نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایران

2 دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران،ایران

چکیده

امروزه، دانش سازمانی، به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه هر سازمانی مطرح است. استقرار مدیریت دانش، منجر به تحول سازمانی شده و بهره‌وری سازمانی افزایش می‌یابد. اهمیت این موضوع برای شهرداری‌ها که عملکرد آن‌ها به‌طور مستقیم با افزایش رفاه شهروندان و کیفیت زندگی شهری ارتباط دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شهرداری تهران از سال‌ها پیش، درصدد استقرار نظام مدیریت دانش است؛ اما علی‌رغم صرف هزینه‌های بالا، نتوانسته است به یکپارچگی و بهره‌وری در این امتداد دست یابد. این پژوهش در تلاش است با واکاوی وضعیت موجود مدیریت دانش و استقرار آن در شهرداری تهران، سیاست‌گذاران و مجریان آن را در جهت پیاده‌سازی مطلوب یاری رساند. در این امتداد با 18 نفر از کارمندانی که با مدیریت دانش در شهرداری تهران سروکار دارند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و داده‌ها پس از پیاده‌سازی با استفاده از راهبرد نظریه داده‌بنیاد تحلیل و یافته‌ها در چارچوب مدل استراوس و کوربین ارائه شدند. یافته‌ها نشان داد علی‌رغم تشکیل کمیته راهبری مدیریت دانش در شهرداری تهران و ابلاغ نظامنامه به‌صورت یکپارچه برای کل سازمان، عدم‌حمایت مدیران ارشد از پیاده‌سازی مدیریت دانش، نبود کلان‌نگری در مدیران، نرخ بالای جابجایی مدیران و نظایر آن، چالش‌هایی برای استقرار مطلوب مدیریت دانش در این سازمان مهم ایجاد کرده است. در این امتداد پیشنهاد می‌شود ضمن مقابله با هر نوع آزمون‌وخطا، نهاد سیاست‌گذاری با نهاد اجرای مدیریت دانش در شهرداری ادغام و برای برخی پست‌های سازمانی مرتبط در واحدهای گوناگون شهرداری، مأموریت مربوط به مدیریت دانش تعریف شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the process of establishing a knowledge management system in Tehran Municipality

نویسندگان [English]

  • Ali Mohammadzadeh 1
  • Amin seyyednosrati 2

1 management, Tehran, Iran

2 University of Tehran

چکیده [English]

Today, organizational knowledge is the most important asset of any organization that is openly or covertly available to human capital. Establishing knowledge management leads to organizational transformation and productivity increases dramatically. This issue is very important for municipalities, whose performance is directly related to increasing the welfare of citizens and the quality of urban life. This study tries to help the policymakers and implementers in the direction of knowledge management by analyzing the current situation of knowledge management and its establishment in Tehran Municipality. Along with this, 18 employees who are currently dealing with knowledge management in Tehran Municipality were interviewed semi-structured. The data were presented after implementation using the data theory strategy of the Analysis Foundation. The findings were presented within the framework of the Strauss and Corbin model. Findings indicate that despite the formation of the Knowledge Management Steering Committee in Tehran Municipality and the unified communication of regulations for the entire organization, lack of support from senior managers for the implementation of knowledge management, lack of macro-management in managers, high turnover rate, and the like, It has created challenges for the optimal deployment of knowledge management in this important organization with 65,000 manpower. In this regard, it is suggested that while confronting any kind of trial and error, the policy-making body be merged with the knowledge management implementation body in the municipality, and for some related organizational positions in different municipal units, the mission-related to knowledge management be defined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Organizational Culture
  • Transformation Management
  • Tehran Municipality
  • Grounded Theory
ابطحی، سیدحسین و صلواتی، عادل. (1394)، مدیریت دانش در سازمان‌ها، تهران: نشر پیوند نو، چاپ اول.
اکبری، حمید؛ اورعی یزدانی، بدرالدین و یعقوبی، نورمحمد. (1398)، «مدل یابی معادلات ساختاری رابطه فرهنگ‌سازمانی با فرایند پیاده‌سازی مدیریت دانش (نمونه پژوهش: شهرداری زاهدان)»، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، سال دوم، شماره 4: 75-77.
برگرون، برین. (1387)، اصول مدیریت دانش، ترجمه: منوچهر انصاری و حسین رحمانی یوشانلویی تهران: نشر مهربان، چاپ دوم.
چیاشن، چن؛ اوگیوارا، ناوکی؛ نایر، پرابا و یانگ، رون. (1396)، مدیریت دانش، ترجمه: مهیار حسنی و محمدرضا پایدار، تهران: نشر نوین، چاپ اول.
حسین‌پور، عباس و علی‌پور، محمد باقر. (1397)، «شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پیاده سازی مدیریت دانش در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی»، فصلنامه رشد فناوری، سال چهاردهم، 54-46.
خادم‌زاده، محمدرضا و فیلی، اردلان. (1399)، «تحلیل روابط پنهان مراحل فرایند مدیریت دانش (موردمطالعه: حوزه فنی و عمرانی شهرداری شیراز)»، نشریه عمران و پروژه، سال دوم، شماره 8: 30-37.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل. (1392)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارت صفار، چاپ دوم.
ربیعی، علی؛ حسینی، میرزا حسن و خواجوی، زینب. (1388)، «طراحی مدل پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی (مطالعه موردی شهرداری تهران)»، پژوهش‌های مدیریت، سال ششم، 159-175.
رجبی سنگتراشانی، لیدا و مهرآرا، اسدالله. (1397)، «ارزیابی عوامل مؤثر بر اجرائی شدن نظام مدیریت دانش»، رهبری و مدیریت آموزشی، سال دوازدهم، شماره 2: 75-89.
رجبی فرجاد، حاجیه؛ میرسپاسی، نیلوفر و عیسی پور، حمیدرضا. (1397)، «تأثیر مدیریت دانش بر رفتار کارافرینانه کارکنان در سازمان مطالعه موردی شهرداری منطقه 9»، فصلنامه آینده‌پژوهی مدیریت، سال بیست و نهم، 160-145.
رضوی، محمدرضا و قلیپورکنعانی، یوسف. (1397)، «ارائه الگوی مدیریت دانش بین کارکنان شرکت صنعتی دریای ایران (صدرا)»، فصلنامه پژوهش کاربردی در فنی مهندسی، سال دوم، شماره 8: 247-237.
سیدنقوی، میرعلی و سهرابی، شهلا. (1393)، «الگوی استراتژی‌های مدیریت دانش متناسب با وظایف مدیریت منابع انسانی و نوع مشاغل (موردمطالعه شهرداری تهران)»، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 26: 63-87.
شفیعی، سلیمان؛ مرادی، محمود و احمدی، حمید. (1398)، «ارزیابی سطح بلوغ مدیریت
دانش بر اساس چارچوب APO مطالعه موردی کتابخانه‌های مرکزی و دانشکده‌های دانشگاه رازی»، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، سال بیست و نهم، شماره 4: 143-155.
صدری ایوبی، حوریه. (1399)، «پیاده‌سازی مدیریت دانش در شهرداری تهران با رویکرد تصمیم‌گیری چند شاخصه ANP (موردمطالعه: شهرداری منطقه 5 تهران)»، نخبگان علوم و مهندسی، سال پنجم، شماره 1: 195-176.
طبرسا، غلامعلی؛ صادقی، احمد و طلایی شکری، شهاب. (1395)، «عوامل زمینه‌ای استقرار مدیریت دانش (مورد مطالعه سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران)»، مطالعات دانش شناسی، سال دوم، شماره 7: 1-20.
عدلی، فریبا. (1384). مدیریت دانش: حرکت به فراسوی دانش، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه، چاپ اول.
عسگرانی، مرتضی و اصغری، مرتضی. (1396)، «بررسی رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در کارکنان شهرداری منطقه 4»، ماهنامه شباک (شبکه اطلاعات کنفرانس‌های کشور)، سال بیست و سوم، شماره 4: 13-24.
قربانی زاده، وجه الله؛ رودساز، حبیب؛ شریف زاده، فتاح و صادقی، محمد. (1398)، «الگوی تأثیر مدیریت دانش فردی و سبک رهبری بر عملکرد سازمانی شهرداری تهران»، نشریه مدیریت فردا، شماره 60: 158-147.
قلی پور سوته؛ رحمت الله، اسماعیلی، محمدرضا؛ هنری، حبیب و قربانی، محمدحسین. (1396)، «تدوین الگوی توسعه مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با استفاده از
نظریه داده بنیاد»، پژوهش در ورزش تربیتی، سال پنجم، شماره 13: 193-214.
مهرانی، ساسان و اسکندر، هدی. (1395)، «تبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس- صاحب‌کار پیرامون گزارشگری مالی»، پژوهش‌های تجربی حسابداری، سال ششم، شماره 2: 143-170.
نوابی، سیدسعید و اعظم، مرضیه. (1397)، «بررسی استراتژی و کارکردهای مدیریت دانش بر بهبود عملکرد، نوآوری و توانمندسازی سازمان»، کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، کرج.
نیلی پور طباطبائی، سیداکبر؛ تقسیمی، جمشید و فاطمی، طیبه. (1397)، «ارائه مدل مدیریت دانش با رویکرد قابلیت یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری اصفهان)»، دانش شناسی، سال یازدهم، شماره 40: 27-15.
هرج حسن آبادی، فهیمه و مظفری، محمدمهدی. (1396)، «ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها و نقش آن در کسب مزیت رقابتی»، اولین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران.
References
Chiu, Chia-Nan, and Huei-Huang Chen. (2016). "The study of knowledge management capability and organizational effectiveness in Taiwanese public utility: the mediator role of organizational commitment." SpringerPlus, 5(1), 1-34.
Donate, Mario J, and Jesús D. Sánchez de Pablo. (2015). "The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation." Journal of business research, 68(2), 360-370.
Hansen, Morten T. (2002). "Knowledge networks: Explaining effective knowledge sharing in multiunit companies." Organization science, 13(3), 232-248.
Hung, Yu‐Chung, Shi‐Ming Huang, and Quo‐Pin Lin. (2005). "Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry." Industrial Management & data systems.
Lönnqvist, Antti. (2017). "Embedded knowledge management: towards improved managerial relevance." Knowledge Management Research & Practice, 15(2), 184-191.
Marfo, Kofi. (2016). "Context and the advancement of a global science of human development: A commentary." Monographs of the society for research in child development, 81(1), 172-182.
Marques, Juliano Martins Ramalho, et al. (2019). "The relationship between organizational commitment, knowledge transfer and knowledge management maturity." Journal of Knowledge Management, 23(3), 489-507.
Novak, Andrej. (2017). "Knowledge management and organizational performance–Literature review." Management Challenges in a Network Economy: MakeLearn and TIIM International Conference, 433-440.
Raudeliūnienė, Jurgita, Vida Davidavičienė, and Artūras Jakubavičius. (2018). "Knowledge management process model." Entrepreneurship and Sustainability Issues, 5(3), 542-554.
Salunke, Sandeep, Jay Weerawardena, and Janet R. McColl-Kennedy. (2019). "The central role of knowledge integration capability in service innovation-based competitive strategy." Industrial Marketing Management, 76, 144-156.
Saunders, Mark, Philip Lewis, and Adrian Thornhill. (2009). Research methods for business students. London: Pearson education.
Shih, Hsi‐An, and Yun‐Hwa Chiang. (2005). "Strategy alignment between HRM, KM, and corporate development." International Journal of Manpower, 8(1), 5-19.