برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
حسن حویزاوی؛ حمید صابری؛ مهری اذانی؛ فرشته احمدی
چکیده
مکانهای سوم به مثابه یکی از بارزترین عرصههای تجلی هویت، فرهنگ و تمدن، بستری مناسب برای یافتن دیدگاهی جامع نسبت به کیفیت محیطهای شهری و کیفیت زندگی شهروندان به شمار میروند. هدف از این پژوهش واکاوی نقش مکانهای سوم شهری در کیفیت محیطی شهر اهواز است. این پژوهش با رویکردی کمَی، به روش پیمایشی و متکی بر مطالعات کتابخانهای-اسنادی ...
بیشتر
مکانهای سوم به مثابه یکی از بارزترین عرصههای تجلی هویت، فرهنگ و تمدن، بستری مناسب برای یافتن دیدگاهی جامع نسبت به کیفیت محیطهای شهری و کیفیت زندگی شهروندان به شمار میروند. هدف از این پژوهش واکاوی نقش مکانهای سوم شهری در کیفیت محیطی شهر اهواز است. این پژوهش با رویکردی کمَی، به روش پیمایشی و متکی بر مطالعات کتابخانهای-اسنادی در سال 1402 در شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری کلیه شهروندان اهوازی(885000 نفر) در سال 1395 میباشند، که به وسیله فرمول کوکران تعداد 390 نفر به عنوان حجم نمونه و به صورت تصادفی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهایANOVA، تحلیل رگرسیون، Tتک نمونهای، تحلیل مسیر و... استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، تمامی 10 شاخص بررسی شده بالاتر از میانگین مبنا(3) بودند. همچنین در مدل رگرسیونی مشخص شد، متغیرهای پیشبین حدود(741/0= R2) از واریانس متغیر ملاک(کیفیت محیط) را تبیین میکنند. و منطقه 6(میانگین 08/4) برتری بیشتری نسبت به سایر مناطق 8 گانه اهواز از لحاظ کیفیت محیطی داشت. نتایج نشان داد؛ کیفیت محیط و میزان رضایت شهروندان اهوازی از مکانهای سوم شهری با توجه به فرهنگ بومی ساکنین این شهر، ارتباطی تنگاتنگ با وضعیت مکانهای سوم این شهر( با بار عاملی 722/0) دارد. آنچنان که اُفت کیفیت محیطی به واسطه عوامل مختلف؛ میتواند مکانهای سوم این شهر را به مثابه نقاط عطف جوامع انسانی، تحت تأثیر بسیاری قرار دهد.
کرامت اله زیاری؛ ملیکا نظامی؛ اجمد پوراحمد
چکیده
مکانهای سوم شهری، معرف مکانهایی هستند که مردم را بدون برنامهریزی، ناگهانی و خلاقانه و در جهت ساخت اجتماع، دورهم جمع میکنند. کافههای روباز شهری با در نظر گرفتن فرم باز خود، با انشعاب از فضای معماری دارای فصل مشترکی با فضایشهری و منظر میانی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم شکلگیری مکانسوم در فرم کافههای روباز و اهمیت ...
بیشتر
مکانهای سوم شهری، معرف مکانهایی هستند که مردم را بدون برنامهریزی، ناگهانی و خلاقانه و در جهت ساخت اجتماع، دورهم جمع میکنند. کافههای روباز شهری با در نظر گرفتن فرم باز خود، با انشعاب از فضای معماری دارای فصل مشترکی با فضایشهری و منظر میانی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم شکلگیری مکانسوم در فرم کافههای روباز و اهمیت اجتماعپذیری در بافت شهری است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی بوده و شیوه گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و پیمایشی است. بعد از تبیین چارچوب مفهومی و با استفاده از ابزار تحقیق شامل مشاهده و حضور، ابتدا پرسشنامه با گویههای مشخص، به شیوه محققساخت در قالب طیف لیکرت با توجه به میانگین جمعیت منطقه 2 تهران، تدوین و جهت ارزیابی برخی از متغیرها به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده و غیراحتمالی توزیع و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر اهمیت بالای مکانهای سوم شهری نظیر کافههای روباز است که با توجه به این یافتهها کافههای مورد بررسی در مواردی که متغیرهایی مانند تعاملات اجتماعی در سه شکل خود در اولویت اول و کیفیات زیباییشناسی، انعطافپذیری فضا، دسترسی و خدمات در اولویت دوم نمرات بالایی را دریافت کردهاند دارای وضعیت مناسبتری بوده و زمانی که متغیرهای پویایی، فعالیت و راحتی حد وسط را داشتهاند، متغیری نظیر اقلیم و حفاظت، بیشترین تأثیر را داشته است.