نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی

2 استادیار، گروه روزنامه‌نگاری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده

این مقاله به تحلیل بازیگران شهری در رسانه‌های اجتماعی و نقش این رسانه‌ها در برساخت مفهوم شهر و تولید فضای شهری می‌پردازد. در این پژوهش، تحلیل تهران به عنوان یک کلانشهر پیچیده، با استفاده از «نظریه‌ی فضا» هانری لوفور صورت گرفته است. به این منظور پس از تجزیه و تحلیل کمی و کیفی محتوای پست‌های رسانه‌های اجتماعی (توییتر و اینستاگرام) مرتبط با شهر تهران، با استفاده از نرم‌افزار مکتور تحلیلی آینده‌نگارانه درباره روابط بازیگران این میدان صورت گرفت. 10 گروه بازیگران شهری و چهار موضوع از اهداف و مناقشات شهری شناسایی شدند و در دو ماتریس بازیگر-بازیگر و بازیگر-هدف، روابط آنها مشخص شد. بر اساس یافته‌ها گروه‌های «شهروند و غیرسرشناس»، «رسانه جریان اصلی»، «حقیقی مدیریت شهری»، «فعال اجتماعی و سیاسی» و «حقوقی مدیریت شهری» بازیگران تقویت‌کننده و مسلط با بیشترین اثرگذاری در میان گروه‌ها هستند. همچنین سه بازیگر اصلی حوزه‌ی مدیریت شهری یعنی حساب‌های «حقوقی مدیریت شهری»، «حقیقی مدیریت شهری» و «رسانه‌ی مدیریت شهری» بیشترین هم‌گرایی را با هم دارند و باتوجه به فاصله‌ی کم «شورایاران و نهادهای شهروندی» با گروه‌های مذکور، این گروه می‌تواند در آینده به عنوان یک متحد برای مجموعه‌ی مدیریت شهری به حساب بیاید. در مقابل «فعالان اجتماعی و سیاسی» بیشترین واگرایی را در میان دیگر بازیگران دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the conflicts of urban actors in social media: Social media foresight using MACTOR method

نویسندگان [English]

  • sobhan yahyaei 1
  • Moahmmad Mahdi Mowlaei 2
  • Reyhaneh Keshtkaran 3

1 Faculty of Communication Sciences, ATU

2 Assistant Professor, Journalism Dept., Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 MA student

چکیده [English]

This article deals with the analysis of urban actors in social media and the role of these media in constructing the concept of the city and producing urban space. In this research, the analysis of Tehran as a complex metropolis has been done using Henri Lefebvre's "theory of space". For this purpose, after quantitative and qualitative analysis of the content of social media posts (Twitter and Instagram) related to the city of Tehran, using Mactor software, a prospective analysis was made about the relationships of the actors in this field. 10 groups of urban actors and four topics of urban goals and conflicts were identified and their relationships were determined in two matrixes of actor-actor and actor-goal. According to the findings, the group "Citizen and Non-Famous", "Mainstream Media", "Real Urban Management", "Social and Political Activist" and "Legal Urban Management" are the reinforcing and dominant actors with the most influence among the groups. Also, the three main players in the field of urban management, i.e. the accounts of "legal urban management", "actual urban management" and "urban management media" have the most convergence and considering the small distance between "councilors and citizen institutions" and the aforementioned groups, this group can be considered as an ally for the urban management complex. On the other hand, "social and political activists" have the most divergence among other actors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Foresight
  • Stakeholder Analysis
  • Social Media
  • Tehran
  • Urban Actors