نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارعلوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 استادیارعلوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
این مقاله با عینک نظری برساخته از تلفیق «حکمرانی خوب شهری» و «شهروندی فرهنگی در عصر اطلاعات» به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که تعامل دوسویه شهروندان و مدیریت شهری در پرتو ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات در چه الگویی قابلفهم است. لذا، پژوهش حاضر باهدف دستیابی به شناختی از جریان افکار عمومی در فضای مجازی و یافتن الگویی از تعاملات شهری در آن انجام شد. به این منظور، تعداد 18095 پست اینستاگرامی و 48300 پست توییتری جمعآوری شدند و دستهبندی کمّی و کیفی آنها با روش تحلیل محتوای کمّی و تحلیل مضمون انجام گرفت. سپس، بر مبنای اطلاعات بهدستآمده مدلی از تعاملات شهری ترسیم شد. بر اساس یافتهها گروههای فعال حوزة شهری در توییتر و اینستاگرام را میتوان در پنج دستة «مدیریت شهری»، «بازیگران حاکمیتی مرتبط با مدیریت شهری»، «جریانهای سیاسی»، «مردم» و «رسانههای جمعی» جای داد. همچنین، مقایسة فضای اینستاگرام و توییتر تفاوت قابلملاحظهای در این زمینه نشان میدهد و میتوان گفت تمرکز بر توییتر، بهدلیل تنوع و تکثر گروههای فعال در آن، بیشتر از اینستاگرام بیانگر وضعیت تعاملات شهری در رسانههای اجتماعی است. در توییتر برخلاف اینستاگرام، غلبه با محتواهای دارای جهتگیری منفی نسبت به مدیریت شهری تهران است و تعاملات بین بازیگران گاهی رویکرد تخاصمآمیز هم پیدا میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Qualitative Modeling of Urban Interactions Mechanism on Social Media: Study of Content Published on Twitter and Instagram
نویسندگان [English]
- Moahmmad Mahdi Mowlaei 1
- Sobhan Yahyaei 2
- Mozhgan Hajizadegan 3
- Mohammad Hamed Ehsanbakhsh 4
1 Assistant Professor Communication Sciences. Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Communication Sciences. Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 M.A Student of Media and Cultural Studies, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 M.A of Communication Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
This article, with a theoretical lens made from the combination of "Good Urban Governance" and "Cultural Citizenship in the Age of Information", seeks to answer the question of how the two-way interaction of citizens and urban management can be understood through modern tools of information and communication technology. Therefore, this study was conducted with the aim of gaining an understanding of the public opinion flow in cyberspace, and finding a pattern of urban interactions in it. For this, 18095 Instagram posts and 48300 Tweets were collected, and their quantitative and qualitative classification was done by quantitative content analysis and thematic analysis method. Then, a model of urban interactions was drawn. According to the findings of this study, urban activist groups on Twitter and Instagram can be divided into five categories: "Urban Management", "Governing Actors Related to Urban Management", "Political Groups", "People" and "Mass Media". The comparison of Instagram and Twitter shows a significant difference in this regard, and it can be said that the focus on Twitter, due to the diversity of active groups in it, more than Instagram can reflect the state of urban interactions on social media. Unlike Instagram, Twitter is dominated by content with a negative orientation towards Tehran's urban management, and actor interactions sometimes take a hostile approach.
کلیدواژهها [English]
- Urban Interactions
- Social Media
- Tehran
- Public Opinion