نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری پردیس بین المللی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مکان‌های سوم شهری، معرف مکان‌هایی هستند که مردم را بدون برنامه‌ریزی، ناگهانی و خلاقانه و در جهت ساخت اجتماع، دورهم جمع می‌کنند. کافه‌های روباز شهری با در نظر گرفتن فرم باز خود، با انشعاب از فضای معماری دارای فصل مشترکی با فضای‌شهری و منظر میانی هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مفهوم شکل‌گیری مکان‌سوم در فرم کافه‌های روباز و اهمیت اجتماع‌پذیری در بافت شهری است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی بوده و شیوه گردآوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای و پیمایشی است. بعد از تبیین چارچوب مفهومی و با استفاده از ابزار تحقیق شامل مشاهده و حضور، ابتدا پرسشنامه با گویه‌های مشخص، به شیوه محقق‌ساخت در قالب طیف لیکرت با توجه به میانگین جمعیت منطقه 2 تهران، تدوین و جهت ارزیابی برخی از متغیرها به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده و غیراحتمالی توزیع و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر اهمیت بالای مکان‌های سوم شهری نظیر کافه‌های روباز است که با توجه به این یافته‌ها کافه‌های مورد بررسی در مواردی که متغیرهایی مانند تعاملات اجتماعی در سه شکل خود در اولویت اول و کیفیات زیبایی‌شناسی، انعطاف‌پذیری فضا، دسترسی و خدمات در اولویت دوم نمرات بالایی را دریافت کرده‌اند دارای وضعیت مناسب‌تری بوده و زمانی که متغیرهای پویایی، فعالیت و راحتی حد وسط را داشته‌اند، متغیری نظیر اقلیم و حفاظت، بیشترین تأثیر را داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explanation of the Role of the Third Places in the Socialization of Urban Districts (Case Study: Urban Open-air Cafes in Tehran, District 2)

نویسندگان [English]

  • Keramatilah Ziyari 1
  • Melika Nezami 2
  • Ahmad Pourahmad 1

1 Professor of Geography and Urban Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Ph.D of Geography and Urban Planning, Internationa Campus, University of Tehran. Tehran. Iran

چکیده [English]

Third places become one of the places of their lives by creating social equality by leveling the environmental conditions and creating a popular atmosphere, creating common habits and offering psychological support to individuals. The purpose of this study was to explain the concept of the formation of the third place in the form of urban open-air cafes and the importance of socialization in the urban fabric. The present study is analytical-descriptive and in terms of aim is evaluative and ultimately applied. The method of data collection is library and survey. In In the present study, after explaining the conceptual framework and using research tools including observation and presence, first a number of questionnaires with a number of specific items, researcher-made in the form of Likert spectrum according to the average population of Tehran Region 2, and to evaluate some of them. The variables were distributed by simple and non-probabilistic random sampling method and analyzed using SPSS software. According to these findings, the studied cafes have a situation in cases where variables such as social interactions in their three forms in the first place and also the qualities of aesthetics, flexibility of space, access and services in the second place have received high scores. It was more appropriate and also when variables such as dynamics, activity and comfort were moderate, variables such as climate and protection had the greatest impact.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Third Place
  • Urban Open-air Café
  • Urban Fabric
  • Socialization
  • Social Interactions
-    افروغ، عماد. (1377)، فضا و نابرابری‌های اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
-    دانشپور، عبدالهادی. (1379)، بازشناسی مفهوم هویت در فضای عمومی شهری (خیابان) نمونه موردی: تهران، خیابان انقلاب، پایان‌نامه دکتری رشته طراحی شهری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
-    شولتز، کریستین نوربرگ. (1384)، معماری، معنا و مکان، ترجمه: ویدا نوروز برازجانی، تهران: نشر جام جهان.
-    کرمونا، متیو و تیزدل، استیو. (1390)، خوانش مفاهیم طراحی شهری، ترجمه: ذکاوت، کامران و فرشاد، فرزاد، تهران: انتشارات آذرخش.
-    لنگ، جان. (1381)، آفرینش نظریه معماری، نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه: علیرضا عینی فر، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
-    مدنی پور، علی. (1387)، طراحی فضای شهری (نگرشی بر فرآیند اجتماعی و مکانی)، ترجمه: فرهاد مرتضایی، تهران: شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
-    نوذری، حسینعلی. (1389)، بازخوانی هابرماس؛ درآمدی بر آراء، اندیشه‌ها و نظریه‌های یورگن هابرماس، تهران: نشر چشمه.
 
-     Alexander, Ch. (1979). The timeless way of building. New York, NY: Oxford university Press.
-     Chen, Lung. Hhung, Ye, Yun-Chi, Chen, Mei-Yen. and Tung, I-Wu. (2017), “Alegria! Flow in leisure and life satisfaction: the mediating role of event satisfaction using data from an acrobatics show”, Social Indicators Research, 99 (2).
-     Fialkoff, Fe. (2015), “Third place or thinking space”, Library Journal, 135 (2), 8.
-     Fournier, S. and Lee, Lara. (2018), “Getting brand communities right”, Harvard Business Review. 87(4):105–111.
-     Gehl, Jan. (1987). Life Between Building, Translated by J. Koch, New York.
-     Gehl, Jan. (2004). Public spaces, public life. Danish architectural press: Copenhagen http://www.pps.org.
-     Jacobs, J. (1965). The Death and Life of Great American Cities, NY: Random House. New York.
-     Lerup, L. (1972). “Environmental and behavioral congruence as a measure of gppdness in public space: The case of Stpckholm”. Ekistics, Urban Design: The People's use of Urban Space (Novaber 1972). 4(204), 341-358.
-     Misztal, B. A. (2018). Informality, Social Theory and Contemporary Practice. Routledge: London.
-     Murtagh, Ged M. (2015) “Gaze and Mobile Phone Use: Some ethnomethodologically informed reflections on the research process.” Paper presented at the Workplace Studies Conference, University of Manchester 2000.
-     Oldenburg, R. (1999). The Great Good Place, 3rd Ed, Marlowe and Co, New York, NY.
-     Oldenburg, R. (Ed.) (2001), Celebrating the Third Place, Avalon Travel Publishing, Berkeley, CA.
-     Oldenburg, R. and Brissett, D. (2008), “The third place”, Qualitative Sociology, 5(4).
-     Pasaogullari, Nil. & Doratli, Nanciye. (2004) ‘Measuring Accessibility and Utilization of Public Spaces in Famagusta’, Cities, 21(3), 225-232.
-      Relph, E. (1979). Place and Placelessness, Pion: London.
-     Seamon, D. (1993). “Phenomenology, Place, Environment, and Architecture: A Review of the Literature”, Theoretical Perspectives in Environment-Behavior Research. 157-178. Plenum: New York.
-     Seamon, D. (2007). “A Way of Seeing People and Place: Phenomenology in Environment-Behavior Research”. (In S. Wapner, J. Demick, T. Yamamoto, and H. Minami, Eds, Theoretical Perspectives in Environment- Behavior Research, 157-178. New York: Plenum.
-     T Hall, Edward. (1983). The Dance of Life: The Other Dimension of Time. Garden City, New York.
-     Travers, M. (2018) “Qualitative Sociology and Social Class.” Sociological Research Online, 4(1), 1-13.
-     Tuan, Yi-Fu. (1979), “Space and place: humanistic perspective”, in Gale, S. and Olsson, G. (Eds), Philosophy in Geography, Springer, Dordrecht, 387-427, 87(4), 105-11.
-      Whyte, A. & Buckner, K. (2018) “An ethnography of a neighbourhood café: informality, table arrangements and background noise.” Journal of Mundane Behaviour 2 (2), 195-232.