برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
همایون گلستانه؛ حسن صادقی نائینی
چکیده
طراحی برای نوآوری اجتماعی بهعنوان رویکردی مؤثر برای مقابله با مسائل پیچیده اجتماعی و ترویج توسعه جامعه پایدار در سراسر جهان ظهور کرده است. این مقاله یافتههای حاصل از یک تحلیل جامع از 14 ابتکار طراحی برای نوآوری اجتماعی را تلفیق میکند که از طریق رویکردها و فرآیندهای مشارکتی متنوع، به مسائل پیچیده اجتماعی ازجمله انسجام اجتماعی، ...
بیشتر
طراحی برای نوآوری اجتماعی بهعنوان رویکردی مؤثر برای مقابله با مسائل پیچیده اجتماعی و ترویج توسعه جامعه پایدار در سراسر جهان ظهور کرده است. این مقاله یافتههای حاصل از یک تحلیل جامع از 14 ابتکار طراحی برای نوآوری اجتماعی را تلفیق میکند که از طریق رویکردها و فرآیندهای مشارکتی متنوع، به مسائل پیچیده اجتماعی ازجمله انسجام اجتماعی، توانمندسازی اقتصادی، پایداری محیطی و سلامت و رفاه میپردازند. این مطالعه از روشهای پژوهش کیفی، ازجمله تحلیل مضمون و تحلیل مطالعات موردی تطبیقی استفاده میکند. دادهها از مستندات پروژه و مقالات مرتبط با آنها جمعآوری شدهاند و درک جامعی از تأثیرات چندوجهی طراحی برای نوآوری اجتماعی در زمینههای مختلف ارائه میدهند. یافتههای کلیدی بر اثربخشی طراحی انسانمحور و سازوکارهای مشارکت جامعه در دستیابی به نتایج پایدار تأکید میکنند. پروژهها، تأثیرات قابلتوجهی مانند تقویت پیوندهای اجتماعی، ارتقاء حفاظت محیطی، بهبود نتایج سلامتی و تقویت اقتصاد محلی از طریق فعالیتهای کارآفرینی را نشان میدهند. این مقاله با ارائه بینشهایی در مورد ظرفیت تحولآفرین طراحی برای نوآوری اجتماعی در مواجهه با چالشهای مختلف اجتماعی، بر اهمیت استراتژیهای تطبیقی، مشارکتهای اجتماعی و مدلهای مقیاسپذیر برای پیشبرد توسعه جامعه پایدار از طریق رویکردهای مبتنی بر طراحی تأکید میکند.
برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
مائده هاشم زاده؛ حسن صادقی نائینی؛ ناعمه دنیامالی؛ مهدیه جعفرنژاد شهری
چکیده
این مطالعه به بررسی تأثیر محصولات شهری در افزایش ارتباط افراد با شهرهای خود و تقویت ارتباطات اجتماعی میان ساکنان آنها پرداخت. به این منظور، با بررسی دقیق پایگاههای داده علمی امرالد[1]، ابسکو[2] و وب آف ساینس[3] اسناد منتشرشده از سال 2013 تا نوامبر 2022 موردمطالعه قرار گرفت. از مجموع 1532 مقالهی اولیه، پس از چندین مرحله ارزیابی، 14 مقالهی ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی تأثیر محصولات شهری در افزایش ارتباط افراد با شهرهای خود و تقویت ارتباطات اجتماعی میان ساکنان آنها پرداخت. به این منظور، با بررسی دقیق پایگاههای داده علمی امرالد[1]، ابسکو[2] و وب آف ساینس[3] اسناد منتشرشده از سال 2013 تا نوامبر 2022 موردمطالعه قرار گرفت. از مجموع 1532 مقالهی اولیه، پس از چندین مرحله ارزیابی، 14 مقالهی کلیدی برای بررسی نهایی انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که محصولات شهری نقش قابلتوجهی در افزایش حس تعلق شهروندان به شهرهایشان داشته و بر بهبود کیفیت زندگی و میزان رضایتمندی آنها تأثیر مثبتی گذاشتند. این پژوهش دیدگاههایی را برای سیاستگذاریهای شهری، برنامهریزیها و فرآیندهای برندسازی شهری ارائه داد و بر اهمیت در نظر گرفتن نقش طراحان محصول بهعنوان بخش مهمی از فرآیند طراحی شهری تأکید داشت، چراکه این گروه از طراحان قادرند به تقویت پیوند شهروند با شهر و ارتقاء همبستگی اجتماعی کمک کنند. اصالت این تحقیق در رویکرد سیستماتیک آن برای درک تأثیر محصولات شهری بر ارتباط با شهر و پیوندهای اجتماعی بود. [1]. Emerald[2]. Ebsco[3]. Web of Science (wos)
حسن صادقی نائینی؛ زهرا دهقانی؛ حمیده ترابی؛ ناصر کلینی ممقانی؛ زهرا کاویان
چکیده
شیوع کرونا باعث تغییر در سبک زندگی و رفتار مردم شد. این تغییرات در حوزههای مختلفی نظیر حملونقل رخ داد. در زمینه حملونقل درونشهری، گزینههای مختلفی شامل سیستم حملونقل عمومی، شخصی و دوچرخه وجود دارد که کشورهای مختلف رفتارهای متفاوتی در میزان استفاده از آنها قبل و بعد از کرونا داشتند. هدف از این پژوهش، سنجش تأثیر کووید-19 بر ...
بیشتر
شیوع کرونا باعث تغییر در سبک زندگی و رفتار مردم شد. این تغییرات در حوزههای مختلفی نظیر حملونقل رخ داد. در زمینه حملونقل درونشهری، گزینههای مختلفی شامل سیستم حملونقل عمومی، شخصی و دوچرخه وجود دارد که کشورهای مختلف رفتارهای متفاوتی در میزان استفاده از آنها قبل و بعد از کرونا داشتند. هدف از این پژوهش، سنجش تأثیر کووید-19 بر استفاده از انواع حملونقل و مقایسهی آنها باهم میباشد. در این پژوهش برای بررسی انواع روشهای حملونقل در شیراز و تهران از پرسشنامه لیکرت استفاده شد. شرکتکنندگان شامل کسانی بودند که قبل یا بعد از کرونا، از سیستم دوچرخه بیدود استفاده کردهاند. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از سیستم دوچرخه بیدود در زمان همهگیری ویروس کرونا کاهش یافته است. همچنین استفاده از وسایل نقلیه شخصی، افزایش و استفاده از وسایل حملونقل عمومی با کاهش همراه بوده است. در میان انواع وسایل نقلیه در زمان قبل کرونا حملونقل عمومی و بعد از کرونا حملونقل شخصی بیشترین استفاده را داشته است.
مهدیه جعفرنژاد شهری؛ حسن صادقی نائینی
چکیده
یکی از مهمترین محیطهایی که هر روزه افراد جامعه با آن در تعامل هستند، محیطهای شهری است که برای رفاه حال افراد، با وسایلی در مکانهای مناسب، مجهز شدهاند. کیفیت محیط شهری، در توجه تؤام به جنبههای کیفی و کمی عناصر شهری و اجزای تشکیلدهنده آنها نهفته است. در بسیاری از شهرهای پیشرفتۀ دنیا با تلفیق تکنولوژی و عوامل توسعه پایدار، ...
بیشتر
یکی از مهمترین محیطهایی که هر روزه افراد جامعه با آن در تعامل هستند، محیطهای شهری است که برای رفاه حال افراد، با وسایلی در مکانهای مناسب، مجهز شدهاند. کیفیت محیط شهری، در توجه تؤام به جنبههای کیفی و کمی عناصر شهری و اجزای تشکیلدهنده آنها نهفته است. در بسیاری از شهرهای پیشرفتۀ دنیا با تلفیق تکنولوژی و عوامل توسعه پایدار، سعی در مناسب سازی شهر برای بالا بردن کیفیت زندگی افراد جامعه شده است. در این مطالعه موردی و مقطعی، به استناد هدف اصلی تحقیق که ارزیابی نقش مبلمان شهری بهعنوان یکی از اِلمانهای مؤثر در شهر هوشمند است، از طریق پرسشگری، تعداد 51 پرسشنامۀ تکمیلشده، حاصل شد که نتایج آن به کمک نرمافزار SPSSWin 23 آنالیز شد، این بررسی حاکی از این مهم است که هوشمند سازی شهری برای اکثر گروههای سنی و جنسی از اهمیت بالا برخوردار است. با توجه به موارد اخیر، طراحی شایسته مبلمان شهری هوشمند چه با سیستم اینترنت اشیا و چه بدون آن، میتواند به حصول درجات بالاتری از پایداری شهری، بینجامد.