سیده سمیه حسینی؛ مسعود تقوایی
چکیده
دولتهای بسیاری در سرتاسر جهان نسبت به توسعه و گسترش صنعت گردشگری پزشکی بهعنوان یک صنعت استراتژیک ملی و یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت مشتاق و در این راستا برنامهریزی میکنند. با توجه به قابلیتهای ایران در این صنعت، پژوهش حاضر باهدف تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعة گردشگری پزشکی منطقه دو سلامت با رویکرد یکپارچهسازی خدمات ...
بیشتر
دولتهای بسیاری در سرتاسر جهان نسبت به توسعه و گسترش صنعت گردشگری پزشکی بهعنوان یک صنعت استراتژیک ملی و یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت مشتاق و در این راستا برنامهریزی میکنند. با توجه به قابلیتهای ایران در این صنعت، پژوهش حاضر باهدف تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعة گردشگری پزشکی منطقه دو سلامت با رویکرد یکپارچهسازی خدمات و در راستای گسترش دهکدههای سلامت است. در مرحله اول دادهها با روش تحلیلی - اسنادی (رویکرد تحلیل محتوا)، سپس مصاحبه و پرسشنامه با تعدادی از خبرگان کلیدی بدست آمده و جهت تجزیهوتحلیل آن از نرمافزار - MAXQDA-18استفاده شد. در مرحله دوم، دادههای بدست آمده از گام قبلی جهت ارزیابی وضعیت موجود منطقه موردمطالعه با استفاده از تکنیک SWOT، موردبررسی قرار گرفت، سپس با ترکیب دو تکنیک SWOTو DEMATELفازی در راستای هدف تحقیق انواع راهبردها مشخص و با استفاده از تکنیک AHp اولویتبندی شدند. جامعه آماری مرحله ارزیابی و اولویتبندی شامل 20 نفـر از خبرگان گردشـگری سلامت منطقه آذربایجان بوده است. یافتههای حاصـل از تلفیـق تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره با مدل SWOT، نشان داد که در خصوص اولویتبندی استراتژیها، به ترتیب اسـتراتژی تهـاجمی(SO)استراتژی بازنگری (WO) در اولویت اول و دوم و استراتژیهای تدافعی (WT) و تنوع (ST) در اولویتهای بعـدی قـرار گرفتند.