. (Advances in Analytics and Data Science, 2), Springer, 45-59.
  • Barthes, Roland. (1967). Elements of Semiology. New York: Hill and Wang.
  • Beaugrande D. Robret, and Wolfgang U. Dressler. (1981). Introduction to Text Linguistics (1st). London: Routledge.
  • Berelson, Bernard. (1952). Content analysis in communication research. Glencoe, IL: Free Press.
  • Chandler, Daniel. (2007). Semiotics: the basics. London: Routledge.
  • Culler, Jonathan. (1986). Ferdinand de Saussure. New York: Cornell University
  • Elo, Satu, and Helvi Kyngäs. (2008). “The qualitative content analysis process.” Journal of advanced nursing62(1), 107-115.
  • Hall T. Edward. (1966). The hidden dimension. Garden City, NY: Doubleday.
  • Krippendorff, Klaus. (2012). Content Analysis: An introduction to its methodology (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moriarty, Michael. (1991). Roland Barthes (1st). Redwood: Stanford University Press.
  • Potter W. James, and Levine-Donnerstein, Deborah. (1999). “Rethinking validity and reliability in content analysis.” Journal of Applied Communications Research, 27, 258–284
  • Stepchenkova, Svetlana. (2012). Content analysis. In Handbook of research methods in tourism: Quantitative and qualitative approaches (pp. 443-454). Cheltenham: Edward Elgar.
  • Vourvachis, Petros. (2007). On the Use of Content Analysis (CA) in CSR: Revisiting the debate on the units of analysis and the ways to define them. In British Accounting Association Annual Conference 2007; 3-5 April 2007, Egham, England.
  • Weber P. Robert. (1990). Basic content analysis. Beverly Hills, CA: Sage.
  •  Zaidman-Zait, Anat. (2014). Content analysis. In Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research (pp. 1258-1261), Dordrecht: Springer Netherlands.