نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران ایران.

2 استادیار شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

گسترش شهرها به‌واسطه‌ی افزایش میزان شهرنشینی به امری ضروری تبدیل‌شده و وابستگی به‌وسیله نقلیه و به‌تبع آن گسترش شبکه‌های حمل‌ونقلی را به یک ضرورت، و نه یک انتخاب تبدیل کرده است. همین موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای در محلاتی که راه‌های جدید از آن عبور کرده‌اند، می‌شود. هدف این پژوهش ارزیابی تأثیرگذاری پروژه تکمیلی کنارگذر شمالی شهر ساری بر ساکنان کوی 22 بهمن می‌باشد. در این پژوهش روش گردآوری داده‌ها، میدانی و آماری (ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی) است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از مشاهدات میدانی، مصاحبه‌های عمیق فردی و گروهی و همچنین ابزار پرسشنامه با 3 معیار اصلی (دسترسی و خدمات، کالبدی، اجتماعی) و زیرمعیارها جهت سنجش تأثیرگذاری راه ارتباطی جدید بر وضعیت زندگی کوی 22 بهمن استفاده شده است. با استفاده از تکنیک (تحلیل سلسله مراتبی AHP) به وزن‌دهی به معیار‌ها پرداخته شده‌است. وزن معیار‌ها باکمک متخصصان و کارشناسان با نرم‌افزار (Expert choice) تعیین شد و نهایتاً وضعیت هر یک از معیار‌ها ارزیابی گردید. نتایج نشان داد تکمیل کنارگذر شمالی مشکلات فراوانی را برای ساکنان کوی 22 بهمن ایجادکرده است. احداث کنارگذر شمالی بیشترین تأثیر را به ترتیب دسترسی و خدمات، اجتماعی و کالبدی بر ساکنان کوی 22 بهمن داشته است. طبق بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌آید تکمیل پروژه کنارگذر شمالی شهرستانی لازم بود، اما نیاز بود که روش اجرای پروژه اصلاح شود تا کوی مسکونی 22 بهمن را به دو قسمت مجزا تبدیل نکند و مردم ساکن در محله با مشکلات کمتری مواجه شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluating the Effects of Intercity-Road Construction on the Quality of Life of Residents (Case Study: The22 Bahman Neighborhood of Sari City)

نویسندگان [English]

  • Mohamad Hosein Ghadi 1
  • Mohammadsaleh Shokouhibidhendi 2
  • Vali Abedi Bizaki 3

1 MA Student of Regional Planning,Iran University of Science and Technology.Tehran, Iran

2 Assistant professor of Urban Planning, Iran university of science and technology, Tehran, Iran

3 MA Student of Urban Planning, Shahid Beheshti University.Tehran, Iran

چکیده [English]

The expansion of cities has become a necessary matter due to urbanization. Thus, the expansion of transportation networks has become a necessity. This is causing a lot of problems in the neighborhoods which have been crossed by new roads. The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the supplementary project of the northern belt of Sari city to the residents of the 22 Bahman neighborhood. In this research, the data collection method is field and statistical (a mixture of quantitative and qualitative methods). The Criteria of "access and services", "physical conditions" and "social situation" have been defined to measure the impact of the new communication path on the living conditions of the 22 Bahman neighborhood. Using the software of Expert Choice, an AHP technic has been applied to wight the criteria and subcriteria, and finally, the status of each of the criteria was evaluated. The results showed that the completion of the northern belt has created problems for the residents of the 22 Bahman neighborhood. The construction of the northern belt has the most effects on the criterion of access and services, then social status, and at last, physical conditions of the neighborhood. According to the studies, it seems that the completion of the northern belt project of the city was necessary, but it was vital to improve the method of project implementation so that the 22 Bahman residential neighborhood would not be divided into two separate parts and people living in the neighborhood would have fewer problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Impact Evaluation
  • Intercity-Road
  • The 22 Bahman Neighborhood of Sari
  • Quality of life
امینی نژاد، سیدامین و افتخاری، قدرت. (1386)، «مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی و مهندسی حمل‌ونقل شهری، تهران»، دانشگاه پیام نور.
پروین، ستار و شالچی، سمیه. (1397)، «مطالعه تأثیرات اجتماعی-فرهنگی پروژه‌های شهری (مطالعه مورد: بزرگراه سعیدآباد)»، فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، سال سوم، شماره 5: 81-113.
خانی، فضیله؛ موسوی، سمیه السادات؛ ارئجی، حسن و علیزاده، محمد. (1394)، «ارزیابی آثار احداث آزادراه تهران شمال در محدوده دهستان کن و سولقان»، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 47، شماره 2: 391-410.
خلیلی، محمدابراهیم؛ حسینی، سیدعطااله؛ پورمجیدیان، محمدرضا و فلاح، اصغر. (1389)، «اثر احداث جاده جنگلی بر توسعه روستاهای جنگلی (مطالعه موردی: سری 2 بخش 6 طرح جنگلداری نکا- ظالمرود)»، مجله پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل، دوره 17، شماره 3: 19-39.
خیرالدین، رضا و امیدی بهره‌مند، مسعود. (1395)، «بررسی و تحلیل چگونگی تأثیر ابر پروژه‌های شهری بر قیمت مسکن در عمق محلات شهری مجاور (مطالعه موردی: بزرگراه طبقاتی صدر)»، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 5، شماره 17: 13-29.
رزاقی، امیر. (1396)، «احداث و توسعه بزرگراه امام علی (ع) و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن»، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی، دوره 3، شماره 2: 91-104.
رمضانی کیاسج محله، رؤیا؛ امیری، محمدجواد و زبردست، لبعت. (1397)، «ارزیابی اثرات اجتماعی طرح‌های توسعه بر جوامع محلی مطالعه موردی: طرح احداث بندر چمخاله»، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره 17، شماره 56: 215-232.
سیاف زاده، علیرضا؛ پولادوند، عاطفه. (1397)، «توسعه بزرگراه‌ها و نقش آن‌ها در کاهش تراکم جمعیت در شهرهای مرکزی (مطالعه موردی اتوبان همت محور تهران کرج)»، سال چهارم، شماره سیزده، جلد دوم: 1-61.
شمس‌الدینی، علی؛ قادرمرزی، حامد و جمینی، داود. (1396)، «ارزیابی و سنجش اثرات احداث شبکه ارتباطی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و محیطی شهروندان موردشناسی: روستا- شهرِ شاهو»، جغرافیا و آمایش شهری منطقه‌ای، دوره 8، شماره 62: 91-106.
فردوسی، سجاد؛ شکری فیروزجاه، پری. (1393)، «تأثیرات احداث کمربندی بر اقتصاد شهر»، مجله فناوری حمل‌ونقل، سال نهم، شماره ۲۳: 25-34.
فرهانی، حسین و طولابی، نژاد مهرشاد. (1394)، «تحلیل اثرات احداث آزادراه خرم‌آباد- پل زال بر توسعه پایدار روستاهای دهستان میاکوه شرقی»، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، دوره 15، شماره 36: 253-269.
محقق، معصومه. (1394)، «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی احداث روگذر شهید رحمتی بزرگراه امام علی»، مرکز علمی و تخصصی ارزیابی تأثیرات اجتماعی، شهرداری منطقه 14 تهران.
مؤمنی، حسن و ایرانخواه، احمد. (1398)، «اثرات ساخت آزادراه تهران- شمال بر سکونتگاه‌های پیرامونی مورد: روستای سنگان (باغدره) در بخش کن- سلقان، مجله توسعه فضاهای پیراشهری»، سال اول، شماره اول: 129-138.
مهندسین مشاور طرح و معماری. (1389)، «ارزیابی طرح نواب و آثار آن بر ساکنان»، سازمان نوسازی شهر تهران، مرحله‌ی اول.
Bala, A., Kumar, P., & Khanna, P. (2020). "Environmental, Bio-Social and Economic Impact of Road Construction at Kunjwani-Nagrota Bypass Highway, Jammu Dist". (J&K), India. Journal of Environmental Science, Toxicology and Food Technology,14(4),27-36.
Berechman, J. Ozmen, D. & Ozbay, K. (2006). "Empirical analysis of transportation investment and economic development at state, county and municipality levels". Transportation, 33(6), 537-551.
Salan, M. S. A., Rahman, N., Rahman, S., Hossain, N., Mohiuddin, H., & Das, A. (2018). "Formulation of Community-Based Strategies to Mitigate the Impact of a New Road Construction on Housing and Environment". International Journal of Town Planning and Management, 4(2), 48-58.
Saaty,T.L, (1980)."The Analytical Hierarchy Process", Palaning, Priority, Resource Allocation, USA: PRWS Publication.
Thanvisitthpon, N. (2016). "Urban environmental assessment and social impact assessment of tourism development policy: Thailand's Ayutthaya Historical Park". Tourism Management Perspectives, 18, 1-5.
Umoren,Victor, Moses Akpan,Victor & Jacob Atser. (2020). "EFFECTS OF road transport infrastructure on the socio-economic development of Akwa Ibom state", A Journal of Faculty of Environmental Studies, University of Uyo, JED Vol. 15(2), August, 2020.
Zhou, Z., Duan, J., Li, W., & Geng, S. (2021). "Can Rural Road Construction Promote the Sustainable Development of Regional Agriculture in China?". Sustainability, 13(19), 10882.
 
استناد به این مقاله: قادی، محمدحسین.، شکوهی بیدهندی، محمدصالح.، عابدی بیزکی، ولی. (1400). ارزیابی و سنجش اثرات احداث کنارگذر جدید بر کیفیت زندگی ساکنان (مورد پژوهی: کوی 22 بهمن شهرستان ساری)،  فصلنامه برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای، 6(19)، 59-86.
DOI: 10.22054/URDP.2022.64287.1387
 Urban and Regional Development Planning  is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License...