روح اله شهیدی پور؛ الهام سنگی؛ حامد مظاهریان؛ علیرضا کرمی؛ علی جعفری شهرستانی
چکیده
فقدان سیستم ارزیابی عملکرد در سازمانها، یکی از علل اصلی عدم تحقق برنامهها و مأموریتهای آنها به شمار میآید.آسیبشناسی رویههای ارزیابی گذشته شهرداری تهران نشان میدهد تعداد بالای شاخصها، کیفی بودن نحوه سنجش آنها و برخورداری از رویکرد سنتی باعث عدم تحقق هدف اصلی ارزیابی بوده است.هدف از این پژوهش، بیان روش تدوین و اولویتبندی ...
بیشتر
فقدان سیستم ارزیابی عملکرد در سازمانها، یکی از علل اصلی عدم تحقق برنامهها و مأموریتهای آنها به شمار میآید.آسیبشناسی رویههای ارزیابی گذشته شهرداری تهران نشان میدهد تعداد بالای شاخصها، کیفی بودن نحوه سنجش آنها و برخورداری از رویکرد سنتی باعث عدم تحقق هدف اصلی ارزیابی بوده است.هدف از این پژوهش، بیان روش تدوین و اولویتبندی شاخصهای عملکرد مناطق بیستودوگانه شهرداری تهران با استفاده از روش دلفی فازی است تا زمینۀ لازم برای ارزیابی کارآمد بر اساس شاخصهای اولویتبندی شده فراهم شود. این پژوهش از نوع کاربردی و جمعآوری دادهها بهصورت تلفیقی است که با استفاده از نظرسنجی خبرگان بر مبنای روش دلفیفازی انجام شده است.مقاله ضمن جمعآوری شاخصهای مهم و اثرگذار بهمنظور ارزیابی عملکرد شهرداری با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان، اولویتبندی آنها را برای هر یک از مناطق شهرداری تهران ارائه میدهد.نتایج نشان داد میزان تحقق درآمد نقد، میانگین زمان صدور پروانه ساختمانی، میزان رضایت شغلی کارکنان، بهبود عملکرد سامانه اتوبوسرانی، وضعیت حملونقل و جمعآوری پسماند و خدمات نظافتی مکانیزه، وضعیت اجرای برنامههای فرهنگی و ملی و مذهبی، کیفیت رسیدگی به درخواستهای شهروندان به ترتیب حائز بالاترین اولویت در میان حوزههای 7 گانه شاخصهای ارزیابی عملکرد مناطق شهرداری تهران شدند.
امین فرجی؛ علی اصغر آدینه وند؛ مهدی علیان
چکیده
تجربه کشورهای تمرکزگرا نشان داده است که نگاه یکسونگر و از بالا به شهر، مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که تنها راه برای رفع آن، ایجاد الگویی انعطافپذیر میباشد؛ الگویی که بتواند همه ارکان تأثیرگذار بر شهر را مورد توجه قرار دهد. به نظر میرسد الگوی حکمرانی خوب شهری پیشنهاد مناسبی برای وضعیت شهرهای امروزی باشد. بر همین اساس پژوهش ...
بیشتر
تجربه کشورهای تمرکزگرا نشان داده است که نگاه یکسونگر و از بالا به شهر، مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد که تنها راه برای رفع آن، ایجاد الگویی انعطافپذیر میباشد؛ الگویی که بتواند همه ارکان تأثیرگذار بر شهر را مورد توجه قرار دهد. به نظر میرسد الگوی حکمرانی خوب شهری پیشنهاد مناسبی برای وضعیت شهرهای امروزی باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر سعی نموده که مؤلفههای اصلی حکمرانی خوب شهری را مورد مطالعه قرار داده و با معرفهسازی از مؤلفههای کلان حکمرانی خوب شهری، میزان رعایت اصول حکمرانی خوب شهری را در شهرداریهای مناطق هشتگانه شهر اهواز مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش از منظر ماهیت، کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی میباشد. شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشی- کتابخانهای میباشد. جامعه آماری شامل سه گروهِ شهروندان (ساکنان مناطق هشتگانه شهر اهواز)، بخش دولتی (ادارات آب، برق و گاز) و همچنین بخش خصوصی (شرکتهای پیمانکاری و بخش خصوصی تأثیرگذار بر شهر) میباشد. در ادامه به تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، تست دانکن و ضریب همبستگی پیرسون مبادرت گردیده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که عملکرد کلی شهرداری شهر اهواز، در چارچوب الگوی حکمرانی خوب شهری نمیباشد. همچنین بین شهرداریهای مختلف مناطق هشتگانه شهر اهواز اختلاف عملکرد وجود دارد.