نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی و احد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

امروز شهرهای خلاق از اهمیت بسیاری برخورداری هستند. شهرهای خلاق در موضوعات گوناگونی در سراسر دنیا ایجاد می‌شوند که طیف صنایع خلاق را در برمی‌گیرند. ازجمله صنایع موردنظر در شهرهای خلاق دنیا سینما می‌باشد که به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل‌توجه و درخور اهمیت است. بنابراین نظر به جایگاه سینمای ایران در منطقه و اهمیت ایجاد شهرهای خلاق در کشور، هدف این مقاله بررسی ظرفیت‌های ایجاد شهرخلاق سینمایی در اسناد بالادستی و سیاست‌گذارانه و در نهایت ارائه راهبرد برای آینده است. روش مورد استفاده در این مقاله، از نظر هدف کاربردی، از نظر داده، کیفی و به لحاظ نحوه اجرا توصیفی است. به این منظور از روش تحلیل محتوا استفاده ‌شده است. اسناد بالادستی شامل قانون اساسی، قانون برنامه ششم توسعه، سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی نظام و اصول سیاست فرهنگی کشور می‌باشد. علاوه بر این برای ارائه راهبرد، روش مصاحبه و اسنادی مدنظر بوده است. صاحب‌نظران با روش گلوله برفی انتخاب‌ شده‌اند. به‌طورکلی در اسناد بالادستی ظرفیت مناسبی برای ایجاد شهرخلاق وجود دارد، اما تحقق شهرخلاق نیازمند سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌ریزی شهری است. بنابراین، راهبردهایی بر مبنای مدل سیاست‌گذاری سیستمی برای دستیابی به این هدف ارائه‌ شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Capacities for Fulfilling Creative Cinematic City in the Upstream Documents and Presenting Strategies for the Future

نویسنده [English]

  • Farnaz Sarbandi

PhD in Cultural Management and Planning, Islamic Azad University,, Science and Research Branch Tehran. Iran

چکیده [English]

Today creative cities are very important, and they are in different subjects of creative industries. Cinematic cities are important in cultural, economic, social and even political aspects. Therefore, this paper’s goal is to study the capacities for fulfillment of creative cinematic city in the upstream documents, and to present strategies for the future. The used method was applied, qualitative and descriptive, and content analysis was also used for analyzing the upstream documents such as Iran 20-year vision plan, the sixth development plan etc. In presenting strategy for the future, documental method and interview (snow ball technique) were used. Results show that the documents have capacities for fulfillment of creative cinematic city, but are not enough and needs policymaking and urban planning. Therefore some strategies are presented in systemic model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative city
  • Urban policy
  • Creative cinematic city
  • Cultural policymaking
-  آزاد ارمکی، تقی و امیر، آرمین. (۱۳۸۸)، «بررسی کارکردهای سینمای ایران (ارزیابی سینمای سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۵ بر اساس توزیع کارکردهای فیلم‌ها»، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، سال اول، شماره دوم.
-  آزاد، نفیسه؛ ناظمی، امیر و علیرضا نژاد، سهیلا. (۱۳۹۸). «تحلیل آینده‌پژوهانه سیاست‌گذاری شهرخلاق؛ مطالعه‌ای در شهر تهران»، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، دوره ۹، شماره 32: ۲۰۵- ۱۸۰.
-  اینارسون، آگوست. (1397)، اقتصاد فرهنگ، ترجمه: فرناز سربندی، تهران: نشر ترمه.
-  پیر بابائی، محمدتقی؛ ربیعی فر، ولی‌الله و اسدی محل‌چالی، مسعود. (۱۳۹۷)، «پایش ساختار شهرها از منظر راهبرد شهرخلاق (مطالعه موردی: ۸ کلان‌شهر کشور)». نشریه علمی پژوهشی برنامه‌ریزی توسعه کالبدی. دوره 3، شماره ۷: ۳۱-۱۱.
-  تراسبی، دیوید. (1393)، اقتصاد سیاست فرهنگی، ترجمه: سوسن علائی، تهران: سوره مهر.
-  حیدری پور، اسفندیار؛ مظفر، فرهنگ و فیضی، محسن. (1397)، «تدوین مؤلفه‌های شهرخلاق صنایع‌دستی در محور فرهنگی تاریخی اصفهان به روش تحلیل محتوا»، فصلنامه علمی پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، دوره 10، شماره 2: 39-23.
- زنگنه شهرکی، سعید و فتوحی مهربانی، باقر. (1397)، «تبیین الگوی مطلوب شهرخلاق برای کلان‌شهر تهران»، فصلنامه شهر پایدار، دوره 1، شماره 4: 139-127.
-  زنگنه شهرکی، سعید؛ فتوحی مهربانی، باقر؛ پور اکرمی، محمد و سلیمان زاده، محمدرضا. (1395)، «تحلیل قابلیت‌ها و جایگاه شهر تهران ازنظر تحقق مفهوم شهرخلاق در مقایسه با سایر شهرهای دنیا»، مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، دوره 3، شماره 2: 85-69.
-  شبانی، امیرحسین و ایزدی، محمد سعید. (1393)، «رویکردی نوین به بازآفرینی شهرخلاق»، نقش‌جهان، دوره 4، شماره 2: 63-54.
-  کریم زاده، علی؛ شهریاری، کمال‌الدین و اردشیری، مهیار. (1396)، «تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری فرهنگ‌محور (با تأکید بر تجارب بازآفرینی شهری استانبول ترکیه)»، هویت شهر، دوره 11، شماره 29: 106-95.
-  کلانتری، محسن؛ رجایی، سید عباس و فتوحی مهربانی، باقر. (1395)، «تحلیلی بر برخورداری کلان‌شهرهای ایران از شاخص‌های شهرخلاق»، پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، دوره 4، شماره 4: 612-587.
-  مافی، رضا؛ قدمی، محسن؛ مظاهری، محمدمهدی و فراهانی، فاطمه. (۱۳۹۷)، «ارائه الگوی مطلوب شهرخلاق در کلان‌شهر تهران»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 11، شماره 1: ۶۱-۳۳.
-  محمودی آذر، شیرزاد و داود پور، زهره. (۱۳۹۷)، «برندسازی شهری برای تحقق شهرخلاق؛ ارائه نظریه‌ای داده بنیاد (موردمطالعه: شهر ارومیه)»، توسعه محلی (روستایی-شهری)، دوره 11، شماره 1: ۱۳۶-۱۱۵.
-  نظم فر، حسین؛ آفتاب، احمد؛ غفاری گیلانده، عطا و موسوی، میر نجف. (1397)، «تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر برنامه‌ریزی شهرخلاق»، پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، دوره 6، شماره 1: 22-1.
 
-   Alakwe, Kizito Ogedi. (2018).”Defining the Cultural and Creative Industry: An Exploration of the Nigerian Cultural and Creative Ecosystem”. Journal of Creative Industries and Cultural Studies (JOCIS). 3: 14-31.
-   Andrew J, Spoehr J. (2007). “Thinking strategically-Acting creatively: Conceptualizing creativity in Adelaide. Proceedings of the State of Australian Cities”, National Conference; University of South Australia and Flinders University, Adelaide, Australia; 822-30.
-   Atkinson, Rowland & Easthope, Hazel. (2009).” The Consequences of the Creative Class: The Pursuit of Creativity Strategies in Australia’s Cities”. international Journal of urban and regional research, 33(1): 64-79, https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2009.00837.x
-   Bassett K, Griffiths R, SmithI. (2002).” Cultural industries, cultural clusters and the city: The example of natural history film-making in Bristol”. Geoforum; 33: 165-77.
-   Beeton S. (2005). Film-induced tourism. Clevedon, Buffalo: Channel View
-   Publications.
-   Bonelli, Diego, Jutel, Thiery. & Leotta, Alifio. (2019). “selling the creative city: Wellington tourism film in the neoliberal era”. studies in Australasian cinema: 32-50. https://doi.org/10.1080/17503175.2019.1693149
-   Dudek‑Mańkowska, Sylwia & Grochowski, Miroslaw. (2019).” From creative industries to the creative place brand: some reflections on city branding in Poland”, Place Branding and Public Diplomacy, 15:274–287, https://doi.org/10.1057/s41254-019-00141-7
-   Durmaz, Bahar & Platt, Stepan. (2016).” Urban development process and creative clustering: The film industry in Soho and Beyoğlu”, urban design international, 21: 151-174.
-   Durmaz, Bahar, Yigitcanlar, Tan & Velibeyoglu, Koray. (2008).” creative cities and film industry: Antalya’s Transition to a Eurasian film centre”, the open urban studies journal, 1:1-10.
-   Florida, Richard. (2002). cities and creative class, Routledge, New York-London.
-   Hayward S. (2000). Cinema studies: The key concepts. London: Routledge
-   Jurene, S. & Jureniene, V. (2017).” Creative Cities and Clusters”. Transformations in Business & Economics, 16, 2 (41): 214-234
-   Landry, Charles. (2012). The Origins &Futures Of The Creative City, UK: Comedia
-   Moldoveanu, Maria & Ioan-Franc, Valeriu. (2016).” creative cities- a model of sustainable city planning, Economic Dynamics and sustainable development- resources,” factors, structures and policies, peter lang Academic Research, vol.2,: 31-36.
-   MPAA (2018). the economic contribution of motion picture & Television industry to the United States, available at: https://www.mpaa.org/wp-content/uploads/2018/01/MPAA-Industry-Economic-ContributionFactsheet _2016-FINAL.pdf
-   Nientied, P. and Toto, R. (2010). “The Concept of the CreativeCity in the Balkan Region Context”, Forum A+P Periodik Shkencor për Arkitekturën dhe Planifikimin Urban, Vol. 2, Tiranë, POLIS Press
-   Richthofen, Aurel von., Ludovica Tomarchio & Costa, Alberto. (2019). “Identifying Communities within the Smart-Cultural City of Singapore: A Network Analysis Approach”, Smart cities (2): 66-81,
        DOI: 10.3390/smartcities2010005
-   Stasiulis, N. (2017). “The Idea of the Creative Society and the Development of Creative Industries”, Economics and Sociology, 10(2): 217-226. DOI: 10.14254/2071-789X.2017/10-2/16
-   Turok I. (2004). “The resurgence of former industrial cities: How important is distinctiveness? Themed session: The distinctive city”. Leverhulme international symposium. The resurgent city; London School of Economics.
-   UNESCO (2006). Understanding Creative Industries; Cultural Statistics for Public-Policy making:   http://portal.unesco.org/culture/es/files/30297 /11942616973cultural_stat_EN.pdf/cultural_stat_EN.pdf
-   Vanova, Anna. & Miskovicova, Andrea. (2014).” what makes the city creative- comparison of creative cities and local socio-economic development’s factors”, 5th central European conference in regional science-CERS
-   Ward, Susan (2004). “national cinema or creative industries? film policy in transition”, Media International Australia, 112 (1):
        https://doi.org/10.1177/1329878X0411200110
-   Yigitcanlar T, Baum S, Horton S. (2007). “Attracting and retaining knowledge workers in knowledge cities”. J Knowl Manage. 11(Pt 5): 6-17