نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی حمل و نقل ، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشگاه هنر تهران، ایران
3 استادیار شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
با شیوع کووید-19 در جهان اقدامات مختلفی برای کاهش تلفات و هزینههای ناشی از این همهگیری در کشورها انجام شد. برای کاهش شیوع، کاهش سفرهای روزانه و عدم حضور در محیطهای شلوغ و بسته توصیه شد که هردو سبب کاهش تقاضای استفاده از حملونقل همگانی میشود. با حذف برخی سفرهای شغلی از سیستم حملونقل همگانی و تجربه سایر شیوهها توسط شهروندان بیم آن میرود که روند بازگشت مسافران به سیستم حملونقل همگانی کند باشد. این عقبافتادگی در بلندمدت میتواند باعث کاهش سرمایهگذاری در سامانههای حملونقل همگانی و درنهایت کاهش دائمی سهم این سیستم در حملونقل شهری شود. اطلاعات تراکنش کارت بلیتها نشان میدهد که باوجود کاهش ابتلا به کرونا همچنان سهم قابلتوجهی از تقاضای سابق حملونقل همگانی به این سیستم بازنگشته است. این مطالعه با استفاده از توزیع پرسشنامه برخط بین گروههای مختلف شغلی و سنی، تغییر شیوهی سفر کاری افراد پس از شیوع کوویدـ 19 را بررسی میکند. بررسی نتایج یک نمونه 1050 تایی نشان میدهد همزمان با شیوع کرونا سهم شیوهی سفر حملونقل همگانی از سفرهای شغلی افراد کمتر از نصف شده است. این کاهش در بین زنان و مردان و بین دستههای متفاوت تحصیلات تقریباً یکسان ولی در گروههای مختلف سنی متفاوت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the Effects of COVID-19 on the Usage of Public Transportation (Case Study: Tehran)
نویسندگان [English]
- Khashayar Khavarian 1
- Malihe Ghorbani 2
- Fatemeh Kazemi 2
- Mina Mirmasoumi 2
- Shahabodin Kermanshahi 3
1 PhD candidate in Transportation Planning, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
2 Master Student of Urban Planning, University of Art, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Urban Planning, Faculty of Fine Arts, University of Tehran
چکیده [English]
With the spread of COVID-19 in the world, various measures were applied to reduce the number of fatalities. Reducing daily travel and avoiding crowded places were two important advices to limit the spread which decreased transit use. By shifting some work trips from transit and encouraging residents to use other modes, it is feared that the process of returning passengers to the transit will be slow. In the long term, this backwardness reduces investment in public transportation and share of this system from urban mobility. Ticket transaction information shows that a significant share of the former demand for transit has not returned to it even with decrease in number of infections. This study explores the shift in people's work travel habits following the epidemy of COVID-19 using an online questionnaire. Examining the results of a sample size of 1050 reveals that the proportion of business trips made by public transportation has been reduced to less than half. This decrease is almost the same between men and women and among different categories of education, but it is various in different age groups.
کلیدواژهها [English]
- COVID-19
- Work Trips
- Mode change
- Public Transportation