رضا خیرالدین؛ محمد عباسپور کالمرزی
چکیده
مناطق صعبالعبور کوهستانی یکی از مقاصد جذاب گردشگری هستند؛ که به دلیل دسترسی دشوار به این مناطق کمتر موردتوجه قرار میگیرند. بهترین راه دسترسی به این مناطق استفاده از شبکه ریلی است، شبکه ریلی میتواند موجب حفاظت از محیط طبیعی و سکونتگاهی گردد و از آلودگیهای محیطی و ورود بیشازحد جمعیت به این مناطق جلوگیری نماید. با توجه به این ...
بیشتر
مناطق صعبالعبور کوهستانی یکی از مقاصد جذاب گردشگری هستند؛ که به دلیل دسترسی دشوار به این مناطق کمتر موردتوجه قرار میگیرند. بهترین راه دسترسی به این مناطق استفاده از شبکه ریلی است، شبکه ریلی میتواند موجب حفاظت از محیط طبیعی و سکونتگاهی گردد و از آلودگیهای محیطی و ورود بیشازحد جمعیت به این مناطق جلوگیری نماید. با توجه به این موضوع هدف از این پژوهش تبیین الگوی توسعه گردشگری اکولوژیک در مناطق صعبالعبور کوهستانی بهوسیله محور ریلی است. محور ریلی تهران-مازندران به دلیل قدمت و پیشروی آن در دل مناطق کوهستانی و داشتن قطار گردشگری فعال بهعنوان نمونه مورد مطالعاتی این پژوهش انتخاب شد. برای شناخت و تحلیل وضعیت موجود محور ریلی و مناطق مجاور آن از مطالعات اسنادی، کتابخانهای در کنار پیمایشهای میدانی و برای آگاهی ازنظر ذینفعان و کنشگران این پژوهش از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. سپس با بهرهگیری از این موارد، الگوی توسعه منطقه تدوین شد. در این توسعه ایستگاههای راهآهن نقش کانون توسعه گردشگری در یک منطقه را فراهم مینمایند. ایستگاههایی که دارای بیشترین ظرفیت توسعه بودند بهعنوان کانونهای توسعه گردشگری اکولوژیک انتخاب شدند. این کانونها با تشکیل یک مجموعه گردشگری اعم از جاذبههای طبیعی، روستایی و تاریخی نقش محور توسعه منطقه را پیدا میکنند و نواحی پیرامونی خود را با ایجاد یک شبکه گردشگری رشد میدهند. با این عمل علاوه بر توسعه اقتصادی سکونتگاهها و رونق گردشگری، حفاظت و نگهداری از محیطزیست نیز به بهترین نحو انجام میپذیرد و بدینترتیب گردشگری اکولوژیک در مناطق کوهستانی با محوریت مسیر ریلی تحقق مییابد.
سروناز حسین رضوی؛ زهره داودپور؛ منوچهر طبیبیان؛ مریم معینی فر
چکیده
امروزه درک کامل شهر، نیازمند حرکت از میان جهان واقعی به دنیای مجازی و برعکس است. فضای شهری، بستری است که روابط اجتماعی و حیات مدنی در آن جریان مییابد. تکنولوژی بهعنوان جزء جداییناپذیر از زندگی، شهرها را تحت تأثیر تغییراتی بنیادین و کارکردی قرار داده و بهنوعی ویژگی نوین آنها در قرن بیست ویکم شناخته میشود. این دگرگونیها، دو ...
بیشتر
امروزه درک کامل شهر، نیازمند حرکت از میان جهان واقعی به دنیای مجازی و برعکس است. فضای شهری، بستری است که روابط اجتماعی و حیات مدنی در آن جریان مییابد. تکنولوژی بهعنوان جزء جداییناپذیر از زندگی، شهرها را تحت تأثیر تغییراتی بنیادین و کارکردی قرار داده و بهنوعی ویژگی نوین آنها در قرن بیست ویکم شناخته میشود. این دگرگونیها، دو فضایی شدن زندگی و بهتبع، شهروندانی با استحاله رفتاری را در پی داشته است. بهبیاندیگر فضای شهری هیبریدی، شهروندی با عملکرد دوگانه واقعی-مجازی را خلق کرده است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، کیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جمعآوری دادهها علاوه بر مطالعات میدانی و اسنادی، از طریق پرسشنامه آنلاین بهصورت تصادفی ساده صورت گرفته است. ازآنجاکه جامعه موردمطالعه نامحدود بوده، تعداد نمونه بر اساس فرمول کوهن 559 تعیین که جهت اطمینان بیشتر 660 پرسشنامه آنلاین از 22 منطقه شهر تهران تکمیل شده است. روایی پرسشنامه از طریق پرسشنامه آزمون به تعداد 35 عدد و پایایی با آلفای کرونباخ سنجیده شده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که همبستگی و رابطه معنادار و متقابلی میان متغیرهای پژوهش شامل روابط اجتماعی، کالبد شهر و شهروندان وجود دارد و از برآیند این تعاملات فضای هیبریدی در تهران بهعنوان نماد شهر قرن بیستویکمی خلقشده و فناوری نقش تسهیلگر ارتباطی را در این بین بازی میکند؛ این تعاملات هر روز بیش از روز قبل تقویت شده و نووارگی اجتماعی در حال شکلگیری است.
اعظم افشارنیا؛ اسفندیار زبردست؛ مرتضی طلاچیان
چکیده
بررسی و ارزیابی طرحهای توسعه مبتنی بر نظریههای عدالت فضایی یکی از موضوعاتی است که در برنامهریزی شهری ایران مغفول مانده است. هدف این مقاله تدوین چارچوب معیارهای عدالت فضایی و ارزیابی طرح ساماندهی محلۀ فرحزاد بر اساس آن معیارها به روش کیفی است. ازآنجاکه ارزیابی طرحهای توسعه شهری با رویکرد عدالت فضایی مدنظر است با توجه به ماهیت ...
بیشتر
بررسی و ارزیابی طرحهای توسعه مبتنی بر نظریههای عدالت فضایی یکی از موضوعاتی است که در برنامهریزی شهری ایران مغفول مانده است. هدف این مقاله تدوین چارچوب معیارهای عدالت فضایی و ارزیابی طرح ساماندهی محلۀ فرحزاد بر اساس آن معیارها به روش کیفی است. ازآنجاکه ارزیابی طرحهای توسعه شهری با رویکرد عدالت فضایی مدنظر است با توجه به ماهیت موضوع عمدتاً از روش تحلیل ثانویه استفاده شده است. مبتنی بر یافتههای پژوهش اصول عدالت فضایی در قالب 12 مفهوم شامل، مشاوره با مردم، مشارکت محوری، نفی محرومیت و حاشیهنشینی، رعایت حقوق مردم، توزیع عادلانه منابع، آزادی، برابری فرصتها، نیاز به سهیم شدن در منفعت عمومی، استحقاق، همهشمولی و فراگیری، تنوع و تفاوت شناسایی شد. تحلیل محتوای اسناد طرح ساماندهی محله فرحزاد بیانگر آن است این طرح به میزان کمی با برخی از معیارهای عدالت فضایی مانند مشارکت محوری، مشاوره با مردم، استحقاق، توزیع عادلانه منابع، آزادی، برابری فرصتها انطباق دارد، درصورتیکه معیارهای نفی محرومیت و حاشیهنشینی، همهشمولی و نیاز بهسهیم شدن در منفعت عمومی در برنامهریزی ساماندهی محله فرحزاد جایگاه پائین تری داشته است. طرح ساماندهی محلۀ فرحزاد طرحی کالبدی است که تنها برخی از معیارهای موردنظر عدالت اجتماعی مبتنی بر لیبرالیسم را موردتوجه قرار داده است.
حمید مطیعیان
چکیده
پدیده شهرنشینی باعث شده است تا شهرها آرایش فضایی جدیدی به خود اختصاص دهند و بافتهای قدیمی شهرها کمتر مورد توجه قرار گیرند. این عدم توجه، مشکلات اقتصادی-اجتماعی و زیستمحیطی فراوانی را در این بافتها به همراه داشته و باعث تبدیل آنها به بافتهای فرسوده شهری شده است. بنابراین، امروزه تشخیص بافت فرسوده یکی از گامهای اولیه برای ...
بیشتر
پدیده شهرنشینی باعث شده است تا شهرها آرایش فضایی جدیدی به خود اختصاص دهند و بافتهای قدیمی شهرها کمتر مورد توجه قرار گیرند. این عدم توجه، مشکلات اقتصادی-اجتماعی و زیستمحیطی فراوانی را در این بافتها به همراه داشته و باعث تبدیل آنها به بافتهای فرسوده شهری شده است. بنابراین، امروزه تشخیص بافت فرسوده یکی از گامهای اولیه برای برنامهریزی مدرن شهری میباشد. هدف این مقاله ارائه یک شاخص مکانی یکپارچه بوده تا بتوان به کمک آن میزان فرسودگی بافتهای شهری را تشخیص داد. البته این شاخص شامل مجموعهای از معیارهای مکانی همچون ریزدانگی بافت، قدمت بناها و نفوذپذیری میباشد که جهت محاسبه آنها از سامانه اطلاعات مکانی استفاده شده است. اما در این معیارها، نفوذپذیری نیاز به توجه بیشتری در مدلسازی نسبت به تحقیقات صورت گرفته دارد، لذا در این تحقیق سعی شده است که این معیار به کمک توسعه نشانگرهای دسترسی، اتصال و ترافیک معابر بهصورت جامعتری ارزیابی گردد. سپس بهمنظور تولید یک شاخص یکپارچه برای ارزیابی بافت فرسوده، معیارها بر اساس نظرات افراد خبره و به کمک تصمیمگیری چند معیاره با یکدیگر ترکیب شدهاند. در نهایت، بهمنظور نمایش نتایج فرسودگی، مقادیر حاصل از این شاخص در سطح محلههای منطقه 7 تهران در پنج کلاس از فرسودگی خیلی کم تا خیلی زیاد نمایش داده شده است. مقایسه نتایج مقادیر ارائهشده با بلوکهای فرسوده شهری معرفیشده توسط شهرداری، بازدیدهای میدانی از منطقه و اقدامات شهرداری جهت بهسازی بافت، کارایی بالای روش پیشنهادی را تصدیق میکند.
محمد آیینی
چکیده
شهرهای جدید در ایران عمدتاً برای کاهش بار جمعیت و تراکم فعالیتهای اقتصادی از شهرهای بزرگ ایجاد شدند. اما باوجود پیش اندیشگی، مدیران شهری برای تحقق این اهداف با چالشهای زیادی مواجه شدند. مدیریت مناسب این چالشها برای رسیدن به سطحی قابلقبول از انسجام در مدیریت شهرهای جدید، مستلزم واکاوی و ارزیابی این چالشها و شناخت رابطه و میزان ...
بیشتر
شهرهای جدید در ایران عمدتاً برای کاهش بار جمعیت و تراکم فعالیتهای اقتصادی از شهرهای بزرگ ایجاد شدند. اما باوجود پیش اندیشگی، مدیران شهری برای تحقق این اهداف با چالشهای زیادی مواجه شدند. مدیریت مناسب این چالشها برای رسیدن به سطحی قابلقبول از انسجام در مدیریت شهرهای جدید، مستلزم واکاوی و ارزیابی این چالشها و شناخت رابطه و میزان تأثیرآنها بر همدیگر بصورتی سیستماتیک و هدفمند است، هدف این تحقیق؛ این واکاوی و اثرسنجی است. به این منظور در تحقیق حاضر از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای مسیریابی و تعیین ضرایب تأثیر عوامل اصلی استفاده شده است که درآن پیمایشدر قالب پرسشنامه کارشناسان بهعنوان ابزار اصلی است. رابطه نسبتاً قوی، مثبت و معنیدار میان تمامی چالشهای شناساییشده وجود دارد و بیشترین میزان مربوط به تأثیر چالش «نهادی-اداری» بر چالش «تسهیلات-خدمات» است اما همین چالش خود به میزان چشمگیری متأثر از چالش «مالی-بودجه» است و این چالش نیز متأثر از چالش «سیاستگذاری و برنامهریزی» است. به همین ترتیب میزان تأثیر سایر چالشها بر همدیگر مشخصشده است. نتایج این تحقیق بهعنوان یک راهنما؛ ضمن نشان دادن نقاط کانونی موردتوجه برای اصلاح و بهبود در نظام مدیریت شهری شهرهای جدید پایههای مناسبی برای طراحی الگوی مدیریت شهری منسجم در این شهرها بهمنظور ارتقای کیفیت رندگی شهروندان را فراهم مینماید.
ژیلا سجادی؛ روناک اردلانی؛ رضوان ماندگار؛ عین الله جمالی حاجی حسن سفلی؛ کمال رسولی
چکیده
وسعت بافتهای تاریخی و فرسوده در ایران و کمتوجهی به لایههای اجتماعی در تشخیص اینگونه بافتها، لزوم پرداختن به حوزههای اجتماعی و مکان را روشن میسازد. رویکرد اخیر، «بازآفرینی شهری» است که دید جامعی به بافتهای تاریخی و حفاظت آن دارد. هدف این پژوهش بازتعریف شاخصهای مکانی ارتقاء دهندۀ پایداری اجتماعی با رویکرد بازآفرینی ...
بیشتر
وسعت بافتهای تاریخی و فرسوده در ایران و کمتوجهی به لایههای اجتماعی در تشخیص اینگونه بافتها، لزوم پرداختن به حوزههای اجتماعی و مکان را روشن میسازد. رویکرد اخیر، «بازآفرینی شهری» است که دید جامعی به بافتهای تاریخی و حفاظت آن دارد. هدف این پژوهش بازتعریف شاخصهای مکانی ارتقاء دهندۀ پایداری اجتماعی با رویکرد بازآفرینی شهری در بافت تاریخی شهر سنندج میباشد. روش تحقیق بهصورت توصیفی - تحلیلی و نوع آن کاربردی میباشد. نمونهگیری بهصورت تصادفی بوده و با فرمول کوکران، 400 نفر برای پرسشگری انتخاب شدند. دادههای بدست آمده از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که شاخصهای تنوع فعالیتی، تراکم و فشردگی، طراحی منظر محله به ترتیب با ارزش عددی «0.854، 0.748، 0.871» بیشترین تأثیر را بر ابعاد فعالیتپذیری، انسجام فضایی – کالبدی و عدالتمندی دارند. همچنین شاخصهای مربوط به «هویتمندی» با میانگین عددی 0.730 و شاخصهای مربوط به «عدالتمندی» با میانگین عددی 0.691 بیشترین تأثیر را بر پایداری اجتماعی بافت ناکارآمد مرکزی شهر سنندج دارند.