علی محمدزاده؛ امین سیدنصرتی
چکیده
امروزه، دانش سازمانی، بهعنوان مهمترین سرمایه هر سازمانی مطرح است. استقرار مدیریت دانش، منجر به تحول سازمانی شده و بهرهوری سازمانی افزایش مییابد. اهمیت این موضوع برای شهرداریها که عملکرد آنها بهطور مستقیم با افزایش رفاه شهروندان و کیفیت زندگی شهری ارتباط دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شهرداری تهران از سالها پیش، ...
بیشتر
امروزه، دانش سازمانی، بهعنوان مهمترین سرمایه هر سازمانی مطرح است. استقرار مدیریت دانش، منجر به تحول سازمانی شده و بهرهوری سازمانی افزایش مییابد. اهمیت این موضوع برای شهرداریها که عملکرد آنها بهطور مستقیم با افزایش رفاه شهروندان و کیفیت زندگی شهری ارتباط دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شهرداری تهران از سالها پیش، درصدد استقرار نظام مدیریت دانش است؛ اما علیرغم صرف هزینههای بالا، نتوانسته است به یکپارچگی و بهرهوری در این امتداد دست یابد. این پژوهش در تلاش است با واکاوی وضعیت موجود مدیریت دانش و استقرار آن در شهرداری تهران، سیاستگذاران و مجریان آن را در جهت پیادهسازی مطلوب یاری رساند. در این امتداد با 18 نفر از کارمندانی که با مدیریت دانش در شهرداری تهران سروکار دارند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و دادهها پس از پیادهسازی با استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد تحلیل و یافتهها در چارچوب مدل استراوس و کوربین ارائه شدند. یافتهها نشان داد علیرغم تشکیل کمیته راهبری مدیریت دانش در شهرداری تهران و ابلاغ نظامنامه بهصورت یکپارچه برای کل سازمان، عدمحمایت مدیران ارشد از پیادهسازی مدیریت دانش، نبود کلاننگری در مدیران، نرخ بالای جابجایی مدیران و نظایر آن، چالشهایی برای استقرار مطلوب مدیریت دانش در این سازمان مهم ایجاد کرده است. در این امتداد پیشنهاد میشود ضمن مقابله با هر نوع آزمونوخطا، نهاد سیاستگذاری با نهاد اجرای مدیریت دانش در شهرداری ادغام و برای برخی پستهای سازمانی مرتبط در واحدهای گوناگون شهرداری، مأموریت مربوط به مدیریت دانش تعریف شود.