برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
مهین طهماس نژاد؛ حمید صابری؛ احمد خادم الحسینی؛ حجت مهکویی
چکیده
کلانشهر اصفهان طی چند دهه اخیر با توسعهی بیرویه فیزیکی، توسعه صنایع، هزینههای خدمات، آلودگی هوا، حاشیهنشینی و... باعث تسریع در روند شکلگیری توسعه ناپایدار شده است که لزوم توجه به شاخصها و روندهای توسعه محور در حوزه پایداری را میطلبد. شکوفایی دارای شاخصهایی است که بر پایداری اجتماعی بهعنوان یکی از ارکان ...
بیشتر
کلانشهر اصفهان طی چند دهه اخیر با توسعهی بیرویه فیزیکی، توسعه صنایع، هزینههای خدمات، آلودگی هوا، حاشیهنشینی و... باعث تسریع در روند شکلگیری توسعه ناپایدار شده است که لزوم توجه به شاخصها و روندهای توسعه محور در حوزه پایداری را میطلبد. شکوفایی دارای شاخصهایی است که بر پایداری اجتماعی بهعنوان یکی از ارکان توسعه پایدار تأثیرگذار است. این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل اثرات متقاطع و همچنین نرمافزار میک مک و سناریو ویزارد، مؤلفههای شکوفایی شهری در کلانشهر اصفهان را مورد تحلیل قرار داده است. نتایج میک مک نشان میدهد که کلانشهر اصفهان دارای سیستمی ناپایدار میباشد. درنهایت 14 عامل کلیدی انتخاب شدند و تعداد 42 وضعیت احتمالی مختلف بر عوامل کلیدی در نرمافزار سناریو ویزارد در نظر گرفته شد. نتایج نشان میدهد 3 سناریو احتمال وقوع بیشتری در توسعهی شکوفایی آیندۀ اصفهان دارند. از بین این 3 سناریو، سناریوی اول شرایط ایدهآل، سناریو شماره 2، سناریو نسبتاً مطلوب و سناریوی شماره 3، وضعیت بحرانی و نامطلوب را دربر دارد. از این میان، نرخ فقر بیشترین اثرگذاری را داشته که بیانگر اهمیت این عامل در شکوفایی شهر اصفهان میباشد.
همایون نورائی؛ احمد رحیمی؛ مهسا فتاحیان
چکیده
افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاههای سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی میگردد. در سالهای اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین ...
بیشتر
افزایش روزافزون خودروها و به تبع آن گسترش استفاده از حمل ونقل شخصی از ویژگی های شهرهای امروزی است. ازاین رو تأمین سوخت موردنیاز و در همین راستا، انتخاب مکان مناسب جایگاههای سوخت رسانی به عنوان یکی از موضوعات مهم و کلیدی تلقی میگردد. در سالهای اخیر با توجه به کمبود فضاهای بزرگ و مناسب جهت احداث جایگاه سوخت جدید، برای نخستین بار در کشور، فاز نخست طرح احداث پمپ بنزین های خطی به عنوان راهکاری برای کاهش صف وسایل نقلیه در مقابل جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهر اصفهان اجرا شده است. لذا ارزیابی جایگاه های سوخت خطی اجراشده به ویژه به لحاظ کیفی (ماتریس های سازگاری، مطلوبیت، ظرفیت و وابستگی) اهمیت فراوانی دارد. در این راستا در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است؛ ضمن اینکه برای تحلیل وضعیت جایگاهها از ترکیب روشهای فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفتهشده است. نتایج حاکی از آن است که 34 درصد از کل پمپ بنزین های خطی شهر اصفهان به لحاظ ارزیابی کیفی کاربری در وضعیت مکانی نسبتاً نامناسب قرار گرفتهاند. پیشنهادهای کلی این پژوهش، توجه به تأمین زیرساختهای لازم برای احداث پمپ بنزین های خطی، رفع نقصان های جایگاههای خطی موجود و انجام مطالعات یکپارچه حمل ونقل و کاربری زمین پیش از اجرای فاز دوم پروژه میباشد.