غلامرضا لطیفی
چکیده
در آغازین بهار قرن جدید با غمی جانکاه روبرو شدیم و یکی از شریف ترین و پاک ترینمعلمان این دیار کهن را که استادی به غایت کمال و ادب و نیز شاعر، ادیب، سخنور و سخن دان ونویسنده ای متبحر بود را از دست دادیم، سخن از اصغر عسکری خانقاه اولین انسان شناس زیستیکشور و مردم شناسی تمام عیار بود، که در 15 فروردین ماه 1401 پس از یک دوره بیماری در سن84 سالگی ...
بیشتر
در آغازین بهار قرن جدید با غمی جانکاه روبرو شدیم و یکی از شریف ترین و پاک ترینمعلمان این دیار کهن را که استادی به غایت کمال و ادب و نیز شاعر، ادیب، سخنور و سخن دان ونویسنده ای متبحر بود را از دست دادیم، سخن از اصغر عسکری خانقاه اولین انسان شناس زیستیکشور و مردم شناسی تمام عیار بود، که در 15 فروردین ماه 1401 پس از یک دوره بیماری در سن84 سالگی درگذشت.
محسن صادقی امینی؛ غلامرضا لطیفی؛ جعفر هزارجریبی؛ ابوتراب طالبی
چکیده
از مهمترین اهداف طرحهای تفصیلی، تأمین سرانههای استاندارد خدمات شهری در راستای رفع نیازهای شهروندان است. تحققپذیری این طرحها، موکول به انطباق با زمینه است که در یک جامعۀ اسلامی، الزامات خاص خود را طلب میکند. در آموزههای اسلام، پاسخ به نیازهای مادی و فرا مادی انسان مدنظر قرارگرفته و شهر بهعنوان بستر حیات طیبه، باید این ...
بیشتر
از مهمترین اهداف طرحهای تفصیلی، تأمین سرانههای استاندارد خدمات شهری در راستای رفع نیازهای شهروندان است. تحققپذیری این طرحها، موکول به انطباق با زمینه است که در یک جامعۀ اسلامی، الزامات خاص خود را طلب میکند. در آموزههای اسلام، پاسخ به نیازهای مادی و فرا مادی انسان مدنظر قرارگرفته و شهر بهعنوان بستر حیات طیبه، باید این مهم را تسهیل کند. بنابراین فراهم نمودن سرانۀ کالبدهای متناظر با نیازهای فرا مادی (مانند کاربری مذهبی)، از اهمیت برخوردار است. این پژوهش در شرایطی که خلاً پژوهشهای مختلف کیفی و کمی در خصوص سرانۀ مذهبی شهرها کاملاً محسوس است، ضمن ارائۀ الگویی برای آسیبشناسی توزیع فضایی سرانۀ مذهبی شهرها، به ارزیابی طرح تفصیلی شهر مقدس قم از این منظر پرداخته است. تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که گردآوری دادههای آن با روش اسنادی و مشاهدۀ میدانی انجام پذیرفته و در نهایت، دادههای اطلاعات مکانی (GIS) حاصل از برداشت میدانی پژوهشگر در انطباق با طرح تفصیلی مصوب و اسناد فرادست، تحلیل محتوا شد. نتایج تحقیق، کمبود سرانۀ مذهبی در مقیاس محلههای شهر قم را با روشهای مختلف تحلیلی، اثبات میکند. از یکسو طرح تفصیلی، مساحتی حدود 7% کاربریهای مذهبی محلات را در تعریض معابر قرار داده و از سوی دیگر، عدم توزیع استاندارد و نرمال فضاهای مذهبی موجود و پیشنهادی طرح تفصیلی، منجر به انحراف بین حداقل %34 تا 68% نسبت به اهداف طرح جامع شهر و مقررات موضوعه شده است.
مجتبی رفیعیان؛ زهرا رحمتی؛ هاشم داداش پور
چکیده
امروز با گسترش شهریشدن، بیشازپیش شاهد فضامند شدنِ منطقِ رقابتی و توسعه در جهان پیرامون هستیم. به بیانی دیگر میتوان گفت آنچه در قالب انواع طرحها و برنامهها بدانها برخورد میکنیم، بهنوعی نمایندۀ منطقِ نامبرده تلقی میشود. بهعنوان مصداقی از این طرحها و برنامهها، این نوشتار به ترسیم فضای منازعه شکلگرفته پیرامون محدوده ...
بیشتر
امروز با گسترش شهریشدن، بیشازپیش شاهد فضامند شدنِ منطقِ رقابتی و توسعه در جهان پیرامون هستیم. به بیانی دیگر میتوان گفت آنچه در قالب انواع طرحها و برنامهها بدانها برخورد میکنیم، بهنوعی نمایندۀ منطقِ نامبرده تلقی میشود. بهعنوان مصداقی از این طرحها و برنامهها، این نوشتار به ترسیم فضای منازعه شکلگرفته پیرامون محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران با بهرهگیری از روش کیفی گرانددتئوری میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، بهواسطه در هم تنیدگی عقلانیت آکادمیک و شبکههای قدرت، دانشی که دغدغۀ خیر عمومی دارد، تولید میشود و مسئله را که در اینجا ضرورت بخشی به ایجاد دانشگاه سبز، کارآفرین و هوشمند است، خلق میکند. بهطور همزمان این دانش خاص تولیدشده توسط روابط قدرت مشروعیت بخشی میشود. اینجاست که منطق توسعه در فرم فضایی خاصی بازتولید میشود. یکی از وجوه اشتراک این فضامندی در مفهوم عام منطق توسعه، انواع سلب مالکیتها[1] و برونرانیهاست. این سلب مالکیت در کنار همۀ اعمال قدرتها، مقاومتهایی را از سوی اهالی محله وصال در پی دارد. در نهایت مجموعه این نیروهای متکثر دخیل و شکلگرفته حول طرح توسعه دانشگاه تهران ترسیمشده و با اتکا به روششناسی نسبت ادعاهای طرح مذکور با میدان واقعیت سنجیده میشود. [1]. Dispossession
علی اسکوئی ارس
چکیده
عدم توجه به ویژگیهای ساختاری سکونتگاههای غیررسمی با پیشبرد راهکارهایی مبتنی بر جزءنگری در مواجة با این معضل شهری، روز به روز بر دامنة مشکلات در این سکونتگاهها میافزاید. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای محلة آخماقیه بهعنوان یکی از سکونتگاههای غیررسمی در شهر تبریز است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و بهمنظور تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
عدم توجه به ویژگیهای ساختاری سکونتگاههای غیررسمی با پیشبرد راهکارهایی مبتنی بر جزءنگری در مواجة با این معضل شهری، روز به روز بر دامنة مشکلات در این سکونتگاهها میافزاید. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای محلة آخماقیه بهعنوان یکی از سکونتگاههای غیررسمی در شهر تبریز است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بوده و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش پرسشنامه و آزمونهای تیتست، فریدمن و همبستگی بهرهبرداری شده است. دادههای پژوهش، با استفاده از مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی گردآوری شده (ترکیبی از روشهای کمی و کیفی) و حجم نمونه هم بر اساس فرمول کوکران معادل 378 نفر برآورده شده است. شاخصهای تعیین شده در این پژوهش، به تریتب شاخصهای "کالبدی" "اجتماعی" "اقتصادی" و "زیرساختی" هستند. نتایج تحلیل دادهها و پرسش نامهها حاکی از آن بود که محلة آخماقیه از نظر ویژگیهای ساختاری (کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی) پایینتر از حد متوسط قرار داشت و بیشترین میزان رضایتمندی ساکنان محلة آخماقیة تبریز در میان مؤلفههای مورد مطالعه، مربوط به مؤلفة اجتماعی بود و پس از آن به تریتب مؤلفة «زیرساختی»، مؤلفة «کالبدی» و در نهایت کمترین رضایتمندی مربوط به مؤلفة «اقتصادی» بود و بهطورکلی رضایتمندی ساکنان از شاخصهای ساختاری سکونتگاههای غیررسمی یکسان نبود. یافتههای دیگر تحقیق نشان داد که بین کیفیت زیرساختی و کیفیت اقتصادی محلة آخماقیه، ارتباط معنادار و مثبتی وجود داشت.
فاطمه قربانی؛ علی اکبر سالاری پور
چکیده
با توجه به روند گرم شدن کره زمین و افزایش روزافزون میزان انتشار گازهای گلخانهای و وابستگی افراد به خودروی شخصی، لزوم توجه بیشتر متخصصین شهری بالأخص برنامه ریزان شهری به تأثیر شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی بر مصرف انرژی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، بیشازپیش مشخص میشود. در این میان فرم شهر با شاخصهایی چون تراکم، ...
بیشتر
با توجه به روند گرم شدن کره زمین و افزایش روزافزون میزان انتشار گازهای گلخانهای و وابستگی افراد به خودروی شخصی، لزوم توجه بیشتر متخصصین شهری بالأخص برنامه ریزان شهری به تأثیر شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی بر مصرف انرژی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، بیشازپیش مشخص میشود. در این میان فرم شهر با شاخصهایی چون تراکم، اختلاط کاربری، طراحی، فاصله تا حملونقل عمومی و فاصله تا مرکز شهر یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده در الگوهای سفر ساکنین است. تحقیق حاضر در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و با 1000 حجم نمونه و بهمنظور بررسی ارتباط شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار بر میزان فاصله سفر خانوار و VKT[1] در سطح نواحی ترافیکی شهر قزوین انجامشده است. در این پژوهش از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفادهشده است. نتایج تحلیل بیانکننده این است که متغیرهای فرم شهری و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار تا 23 درصد بر میزان مسافت طی شده توسط خودروی شخصی، تا 33 درصد بر میزان فاصله سفر خانوار و تا حدود 17 درصد بر فاصله سفر کاری خانوارها تاثیرگذارند. در این پژوهش فاصله تا مرکز شهر (با ضریب بتا،217/0) مهمترین متغیر فرم شهری بر میزان VKT و عامل مالکیت وسیله نقلیه نیز (با ضریب بتا، 243/0) مؤثرترین متغیر اقتصادی بر میزان VKT میباشد. [1]. Vehicle Kilometer Travel
احسان اصلانی؛ سید کمال الدین شهریاری؛ حسین ذبیحی
چکیده
شهر تاریخی یزد، بخشی از شهر یزد است که بهعنوان اولین بافت شهری از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ازآنجاییکه این محدوده با چالشهای متعدد ناشی از ناهماهنگی مابین سازمانها و نهادهای ذینفوذ در مدیریت شهری روبهروست، شناسایی شاخصهای مؤثر بر ایجاد نظام مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد میتواند به بهبود ...
بیشتر
شهر تاریخی یزد، بخشی از شهر یزد است که بهعنوان اولین بافت شهری از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ازآنجاییکه این محدوده با چالشهای متعدد ناشی از ناهماهنگی مابین سازمانها و نهادهای ذینفوذ در مدیریت شهری روبهروست، شناسایی شاخصهای مؤثر بر ایجاد نظام مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد میتواند به بهبود وضعیت آن کمک کند. روش تحقیق به این صورت است که ابتدا پنل خبرگان با حضور 5 نفر از مسئولان و مدیران شهری فعلی و اسبق شهر یزد تشکیل شد تا چالشهای پیش روی عوامل مؤثر در بافت تاریخی شهرهای ایران تدقیق گردند. پس از جمعبندی، تعداد 48 شاخص به دست آمد که مطابق با ماهیت ابعاد مدیریت یکپارچه شهری دستهبندی شدند. این شاخصها در قالب یک پرسشنامه با طیف لیکرت 5 گزینهای، بین 32 نفر از مسئولان و مدیران شهری باتجربه شهر یزد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، توزیع گردید. ساختار نظری مفروض تحقیق با استفاده از نرمافزار SmartPLS 3 مورد برازش قرار گرفت. با توجه به ضرایب مسیر، ارتباط مستقیم و معنیداری میان ابعاد مختلف یکپارچگی درونسازمانی، نهادی، برنامهای، ساختاری/قانونی، عمودی و میانسازمانی با مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد وجود دارد و 41 شاخص در این رابطه مؤثر تشخیص داده شدند. در نهایت، راهکارهایی بهمنظور ایجاد نظام مدیریت یکپارچه شهری در شهر تاریخی یزد پیشنهاد شد.
زهره فرزین فر؛ امیررضا کنجکاو منفرد؛ سید محمد طباطبایی نسب
چکیده
مالکیت روانشناختی یکی از مباحث اصلی مدیریت است که در دانش مدیریت، روانشناسی و در محدوده رفتار سازمانی راهیافته است. هدف این پژوهش واکاوی عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی در گردشگری شهری است. روش پژوهش فراترکیب است. جامعه آماری شامل مقالات خارجی معتبر و در دسترس پژوهشگر در پایگاههای داده امرالد، ساینس دایرکت و گوگل اسکالر است ...
بیشتر
مالکیت روانشناختی یکی از مباحث اصلی مدیریت است که در دانش مدیریت، روانشناسی و در محدوده رفتار سازمانی راهیافته است. هدف این پژوهش واکاوی عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی در گردشگری شهری است. روش پژوهش فراترکیب است. جامعه آماری شامل مقالات خارجی معتبر و در دسترس پژوهشگر در پایگاههای داده امرالد، ساینس دایرکت و گوگل اسکالر است که بین آنها تعداد 42 پژوهش، که با موضوع پژوهش مرتبط بودند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند (غیر تصادفی) و روش گردآوری دادههای پژوهش مطالعه نظاممند است. روایی پژوهش با استفاده از تحلیل کسپ و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب کاپا بررسی و تأیید شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به موفقیت مالکیت روانشناختی باید عوامل مؤثر بر مالکیت روانشناختی را شناسایی کنیم که شامل شخصیت، دلبستگی، خودمختاری، عدالت درک شده، کنترل درک شده توسط گردشگر، انگیزه، سرمایهگذاری گردشگران در گردشگری، دلبستگی ملی گردشگران، شهرت برند درک شده، جذبه تبلیغات شبه- مالکیت، خود پنداره، عامل اجتماعی فرهنگی، ایجاد دانش، سیستم کاری با عملکرد بالا و احساس قدرت است.