نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
2 کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.
چکیده
یکی از مؤلفههای مؤثر بر رشد مقاصد گردشگری کیفیت ادراکشده از برند مقصد است که میتواند زمینه جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا پژوهش حاضر به تدوین چارچوب جامعی برای سنجش ابعاد کیفیت ادراکشده و رتبهبندی آنها در مقاصد گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران خارجی سفرکرده به تهران در تابستان 1398 خورشیدی است که از این جامعه نمونهای به حجم 265 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مطابق تحلیل عاملی کیفیت ادراکشده از مقصد گردشگری از شش بعد تشکیل شده است که بر طبق آزمون رتبهبندی فریدمن به ترتیب عبارتند از: کیفیت ادراکشده از روابط انسانی، کیفیت ادراکشده از جاذبههای گردشگری، کیفیت ادراکشده از جاذبههای دیداری گردشگری، کیفیت ادراکشده از مدیریت مقصد گردشگری، کیفیت ادراکشده از تسهیلات فیزیکی و کیفیت ادراکشده از استانداردهای بهداشتی مقصد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a Framework for Measuring Perceived Quality of Tehran based on the Perspectives of Foreign Tourists
نویسندگان [English]
- Mohammad Ghaffari 1
- Seyyed Alireza Kiayi 2
- Ahmad Abbasi 3
- Mina Khoshroo 4
1 Assistant Professor of Business Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.
2 MA in Tourism Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
3 MA in of Business Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
4 MA Student in Business management, Hazrat. e Masoumeh university, Qom, Iran
چکیده [English]
One of the effective components of the growth of tourism destinations is the perceived quality of the destination brand, which can attract tourists. Therefore, the present study has developed a comprehensive framework for measuring the dimensions of perceived quality and ranking them in tourism destinations. The present research is applied research using descriptive-survey method. The statistical population of this study includes foreign tourists who traveled to Tehran in the summer of 2019. From this population, a sample of 265 people was selected by the available sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect the research data. SPSS software was also used to analyze the data. The research findings show that the factor analysis of perceived quality of tourism destination consists of six dimensions which according to the Friedman ranking test are as follows: Perceived quality of human relations, perceived quality of tourist attractions, perceived quality of tourist attractions, perceived quality of tourism destination management, perceived quality of physical facilities and perceived quality of destination health standards.
کلیدواژهها [English]
- Quality
- Perceived Quality
- Perceived Quality of Tourism Destination
- Tehran