فاطمه قربانی؛ علی اکبر سالاری پور
چکیده
با توجه به روند گرم شدن کره زمین و افزایش روزافزون میزان انتشار گازهای گلخانهای و وابستگی افراد به خودروی شخصی، لزوم توجه بیشتر متخصصین شهری بالأخص برنامه ریزان شهری به تأثیر شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی بر مصرف انرژی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، بیشازپیش مشخص میشود. در این میان فرم شهر با شاخصهایی چون تراکم، ...
بیشتر
با توجه به روند گرم شدن کره زمین و افزایش روزافزون میزان انتشار گازهای گلخانهای و وابستگی افراد به خودروی شخصی، لزوم توجه بیشتر متخصصین شهری بالأخص برنامه ریزان شهری به تأثیر شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی بر مصرف انرژی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، بیشازپیش مشخص میشود. در این میان فرم شهر با شاخصهایی چون تراکم، اختلاط کاربری، طراحی، فاصله تا حملونقل عمومی و فاصله تا مرکز شهر یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده در الگوهای سفر ساکنین است. تحقیق حاضر در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و با 1000 حجم نمونه و بهمنظور بررسی ارتباط شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار بر میزان فاصله سفر خانوار و VKT[1] در سطح نواحی ترافیکی شهر قزوین انجامشده است. در این پژوهش از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفادهشده است. نتایج تحلیل بیانکننده این است که متغیرهای فرم شهری و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار تا 23 درصد بر میزان مسافت طی شده توسط خودروی شخصی، تا 33 درصد بر میزان فاصله سفر خانوار و تا حدود 17 درصد بر فاصله سفر کاری خانوارها تاثیرگذارند. در این پژوهش فاصله تا مرکز شهر (با ضریب بتا،217/0) مهمترین متغیر فرم شهری بر میزان VKT و عامل مالکیت وسیله نقلیه نیز (با ضریب بتا، 243/0) مؤثرترین متغیر اقتصادی بر میزان VKT میباشد. [1]. Vehicle Kilometer Travel
رحیمه جوادیان؛ زینب کرکه آبادی؛ محمدرضا زند مقدم
چکیده
بافت قدیمی هر شهر نشاندهنده تاریخ و هویت گذشته آن است یکی از اقداماتی که میتوان برای حفظ آن انجام داد، تبدیل این معابر به پیاده راه است که میتواند مقصدی جذاب برای پیادهروی باشد و به رشد و توسعه پایدار شهر کمک کند. بنابراین توجه بیشتر مدیران شهری به فضاهای حرکت شهری مانند "پیادهرو" یکی از اساسیترین بخشهای سیاستهای شهری برای ...
بیشتر
بافت قدیمی هر شهر نشاندهنده تاریخ و هویت گذشته آن است یکی از اقداماتی که میتوان برای حفظ آن انجام داد، تبدیل این معابر به پیاده راه است که میتواند مقصدی جذاب برای پیادهروی باشد و به رشد و توسعه پایدار شهر کمک کند. بنابراین توجه بیشتر مدیران شهری به فضاهای حرکت شهری مانند "پیادهرو" یکی از اساسیترین بخشهای سیاستهای شهری برای رسیدن به توسعه پایدار خصوصاً در بافت قدیم دارای ارزش تاریخی شهرها است. در این مقاله با بررسی شاخصهای مختلف پیاده راه از منظر توسعه پایدار در شهر سمنان شامل شاخصهای پیاده مداری، شاخصهای توسعه پایدار، در فرآیند بازآفرینی پیاده راهها بر اساس پرسشنامههای تدوین شده با روشهای آزمون فرضیه برابری میانگین یک جامعه t-test، ضریب همبستگی پیرسون و سپس رتبهبندی شاخصها بر اساس وزن آنتروپی و در نهایت با روش TOPSIS تحلیل دادهها انجام میگردد و فرضیهها مورد بررسی قرار میگیرد. جهت انجام سنجش میزان پیاده مداری از مدل HQE2R استفادهشده است. نتایج نشان داد شاخصهای پیاده مداری، شاخصهای توسعه پایدار، شاخص گذران اوقات فراقت در برنامهریزی شهری و فرآیند بازآفرینی پیادهراهها شهری از منظر توسعه پایدار در بافت تاریخی شهر سمنان بهدرستی تعریفشده و میتواند به پیاده راه شهری تبدیل شود.
اعظم ملائی؛ سعید کامیابی
چکیده
افزایش تقاضا برای انرژی و تأکید بر پایداری محیطزیست، باعث ایجاد انقلابی در زیرساختهای انرژی موجود در محیط ساخته است. به موازات آن، سیستمهای انرژی توزیع شده بیشتری، بهسرعت در حال ظهور هستند. این تغییرات بهطور حتم بر طراحی، بهرهبرداری و مدیریت ساختمانها تأثیر میگذارد. در این مقاله باهدف ارزیابی کارآیی انرژی در مقیاس محلهای ...
بیشتر
افزایش تقاضا برای انرژی و تأکید بر پایداری محیطزیست، باعث ایجاد انقلابی در زیرساختهای انرژی موجود در محیط ساخته است. به موازات آن، سیستمهای انرژی توزیع شده بیشتری، بهسرعت در حال ظهور هستند. این تغییرات بهطور حتم بر طراحی، بهرهبرداری و مدیریت ساختمانها تأثیر میگذارد. در این مقاله باهدف ارزیابی کارآیی انرژی در مقیاس محلهای با استفاده از مدل لید در راستای توسعه پایدار در محله یوسفآباد منطقه شش تهران انجام میشود. نوع تحقیق کاربردی و روش مطالعه توصیفی – تحلیلی میباشد. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و دادههای تفضیلی منطقه شش تهران بوده و تجزیهوتحلیل داده با استفاده از مدل لید صورت گرفته است. لید دارای سه دسته معیار موقعیت و ارتباط هوشمند (شامل شاخصهای نزدیکی به مدرسه، کاهش وابستگی به اتومبیل و شبکه دوچرخه)، الگو و طراحی واحد همسایگی (شامل شاخصهای توسعه فشرده، تسهیلات عبور و مرور، تنوع مسکن و دسترسی به فضایهای عمومی)، زیرساخت و ساختوساز سبز (شامل شاخصهای کاهش جزایر حرارتی، کارآیی انرژی زیرساختها و کارآیی انرژی ساختمانها) است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که محله یوسفآباد، در مجموع امتیاز محدوده مورد مطالعه از 27 امتیاز ممکن حدود 75/16 امتیاز را به دست آورده است که نشاندهنده وضعیت مورد تأیید – بیشتر از نیمی از امتیازها کسبشده- قرار دارد و با تغییرات دیگر در محدوده، کارایی انرژی با توجه به مدل لید بیشتر میشود. ازاینرو ضروری است اقدامات مرتبط با انرژی با هدف کاهش مصرف آن و دستیابی به کارایی انرژی صورت پذیرد و با بستر فرهنگی خود سبب رونق اجتماعی-اقتصادی محیطزیست شهروندان شده و همزمان با ارتقا کیفیت محیط به حفظ منابع طبیعی نیز توجه داشته باشند.
بهرام ایمانی؛ محمد حسن یزدانی؛ سولماز روحی پور
چکیده
کاربری صنعتی از کاربریهای است که جانمایی مناسب آن میتواند محیط طبیعی و انسانی را از تأثیرات منفی استقرار کاربری صنعتی مصون دارد و به تحقق توسعه پایدار با رویکرد کمترین خطرزایی و خطرپذیری کمک نماید. ازاینرو در این تحقیق با لحاظ نمودن استانداردهای حریمها و دسترسیهای معیارهای طبیعی و انسانی موجود در محدوده شهرستان اردبیل به ...
بیشتر
کاربری صنعتی از کاربریهای است که جانمایی مناسب آن میتواند محیط طبیعی و انسانی را از تأثیرات منفی استقرار کاربری صنعتی مصون دارد و به تحقق توسعه پایدار با رویکرد کمترین خطرزایی و خطرپذیری کمک نماید. ازاینرو در این تحقیق با لحاظ نمودن استانداردهای حریمها و دسترسیهای معیارهای طبیعی و انسانی موجود در محدوده شهرستان اردبیل به پهنهبندی اراضی شهرستان اردبیل جهت تعیین مکان مناسب برای استقرار صنایع اقدام گردید. این تحقیق ازلحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و تحلیلی میباشد، بدین معنی که با استفاده از استانداردهای موجود به جانمایی صنایع در محدوده موردمطالعه اقدام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اراضی کاملاً مناسب برای استقرار صنایع، 43720 هکتار از اراضی محدوده موردمطالعه را شامل میشود. با توجه به اینکه مدل AHp فقط توانایی شناسایی پهنههای مناسب و نامناسب برای استقرار صنایع را داراست و نمیتواند اولویت و ارجحیت استقرار صنایع، در مکانهای مناسب را تحقق بخشد؛ بنابراین با استفاده از قابلیتهای نرمافزار ARC MAp به شناسایی و جداسازی پهنههای کاملاً مناسب که حداقل 200 هکتار مساحت داشته باشند، اقدام گردید و با استفاده از مدل VIKOR و 8 معیار مؤثر در امر مکانیابی صنایع، به اولویتبندی پهنههای شناسایی شده اقدام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مکان فعلی صنایع در شهرستان اردبیل با پهنههای بهینه شناسایی شده در این تحقیق، مغایرت دارد و همچنین 6 پهنه مناسب جدید برای استقرار واحدهای صنعتی در محدوده شهرستان اردبیل شناسایی و اولویتبندی استقرار صنایع در این پهنهها مشخص شد.