غلامرضا لطیفی
غلامرضا لطیفی
شهاب الدین کرمانشاهی؛ علیرضا رامندی؛ مهدی بشیری نیا؛ مهتا میرمقتدایی؛ مهدی شکرگذار
چکیده
در سالهای اخیر، از رویکرد «توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی» برای بازنگری در اصول سنتی طرحهای جامع شهری استفاده شده است. این مقاله سعی دارد دستورالعمل ارزیابی طرحهای توسعه شهری را مطابق با اصول این رویکرد ارائه دهد. این ارزیابی در قالب اصول تراکم، تنوع، طراحی، دسترسی به مقاصد و فاصله تا حملونقل همگانی به عنوان بعدهای اساسی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، از رویکرد «توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی» برای بازنگری در اصول سنتی طرحهای جامع شهری استفاده شده است. این مقاله سعی دارد دستورالعمل ارزیابی طرحهای توسعه شهری را مطابق با اصول این رویکرد ارائه دهد. این ارزیابی در قالب اصول تراکم، تنوع، طراحی، دسترسی به مقاصد و فاصله تا حملونقل همگانی به عنوان بعدهای اساسی رویکرد و بررسی روابط این معیارها با یکدیگر انجام شده شده است. فرآیند ارزیابی، با استفاده از سیستم منطقهبندی پویا، در فواصل قابل پیادهروی انجام شده تا بدین ترتیب تصویر واقعگرایانه از وضعیت شهر در رابطه با هر اصل ارائه دهد. با استفاده از این روش، نقاط ضعف و قوت طرحهای جامع، با جزئیات بیشتر و نمایش گرافیکی، مشخص خواهد شد. در نهایت، خروجیهای ارزیابی، در قالب نمودارهای آماری و نقشههای پراکندگی جغرافیایی، برای بهبود طرحهای جامع در فرآیند بازنگری این طرحها مفید خواهد بود. نتایج ارزیابی طرح جامع شهر نیشابور نشان میدهد که توسعه این شهر در ابعاد تراکم، تنوع و فاصله تا حملونقل همگانی، خلاف جهت توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی است. بنابراین، توصیه میشود در بازنگری طرح جامع شهر در حوزه برنامهریزی یکپارچه کاربری زمین و حملونقل به ملاحظات مربوط به توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی توجه ویژه شود.
خشایار کاشانی جو
چکیده
اراضی عباسآباد یکی از مهمترین ظرفیتهای طبیعی و تپههای تاریخی شهر تهران است که از حدود 17 سال پیش، به منظور ایجاد قطب گردشگری و فرهنگی پایتخت ایران مورد برنامهریزی و سپس بهرهبرداری قرار گرفت. با توجه به آغاز به کار حوزههای جدید فعالیتی در این مجموعه، تغییرالگوهای فراغتی و نیازهای شهروندان و نیز تعارضات مدیریتی به دلیل استقرار ...
بیشتر
اراضی عباسآباد یکی از مهمترین ظرفیتهای طبیعی و تپههای تاریخی شهر تهران است که از حدود 17 سال پیش، به منظور ایجاد قطب گردشگری و فرهنگی پایتخت ایران مورد برنامهریزی و سپس بهرهبرداری قرار گرفت. با توجه به آغاز به کار حوزههای جدید فعالیتی در این مجموعه، تغییرالگوهای فراغتی و نیازهای شهروندان و نیز تعارضات مدیریتی به دلیل استقرار ارگانهای مستقل در محدوده به نظر میرسد مدیریت موثر فعالیتهای مجموعه در گرو توجه به تغییرات صورتگرفته و بازنگری نیازها و ظرفیتها با توجه به شرایط حال حاضر است. در این راستا از طریق مطالعات اسنادی، مشاهدات میدانی، مصاحبههای عمیق با ذینفوذان و ذیمدخلان و نظرسنجی از مراجعان به بخشهای مختلف از طریق پرسشنامه در ماهها و فصول مختلف طی یک سال، وضعیت بهرهبرداری از مجموعه بررسی شد و راهکارهای متناسب ارائه شد. اهم این راهکارها به لزوم افزایش تنوع و اختلاط عملکردی در مجموعه، افزایش نقشآفرینی اراضی در فعالیتهای فرهنگی به ویژه با محوریت بخش خصوصی، تأمین شرایط اولیه آسایشی در فضاهای باز، ارتقاء شیوههای اطلاعرسانی و آوازهسازی و نیز ارتقاء زیرساختهای مدیریتی متناسب با بهرهبرداری اشاره دارد.
برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
بهنام پزشکی؛ سعید پیری؛ علیرضا استعلاجی؛ حمیدرضا صباغی
چکیده
فضاهای شهری دستخوش تغییرات شده و به لحاظ کالبدی و عملکردی دچار فرسودگی میشوند. در این راستا به منظور ارتقای کیفیت فضاهای شهری رویکردهای متعددی ارایه شده، که برآیند سیر تکاملی آنها بازآفرینی بودهاست. بازآفرینی شهری دربرگیرندهی برنامه هایی با اهداف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی میباشد. پژوهش ...
بیشتر
فضاهای شهری دستخوش تغییرات شده و به لحاظ کالبدی و عملکردی دچار فرسودگی میشوند. در این راستا به منظور ارتقای کیفیت فضاهای شهری رویکردهای متعددی ارایه شده، که برآیند سیر تکاملی آنها بازآفرینی بودهاست. بازآفرینی شهری دربرگیرندهی برنامه هایی با اهداف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی آن دسته از عوامل موثر بر کیفیت فضاهای همگانی که با موفقیت بازآفرینی شهری در ارتباط است، انجام میشود؛ لذا کوشش دارد ضمن دستیابی به مدلی مفهومی، مهمترین ابعاد تاثیرگذار بر ارتقای بازآفرینی شهری ارایه دهد. ازنظر روش، از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی میباشد. با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و با کمک نرمافزار AMOS به شناسایی عوامل موثر بر بازآفرینی فضاهای همگانی و میزان تاثیرگذاری آنها پرداخته شده است. مطابق با نتایج تحلیل در میان مولفه های بعد کالبدی، زیبایی (بارعاملی 983/0)، در مولفههای بعد اقتصادی، عدالت (با بارعاملی 964/0)، در مولفه های بعد اجتماعی – فرهنگی، معنا و هویت (بارعاملی 00/1)، در نهایت از مولفه های بعد زیست محیطی، معنا و پاکیزگی (با بارعاملی 671/0) بیشترین تاثیر را دارند. با حذف مولفهی آسایش سایر مقادیر آمارهای مستخرج از مدل نظری پژوهش نیزحاکی از انطباق خوب مدل است. مولفه های انتخاب شده برای سنجش بازآفرینی فضای همگانی بوستان ولایت تهران از اعتبار لازم برخوردار بوده است.
محمد لواجو؛ عباس ارغان؛ محمدرضا زند مقدم
چکیده
وجود نابرابری و ناهمگونی فضایی بسیار شدید بین شهر تهران و سایر سکونتگاههای واقع در منطقه شهری تهران موجب افزایش افتراق و کاهش عدالت فضایی در منطقه کلانشهری تهران شده است. ازاینرو پژوهش حاضر در نظر دارد تا عوامل تأثیرگذار در تحقق اهداف طرح مجموعه شهری در نظام مدیریت منطقه کلانشهری تهران را با رویکرد نهادی و با روش فراترکیب ...
بیشتر
وجود نابرابری و ناهمگونی فضایی بسیار شدید بین شهر تهران و سایر سکونتگاههای واقع در منطقه شهری تهران موجب افزایش افتراق و کاهش عدالت فضایی در منطقه کلانشهری تهران شده است. ازاینرو پژوهش حاضر در نظر دارد تا عوامل تأثیرگذار در تحقق اهداف طرح مجموعه شهری در نظام مدیریت منطقه کلانشهری تهران را با رویکرد نهادی و با روش فراترکیب استخراج کند. در این پژوهش با بررسی سیستماتیک کلیهی مقالات منتشرشده در مجلات علمی-پژوهشی با موضوع مجموعه شهری در دورهی زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، یافتههای حاصل از ۲۳ مطالعه با روش فراترکیب جمعآوری و مهمترین عوامل با رویکرد تحلیل محتوای جهتدار شناسایی شدند. به این صورت، نگاه خبرگان به وضعیت موجود مجموعهی شهری تهران یکپارچه و پیشنهادها در دو بعد تغییر نهادی و توافق نهادی دستهبندی شد. نتایج نشان داد که اصلاح ساختار سازمانی مجموعهی شهری تهران بهعنوان ضروریترین گام مبین تأکید بر رویکرد تغییر نهادی است. از سوی دیگر نتایج در سطح متغیرها بر الگوی توسعهی چندمرکزی در راستای تغییر نهادی در سیستمهای برنامهریزی، لزوم مدیریت جامع و یکپارچه منطقه کلانشهری و حرکت بهسوی حکمروایی منطقهی کلانشهری، تمرکززدایی و ایجاد یک شبکهی عملکردی چندسویه، شفافیت و پاسخگویی و تشریکمساعی تأکید دارد.
برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
حمیدرضا صارمی؛ پیمان امیدی
چکیده
کلانشهر تهران در سده گذشته با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، ازاینرو دچار مشکلات ترافیکی در غالب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درونشهری با خودرو شخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی بهعنوان یک راهکار مورداستفاده قرار میگیرد؛ بنابراین ...
بیشتر
کلانشهر تهران در سده گذشته با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، ازاینرو دچار مشکلات ترافیکی در غالب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درونشهری با خودرو شخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی بهعنوان یک راهکار مورداستفاده قرار میگیرد؛ بنابراین افزایش مشکلات ناشی از ازدحام ترافیکی در شهرهای کشور، ضرورت توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی را بیشازپیش آشکار نموده است. هدف پژوهش، ارزیابی، تحلیل و برنامهریزی توسعهی انجامشده در شعاع عملکرد ایستگاه مترو منیریه با معیارهای توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی، است. روش پژوهش توصیفی_تحلیلی است که ابتدا به شناسایی اصول توسعه با محوریت حملونقل عمومی میپردازد. سپس، مشخصات محدوده مطالعاتی با معیارهای توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی و استانداردهای موسسه سیاستهای توسعه و حملونقل ارزیابی میکند. یافتهها نشان میدهد ایستگاه منیریه استاندارهای لازم در جهت پیادهسازی این الگو را طی نکرده است بهبیاندیگر، شهر در جهت خودرو محوری برنامهریزیشده و خودرو نسبت به پیاده در ارجحیت قرار گرفته است.
برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای
مهسا قانع؛ علی اصغر عباسی اسفجیر؛ علی رحمانی فیروز جاه
چکیده
کیفیت زندگی از اساسیترین مقوله های علوم اجتماعی است که بر ابعاد عینی و ذهنی متمرکز است. محتوا، نوع و کیفیت شبکه روابط و تجربیات مشترک تأثیرات زیادی بر موفقیت افراد در حوزههای مختلف زندگی آنها و کل کیفیت زندگیشان دارد. در شهر کرمانشاه وجود محورهای عبوری در بخشهایی از شهر تغییرات کالبدی و گسست اجتماعی را در پی داشته است. ...
بیشتر
کیفیت زندگی از اساسیترین مقوله های علوم اجتماعی است که بر ابعاد عینی و ذهنی متمرکز است. محتوا، نوع و کیفیت شبکه روابط و تجربیات مشترک تأثیرات زیادی بر موفقیت افراد در حوزههای مختلف زندگی آنها و کل کیفیت زندگیشان دارد. در شهر کرمانشاه وجود محورهای عبوری در بخشهایی از شهر تغییرات کالبدی و گسست اجتماعی را در پی داشته است. باهدف سنجش رابطه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر کرمانشاه، مفاهیم سرمایه اجتماعی با ابعاد ساختاری، شناختی، هنجاری و کیفیت زندگی با ابعاد عینی و ذهنی بررسی شد. جامعه آماری ساکنان مناطق 1، 2 و 4 شهر کرمانشاه بودهاند و از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در بخش استنباطی و برای سنجش رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی و ابعاد آن و کیفیت زندگی با ابعاد آن از نرمافزار SPSS استفاده شد و رابطه همه متغیرها در فاصله اطمینان 95% معنادار و مثبت بود. با استفاده از نرمافزار AMOS و رسم مدل معادلات ساختاری مشخص شد که سرمایه اجتماعی شناختی بیش از متغیرهای دیگر در تغییرات کیفیت زندگی سهم دارد. درواقع افزایش سرمایه اجتماعی گامی در جهت ارتقای کیفیت زندگی است و روابط و الگوهای پیوندهای اعضای جامعه میتواند در کیفیت زندگی آنها مؤثر باشد.