همایون نورائی؛ احمد رحیمی؛ مهسا فتاحیان
چکیده
افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاههای سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی میگردد. در سالهای اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین ...
بیشتر
افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاههای سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی میگردد. در سالهای اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین بار در کشور، فاز نخست طرح احداث پمپ بنزین های خطی به عنوان راهکاری برای کاهش صف وسایل نقلیه در مقابل جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهر اصفهان اجرا شده است. لذا ارزیابی جایگاه های سوخت خطی اجراشده به ویژه به لحاظ کیفی (ماتریس های سازگاری، مطلوبیت، ظرفیت و وابستگی) اهمیت فراوانی دارد. در این راستا در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است؛ ضمن اینکه برای تحلیل وضعیت جایگاهها از ترکیب روشهای فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفتهشده است. نتایج حاکی از آن است که 34 درصد از کل پمپ بنزین های خطی شهر اصفهان به لحاظ ارزیابی کیفی کاربری در وضعیت مکانی نسبتاً نامناسب قرار گرفتهاند. پیشنهادهای کلی این پژوهش، توجه به تأمین زیرساختهای لازم برای احداث پمپ بنزین های خطی، رفع نقصان های جایگاههای خطی موجود و انجام مطالعات یکپارچه حمل ونقل و کاربری زمین پیش از اجرای فاز دوم پروژه میباشد.
ساناز سعیدی؛ مهدی آسیایی
چکیده
یکی از مهمترین راههای جهت مقابله با مخاطره سیل پهنهبندی پتانسیل سیلخیزی میباشد. پژوهش حاضر باهدف پهنهبندی خطر وقوع سیل در شهرستان سبزوار با تأکید بر نقاط شهری و روستایی در سال 1399 انجام پذیرفته؛ این پژوهش از نوع کاربردی و در آن از منطق فازی، تحلیل سلسلهمراتبی و سامانه اطلاعات جغرافیایی استفادهشده است. در این پژوهش هشت ...
بیشتر
یکی از مهمترین راههای جهت مقابله با مخاطره سیل پهنهبندی پتانسیل سیلخیزی میباشد. پژوهش حاضر باهدف پهنهبندی خطر وقوع سیل در شهرستان سبزوار با تأکید بر نقاط شهری و روستایی در سال 1399 انجام پذیرفته؛ این پژوهش از نوع کاربردی و در آن از منطق فازی، تحلیل سلسلهمراتبی و سامانه اطلاعات جغرافیایی استفادهشده است. در این پژوهش هشت معیار شیب، فاصله از رودخانه، ارتفاع، زمینشناسی، کاربری اراضی، بارش، تراکم زهکشی و پوشش موردبررسی قرار گرفتهاند. جهت پهنهبندی خطر وقوع سیل در شهرستان سبزوار بر اساس معیارهای فوق ابتدا فرآیند رَسترسازی لایهها انجام و سپس با استفاده از توابع عضویت فازی، فازی و در نهایت نقشههای فازی شده لایهها بهدستآمده است. در ادامه نیز با کمک نرمافزار اکسل فرآیند مقایسه زوجی معیارها نسبت به یکدیگر انجام و سپس وزن نهایی معیارها با لایههای فازی شده ترکیب و در نهایت نقشههای بهدستآمده با عملگرهای فازی منطبق و نقشه پهنهبندی استخراج گردیده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد متغیرهای مؤثر در ایجاد سیل در منطقه شامل شیب با ضریب وزنی 340/0 و بارش با ضریب 184/0 میباشد. البته متغیر پوشش گیاهی با ضریب 020/0 از کمترین تأثیر در منطقه برخوردار میباشد. با توجه به نقشه کلاسهبندی خطر سیلخیزی شهر سبزوار بهعنوان مهمترین کانون جمعیتی شهرستان در محدوده خطر کم قرار دارد به لحاظ سکونتگاههای روستایی نیز اکثر آبادیهای این شهرستان در پهنه با خطر خیلی کم، کم و متوسط قرار دارند.