نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه هنر تهران، ایران

3 استادیار شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

با شیوع کووید-19 در جهان و همه‌گیری آن اقدامات مختلف در راستای کاهش تلفات و هزینه‌های ناشی از این همه‌گیری در کشورهای مختلف انجام شد. از توصیه‌های جدی برای کاهش شیوع، کاهش سفرهای روزانه و توصیه به عدم حضور در محیط‌های شلوغ و بسته بود. این دو توصیه به شکل همزمان سبب کاهش تقاضای استفاده از حمل‌ونقل همگانی شد. با حذف برخی سفرهای شغلی از سیستم حمل‌ونقل همگانی و تجربه سایر شیوه‌ها توسط شهروندان بیم آن می‌رود که روند بازگشت مسافران به سیستم حمل‌ونقل همگانی کند و طولانی باشد. این عقب‌افتادگی در بلند‌مدت می‌تواند باعث کاهش سرمایه‌گذاری در سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی و در نهایت کاهش دائمی سهم این سیستم در حمل‌ونقل شهری ‌شود. بررسی اطلاعات تراکنش کارت بلیت ‌ها نشان می‌دهد که با وجود کاهش ابتلا به کرونا همچنان سهم قابل توجهی از تقاضای سابق حمل‌ونقل همگانی به این سیستم بازنگشته است. این مطالعه با استفاده از توزیع پرسشنامه برخط بین گروه‌های مختلف شغلی و سنی، تغییر شیوه‌ی سفر کاری افراد پس از شیوع کوویدـ19 را بررسی می‌کند. بررسی نتایج یک نمونه 1050 تایی نشان می‌دهد همزمان با شیوع کرونا سهم شیوه‌ی سفر حمل‌ونقل همگانی از سفرهای کاری افراد کمتر از نصف شده است. این کاهش در بین زنان و مردان و بین دسته‌های متفاوت تحصیلات تقریباً یکسان ولی در گروههای مختلف سنی متفاوت مشاهده شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Effects of COVID-19 on the Usage of Public Transportation (Case Study: Tehran)

نویسندگان [English]

  • Khashayar Khavarian 1
  • Malihe Ghorbani 2
  • Fatemeh Kazemi 2
  • Mina Mirmasoumi 2
  • Shahabodin Kermanshahi 3

1 PhD candidate in Transportation Planning, Sharif University of Technology, Tehran, Iran

2 Master Student of Urban Planning, University of Art, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor of Urban Planning, Faculty of Fine Arts, University of Tehran

چکیده [English]

As a result of the global spread of the COVID-19 virus and its epidemic, various measures were implemented to reduce the number of fatalities and costs incurred in multiple countries. Reducing daily travel and avoiding crowded and closed environments were two more serious suggestions to limit the spread. Both suggestions lowered public transit use. By shifting some business trips from public transit and encouraging residents to use other modes of transportation, returning passengers to public transportation may be tedious and lengthy. In the long term, this backwardness can reduce investment in public transportation systems and their share in urban mobility. Despite the decrease in coronavirus infection, a significant portion of the past demand for public transportation has not returned to this system, as seen by an examination of ticket card transaction data. This study explores the shift in people's work travel habits following the dissemination of COVID-19 by sending an online questionnaire to individuals from various occupations and ages. Examining the results of a sample size of 1050 reveals that, concurrent with the development of Corona, the proportion of business trips made by public transit has been reduced to less than half. This decline is about the same among men and women and between educational categories, but it varies by age group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • COVID-19
  • Work Trips
  • Mode change
  • Public Transportation