برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
حسن حویزاوی؛ حمید صابری؛ مهری اذانی؛ فرشته احمدی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی نقش مکانهای سوم شهری در کیفیت محیطی شهر اهواز است. این پژوهش با رویکردی کمَی، به روش پیمایشی و متکی بر مطالعات کتابخانهای- اسنادی در سال 1402 در شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری کلیه شهروندان اهوازی (885000 نفر) در سال 1395 میباشند که بهوسیله فرمول کوکران تعداد 390 نفر بهعنوان حجم نمونه و بهصورت تصادفی بهوسیله ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی نقش مکانهای سوم شهری در کیفیت محیطی شهر اهواز است. این پژوهش با رویکردی کمَی، به روش پیمایشی و متکی بر مطالعات کتابخانهای- اسنادی در سال 1402 در شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری کلیه شهروندان اهوازی (885000 نفر) در سال 1395 میباشند که بهوسیله فرمول کوکران تعداد 390 نفر بهعنوان حجم نمونه و بهصورت تصادفی بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای ANOVA، تحلیل رگرسیون، T تک نمونهای، تحلیل مسیر و... استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، تمامی 10 شاخص بررسیشده بالاتر از میانگین مبنا (3) بودند. همچنین در مدل رگرسیونی مشخص شد، متغیرهای پیشبین حدود (741/0= R2) از واریانس متغیر ملاک (کیفیت محیط) را تبیین میکنند؛ و منطقه 6 (میانگین 08/4) برتری بیشتری نسبت به سایر مناطق 8 گانه اهواز ازلحاظ کیفیت محیطی داشت. نتایج نشان داد؛ کیفیت محیط و میزان رضایت شهروندان اهوازی از مکانهای سوم شهری با توجه به فرهنگ بومی ساکنین این شهر، ارتباطی تنگاتنگ با وضعیت مکانهای سوم این شهر (با بار عاملی 722/0) دارد.
علی خاکساری؛ الهام روحانی چولائی
چکیده
در میان تمامی مباحث مربوط به شهر پایدار، مبحث حملونقل شهری در اولویت قرار دارد. حملونقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن روبهرو هستیم. نظر به اینکه بافتتاریخیو کهنهستهمرکزیاغلبشهرها، کهعناصرارزشمندوباستانیشهررادر خود جای دادهوبهمثابههویتوپیشینهشهرونداناست بامشکلاتمتعددکالبدی، اقتصادیواجتماعیمواجه ...
بیشتر
در میان تمامی مباحث مربوط به شهر پایدار، مبحث حملونقل شهری در اولویت قرار دارد. حملونقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن روبهرو هستیم. نظر به اینکه بافتتاریخیو کهنهستهمرکزیاغلبشهرها، کهعناصرارزشمندوباستانیشهررادر خود جای دادهوبهمثابههویتوپیشینهشهرونداناست بامشکلاتمتعددکالبدی، اقتصادیواجتماعیمواجه است و سهولتدسترسیفیزیکیوبصریبهاین بخشازشهر،میتواند موجبارتقاسطح شاخصهای کیفیت محیطشود؛ لزوم توجه به سیاستهایجدیدشهرسازی در امر برنامهریزیحملونقلاز طریقدسترسیپیاده، دوچرخهوحملونقلعمومی رادر اینگونه از بافتها نشان میدهد. این مقاله نیز باهدف اصلی ضرورت پایدارسازی حملونقل در بافتهای تاریخی در جهت ارتقاء کیفیت محیطی درصدد آن است؛ ضمن مطالعه ادبیات نظری، به بررسی اقدامات حملونقلی صورت گرفته در مرکز تاریخی شهر مشهد در نگاهی تطبیقی - تحلیلی با نمونه بارز و موفق جهانی مرکز تاریخی شهر فرایبورگ بپردازد و به این پرسش اساسی که " آیا پیادهسازی حملونقل پایدار در بافتهای تاریخی میتواند سبب ارتقاء سطح شاخصهای کیفیت محیط شهری گردد یا خیر"، پاسخ دهد. پژوهش حاضر؛ ضمن ارائه شاخصهای مناسب، با استفاده از روش چکلیستهای کیفی دودویی طراحی شهری و نیز مطالعه تطبیقی – تحلیلی صورت گرفته، نشان میدهد که پیادهسازی حملونقل پایدار در بافتهای تاریخی موجب احیاء و ارتقاء سطح شاخصهای کیفیت محیط شهری خواهد شد.