احسان اصلانی؛ سید کمال الدین شهریاری؛ حسین ذبیحی
چکیده
شهر تاریخی یزد، بخشی از شهر یزد است که بهعنوان اولین بافت شهری از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ازآنجاییکه این محدوده با چالشهای متعدد ناشی از ناهماهنگی مابین سازمانها و نهادهای ذینفوذ در مدیریت شهری روبهروست، شناسایی شاخصهای مؤثر بر ایجاد نظام مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد میتواند به بهبود ...
بیشتر
شهر تاریخی یزد، بخشی از شهر یزد است که بهعنوان اولین بافت شهری از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ازآنجاییکه این محدوده با چالشهای متعدد ناشی از ناهماهنگی مابین سازمانها و نهادهای ذینفوذ در مدیریت شهری روبهروست، شناسایی شاخصهای مؤثر بر ایجاد نظام مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد میتواند به بهبود وضعیت آن کمک کند. روش تحقیق به این صورت است که ابتدا پنل خبرگان با حضور 5 نفر از مسئولان و مدیران شهری فعلی و اسبق شهر یزد تشکیل شد تا چالشهای پیش روی عوامل مؤثر در بافت تاریخی شهرهای ایران تدقیق گردند. پس از جمعبندی، تعداد 48 شاخص به دست آمد که مطابق با ماهیت ابعاد مدیریت یکپارچه شهری دستهبندی شدند. این شاخصها در قالب یک پرسشنامه با طیف لیکرت 5 گزینهای، بین 32 نفر از مسئولان و مدیران شهری باتجربه شهر یزد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، توزیع گردید. ساختار نظری مفروض تحقیق با استفاده از نرمافزار SmartPLS 3 مورد برازش قرار گرفت. با توجه به ضرایب مسیر، ارتباط مستقیم و معنیداری میان ابعاد مختلف یکپارچگی درونسازمانی، نهادی، برنامهای، ساختاری/قانونی، عمودی و میانسازمانی با مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد وجود دارد و 41 شاخص در این رابطه مؤثر تشخیص داده شدند. در نهایت، راهکارهایی بهمنظور ایجاد نظام مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد پیشنهاد شد.
ونداد بنائی کشتان؛ حسن احمدی؛ حسین ذبیحی
چکیده
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای ...
بیشتر
زبان و اصطلاحات عامیانه از قدیمیترین عناصر متن شهر هستند. هدف از این پژوهش، استفاده از مفاهیم زبانشناسی و اصطلاحات عامیانه زبان در تحلیل محتوای متن شهر میباشد. روش مورداستفاده در این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، 37 مشاور املاک از مناطق 22 گانه تهران به روش نمونهگیری در دسترس برای مصاحبه انتخاب شدند. از آنان خواسته شد تا اصطلاحات عامیانه زبان که در مقوله معاملات مسکن و معرفی محلات کاربرد فراوان دارند را بیان کنند. همچنین با مراجعه به آگهیهای مسکن در سایتهای اینترنتی دیوار و شیپور و نیز صفحات مشاوران املاک در اپلیکیشن اینستاگرام، اصطلاحات مشابه، استخراج شدند. در ادامه، فرآیند کدگذاری و مقولهبندی این اصطلاحات انجام شد، به این صورت که همه اصطلاحاتی که دارای درونمایه معنایی مشترک بودند در یک مقوله قرار گرفتند. بر این اساس، 8 مقوله تأثیرگذار بر ارزشگذاری مسکن و محله مبتنی بر اصطلاحات عامیانه زبان به دست آمد که به ترتیب درصد تکرار عبارتاند از: 1- ویژگیهای جغرافیایی زمین ساختمان در محله و شهر؛ 2- ویژگیهای حقوقی؛ 3- امکانات رفاهی ساختمان؛ 4- ویژگیهای طبیعی، اقلیمی و شرایط محیطی ساختمان؛ 5- ویژگیهای مصالح و عمر بنا؛ 6- ویژگیهای عامیانه؛ 7- امکانات خدماتی ساختمان؛ و 8- ویژگیهای مهندسی ساختمان. ازنظر ارزشگذاری مسکن و محله در متن شهر، 5 مقوله تحریفشده، نادرست یا بیش از ارزش ذاتی هستند و فقط 3 مقوله دارای ارزشگذاری همتراز ارزش ذاتی میباشند.