نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

چکیده

یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر رشد مقاصد گردشگری کیفیت ادراک‌شده از برند مقصد است که می‌تواند زمینه جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا پژوهش حاضر به تدوین چارچوب جامعی برای سنجش ابعاد کیفیت ادراک‌شده و رتبه­بندی آن‌ها در مقاصد گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران خارجی سفرکرده به تهران در تابستان 1398 خورشیدی است که از این جامعه نمونه‌ای به حجم 265 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌ای محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها نیز از نرم­افزار SPSS استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مطابق تحلیل عاملی کیفیت ادراک‌شده از مقصد گردشگری از شش بعد تشکیل شده است که بر طبق آزمون رتبه‌بندی فریدمن به ترتیب عبارتند از: کیفیت ادراک‌شده از روابط انسانی، کیفیت ادراک‌شده از جاذبه‌های گردشگری، کیفیت ادراک‌شده از جاذبه‌های دیداری گردشگری، کیفیت ادراک‌شده از مدیریت مقصد گردشگری، کیفیت ادراک‌شده از تسهیلات فیزیکی و کیفیت ادراک‌شده از استانداردهای بهداشتی مقصد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing a Framework for Measuring Perceived Quality of Tehran based on the Perspectives of Foreign Tourists

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ghaffari 1
  • Seyyed Alireza Kiayi 2
  • Ahmad Abbasi 3
  • Mina Khoshroo 4

1 Assistant Professor of Business Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.

2 MA in Tourism Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

3 MA in of Business Management, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

4 MA Student in Business management, Hazrat. e Masoumeh university, Qom, Iran

چکیده [English]

One of the effective components of the growth of tourism destinations is the perceived quality of the destination brand, which can attract tourists. Therefore, the present study has developed a comprehensive framework for measuring the dimensions of perceived quality and ranking them in tourism destinations. The present research is applied research using descriptive-survey method. The statistical population of this study includes foreign tourists who traveled to Tehran in the summer of 2019. From this population, a sample of 265 people was selected by the available sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect the research data. SPSS software was also used to analyze the data. The research findings show that the factor analysis of perceived quality of tourism destination consists of six dimensions which according to the Friedman ranking test are as follows: Perceived quality of human relations, perceived quality of tourist attractions, perceived quality of tourist attractions, perceived quality of tourism destination management, perceived quality of physical facilities and perceived quality of destination health standards.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality
  • Perceived Quality
  • Perceived Quality of Tourism Destination
  • Tehran
پناهی، حسین؛ بهبودی، داوود؛ ذوالقدر، حمید؛ ذوالقدر، علی. (1394). «بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر رضایت گردشگران مورد شناسی: گنبد سلطانیه»، فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای، دوره 5، شماره 15: 116-101.
جعفری، وحیده؛ نجار زاده، محمد؛ کیانی فیض‌آبادی، زهره. (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری (مورد مطالعه؛: شهرستان سوادکوه)»، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دوره 6، َ شماره 20:93-75.
حسین چاری، مسعود؛ سماوری، سیدعبدالوهاب؛ محمدی، مژگان. (1389). «بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم»، مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(2): 85-106.
رهبری‌پور، کسری؛ سالک، رقیه؛ پژوهان، موسی؛ قاسم‌زاده، بهنام. (1397). «بررسی کیفیت خدمات موزه‌ها از نگاه گردشگران و تأثیر آن بر رضایت و تمایلات رفتاری آنان، مورد مطالعاتی: موزه‌های مشروطه و قاجار تبریز،  معماری و شهرسازی آرمان شهر، دوره 11، شماره 23: 52-41.
طباطبایی نسب، سید محمد و ضرابخانه، فرزانه. (1394). «تبیین مدل ارزش ویژه برند مقصد در صنعت گردشگری (مطالعه موردی، شهر اصفهان)»، مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای، دوره 6، شماره 24: 216-193.
فیض، داوود؛ طاهریان، حسین؛ زارعی، عظیم. (1390). «کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل‌های شهر مشهد)»، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، دوره 3 شماره 6: 149-123.
کروبی، مهدی؛ بهاری، جعفر؛ محمدی، سمیرا؛ بذله، مرجان؛ بهاری، شهلا. (1397). «تأثیر کیفیت خدمات بر اعتماد مشتری در صنعت هتلداری (مطالعه موردی: هتل پنج ستاره نارنجستان نور)»، جغرافیا و روابط انسانی، دوره 1، شماره 1: 97-80.
کوزه‌چیان، هاشم؛ خطیب‌زاده، مهدی؛ هنرور، افشار. (1390). «نقش ابعاد کیفیت خدمات گردشگری در رضایتمندی گردشگران ورزشی»، پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. دوره 1، شماره 2: 32-19.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1387). تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS. تهران: کتاب نو.
Balinado, J. R., Prasetyo, Y. T., Young, M. N., Persada, S. F., Miraja, B. A., and Perwira Redi, A. A. N. (2021). The Effect of Service Quality on Customer Satisfaction in an Automotive After-Sales Service. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity7(2), 116.
 Carlos, A. M., and Neal, L. (2006). The micro‐foundations of the early London capital market: Bank of England shareholders during and after the South Sea Bubble, 1720–25 1. The Economic History Review, 59(3), 498-538.
Dey, T., Saha, T., Salam, M. A., and Roy, S. K. (2019). Relationship between service quality and user satisfaction: an analysis of Ride-Sharing Services in Bangladesh based on SERVQUAL dimensions. Journal of Noakhali Science and Technology University3(1-2), 36-46.‏
Fornell, C. (1992). A national customer satisfaction barometer: The Swedish experience. Journal of marketing, 56(1), 6-21.
Lin, M., Wu, X., and Ling, Q. (2017). Assessing the effectiveness of empowerment on service quality: A multi-level study of Chinese tourism firms. Tourism Management, 61, 411-425.‏
Long, N. T., and Nguyen, T. L. (2018). Sustainable development of rural tourism in an Giang Province, Vietnam. Sustainability, Vol. 10 No. 4, pp. 953-973.
Masrurul, M. M. (2019). Impact of service quality on customer satisfaction in Bangladesh tourism industry: an empirical study. Advances In Management, Vol, 12, 1.‏
Su, L., Swanson, S. R., and Chen, X. (2016). The effects of perceived service quality on repurchase intentions and subjective well-being of Chinese tourists: The mediating role of relationship quality. Tourism Management52, 82-95.
Sunarsi, D., and Baharuddin, A. (2019). The Effect of Service Quality and Price Accuracy on Consumer Confidence and Implications for Sales Increase. PINISI Discretion Review, 3(2), 101-110.‏
Sutono, A. (2019). Supply chain management: implementation issues and research opportunities in tourism industry. Uncertain Supply Chain Management, vol. 7 No. 3, pp. 427-438.‏
Tuncer, İ., Unusan, C., and Cobanoglu, C. (2021). Service quality, perceived value and customer satisfaction on behavioral intention in restaurants: An integrated structural model. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism22(4), 447-475.‏
Palusuk, N., Koles, B., and Hasan, R. (2019). ‘All you need is brand love’: a critical review and comprehensive conceptual framework for brand love. Journal of Marketing Management35(1-2), 97-129.
Park, E., Choi, B. K., and Lee, T. J. (2019). The role and dimensions of authenticity in heritage tourism. Tourism Management74, 99-109.‏
Ramanathan, U., Win, S. and Wien, A. (2018), "A SERVQUAL approach to identifying the influences of service quality on leasing market segment in the German financial sector", Benchmarking: An International Journal, Vol. 25 No. 6, pp. 1935-1955.
Radder, L., and Han, X. (2013). Perceived quality, visitor satisfaction and conative loyalty in South African heritage museums. International Business & Economics Research Journal (IBER)12(10), 1261-1272.
Ryu, J. S., Decosta, J. P. L. E., and Andéhn, M. (2016). From branded exports to traveler imports: Building destination image on the factory floor in South Korea. Tourism Management, 52, 298-309.
Walewangko, C. D., Pangemanan, S. S., and Pandowo, M. H. (2021). The Influence of Product Quality and Service Quality on Customer Satisfaction at Jb Vape Store. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi9(2).‏
Wang, C., and Teo, T. S. (2020). Online service quality and perceived value in mobile government success: An empirical study of mobile police in China. International Journal of Information Management52, 102076.
Zabkar, V., Brenčič, M. M., and Dmitrović, T. (2010). Modelling perceived quality, visitor satisfaction and behavioural intentions at the destination level. Tourism management31(4), 537-546.